HomePrasa outdoorowa

„Rowertour”, lipiec 2013

W lipcowym numerze magazynu „Rowertour” wyprawa do Norwegii – z Oslo do Bergen, rowerowe wycieczki po Beskidzie Niskim, Podlasiu, a także Chorwacji i Rugii i Paryżu. Poza tym jak zawsze wiele wywiadów i poradników.

Beskid Niski

Pomysł rowerowej wycieczki na tych terenach już od kilku dobrych lat tkwił w naszych głowach niczym ziarno, które nie może wykiełkować. Zwykle nie było nam jakoś po drodze. A to za daleko, jak na krótki weekend, albo, dla odmiany, za blisko i za mało egzotycznie jak na dłuższą wyprawę wakacyjną.

Pojezierze Drawskie

Pierwszą noc wymarzonych rowerowych wakacji spędzamy w ciasnej, zatęchłej klitce. Okno się nie otwiera, a prowizoryczną toaletę zamykają „papierowe” drzwi. Głośne ujadanie psów sprawia, że zastanawiamy się, czy za płotem nie ma przypadkiem schroniska dla zwierząt… Podłamani siadamy na łóżku, które od razu się zarywa. Spadamy na podłogę i wybuchamy śmiechem. Gorzej już nie będzie!

Podlasie wzdłuż granicy

Zaledwie pięć dni i ledwo 215 kilometrów. Zobaczyliśmy jednak ciekawy zakątek, który mamy tuż pod nosem. Ludzie tutaj są inni niż w mieście, przyjaźni. Komercji jak w Zakopanem prędko nie będzie. Moja żona udowodniła, że każdy może podróżować z sakwami. Najwyżej trzeba trochę skrócić kilometraż. Pogoda też nie jest najważniejsza. Padało codziennie, zmoczyło nas porządnie trzy razy. Nam się podobało.

Chorwacja – Dalmacja

Aby uciec od zatłoczonych miejsc turystycznych w Polsce, postanowiliśmy pojechać na rowerach do Chorwacji. Dzieci przystały na naszą propozycję z dużym entuzjazmem, gdyż ten kraj kojarzy im się z ciepłym morzem, a wyprawy rowerowe z odkrywaniem ciekawych miejsc.

Rugia

To była wyprawa, podczas której przekroczyliśmy kilka granic. I nie chodzi o granicę państwową, którą na rowerach przekraczaliśmy już kilka razy. Ważniejsze są granice w nas samych, znacznie trudniejsze do pokonania. Pierwszy raz zostawiliśmy w wakacje samochód w garażu, pierwszy raz nocowaliśmy z dziećmi pod namiotami, pierwszy raz jechaliśmy w ciemno bez gwarancji noclegu.

wyprawa numeru > Norwegia – z Oslo do Bergen

Po raz pierwszy przekraczamy granice cywilizacji, poruszając się w księżycowym krajobrazie. Wjeżdżamy na kompletnie odludny obszar, gdzie jedynym znakiem istnienia daleko przed nami ludzkiej osady jest biegnąca wzdłuż szutrowej drogi linia wysokiego napięcia.

rowerowa baza podjazdów > Jastrząbka i Łopusze Wschodnie

Wraz z aktualizacją zdjęć satelitarnych na Google Maps i opublikowaniem danych z polskich przełęczy na Google Street View pojawiły się zupełnie nowe możliwości wyszukiwania kolejnych szos do rowerowej bazy podjazdów. Zwiedzając wirtualnie jedną z przełęczy koło Limanowej, zauważyłem odchodzącą wprost na szczyt wąską wstążkę asfaltu, a będąc już na miejscu osobiście, odnalazłem w okolicy kolejne trzy strome kawałki, których nie ma na Google, a które układają się razem w ciekawą pętlę – w sam raz na popołudniową wycieczkę…

Ponadto w lipcowym magazynie „Rowertour”

poradnik > rower w pociągu i samolocie

Podczas podróży pociągiem lub samolotem rower bywa piątym kołem u wozu. Często nie wiadomo, czy wolno go przewozić, jak i za ile. Postanowiliśmy to sprawdzić, nie ograniczając się do naszego kraju.

napraw to sam > wymiana hamulców

Sprawne hamulce w rowerze to podstawa bezpieczeństwa. Szczególnie, jeżeli pojazd obładowany jest kilkudziesięcioma kilogramami bagażu. W przypadku awarii hamulców nawet najmniejszy zjazd bądź nieprzewidziana sytuacja drogowa może skończyć się poważnym wypadkiem. Dlatego na utrzymywanie hamulców w doskonałej kondycji każdy rowerzysta powinien zwrócić szczególną uwagę. Przed każdą dłuższą wycieczką bądź wyprawą należy się im dokładny przegląd i/lub remont.

rower w mieście > Paryż

To może niektórych zaskoczyć, ale jedna z większych paryskich rewolucji należy do cyklistów. Kiedy w 2007 roku uruchomiono w Paryżu sieć wypożyczalni rowerów miejskich z 20 tysiącami jednośladów, szybko okazało się, że stolica ojczyzny Tour de France nie jest przystosowana do jazdy na dwóch kółkach. Władze zabrały się więc do roboty, wydając fortunę na zmianę oblicza miasta. A wiatr zmian naznaczył nie tylko infrastrukturę, ale i prawo.

styl życia > Tomasz Sahaj

Z dr. hab. Tomaszem Sahajem, filozofem i rowerzystą o tym, że cykloza istnieje i  przynosi szczęście, rozmawia Marek Rokita.

styl życia > Waldemar Rogowski

Z Waldemarem Rogowskim, niewidomym rowerzystą, rozmawia Jakub Terakowski.

wycieczki z ratuszem w tle > Toruń

Dotychczas jeździłem do miast, których atrakcje rozrzucone są na dużej przestrzeni. Z Toruniem jest inaczej, wszystko co najważniejsze znajduje się praktycznie w jednym miejscu.

korespondencja > Ukraina, Mołdawia, Rosja

Pomysł, by ruszyć na wyprawę przez Azję, był wynikiem niedosytu, jaki czuliśmy po wcześniejszych naszych rowerowych wyjazdach na Ukrainę i Białoruś. Teraz już wiemy, że apetyt na podróżowanie rośnie w miarę jedzenia.

Jak co miesiąc w magazynie „Rowertour”:

komiks > Max Siodełko kręci
felieton > Na finiszu. Pisze dla nas Sławomir Bajew