Najnowsze badania EOG potwierdzają stały wzrost rynku outdoorowego w 2014 roku

European Outdoor Group (EOG) ujawniła kluczowe ustalenia z najnowszego etapu ich programu badań rynkowych – raportu o Stanie Handlu (State of Trade).

Dane dotyczące sprzedaży w roku 2014 malują obraz branży, która zwiększyła swoją wartość o 1,2 proc. oraz swoją wielkość o 1,4 proc. – wartość całkowita sektora osiągnęła 4,83 miliarda euro, co równa się 10,2 miliarda euro w sprzedaży detalicznej. Duży wpływ na te dane miała sytuacja w Rosji, gdzie rynek skurczył się o 20,2 proc. Jeśli wykluczymy Rosję, wartość rynku europejskiego wzrosła o 2,7 proc., a jego wolumen o 2,3 proc.

W przypadku większości krajów i kategorii potwierdzenie znajduje ogólna tendencja wzrostowa, jednak lokalnie występują pewne wariacje. Podobnie jak w latach poprzednich, obuwie stanowiło najszybciej wzrastającą kategorię – 2,8 proc. wartości i 4,0 proc. wielkości.

Odzież, która stanowi największą kategorię outdoorową, praktycznie nie odnotowało wzrostu – jedynie o 0,1 proc. wartości, choć trzeba wziąć pod uwagę, że ta wielkość została mocno zaburzona przez wydarzenia w Rosji oraz łagodną jesień/zimę.

Plecaki oraz akcesoria bagażowe wzrosły o 2 proc. wartości i wielkości, dzięki doskonałym wynikom zarówno w okresie wiosna/lato, jak i jesień/zima. Kategoria sprzętu również odnotowała doskonały rok, co znalazło odzwierciedlenie we wzrostach o 2,5 proc. (wartość i wielkość) sprzętu wspinaczkowego, podczas gdy wzrost sprzedaży namiotów wyniósł około 2 proc., a akcesoria wzrosły o 2,8 proc. w wartości i 2,1 proc. w wolumenie. Rynek rosyjski miał olbrzymi wpływ na sprzedaż śpiworów i mat, jednak po wyłączeniu tego kraju, kategoria odnotowała wzrost o 1,8 proc. wartości i 2,9 proc. wielkości. 

Niezmiennie trzema największymi rynkami europejskimi pozostają Niemcy, Wielka Brytania i Irlandia oraz Francja – wszystkie te rynki odnotowały wzrosty pomiędzy 2 proc. i 3 proc. Południowa Europa wciąż odrabia straty – rynki Hiszpanii i Włoch wzrosły o 2,5 proc. wartości. Skandynawia również wykazywała tendencje wzrostowe – o ok. 3 proc. wartości, z wyjątkiem Finlandii, która została najbardziej dotknięta przez sytuację w Rosji. Większość krajów Europy Wschodniej odnotowała stałe wzrosty, wynoszące prawie 3 proc. wartości.  

Mark Held, Sekretarz Generalny EOG, komentuje:

Warunki rynkowe wciąż są trudne, a konkurencja o konsumentów pozostaje zacięta. Pomimo tego branża outdoorowa wciąż trzyma się mocno i odnotowuje wzrosty, co niewątpliwie robi wrażenie. Nawet sceptycy muszą obecnie przyznać, że nie jest to trend krótkoterminowy, a bardziej fundamentalny ruch konsumencki, który stanowi odzwierciedlenie dążenia ludzi do uprawiania sportów i cieszenia się naturą. Oczywiście nie powinniśmy spocząć na laurach i oczekiwać trwania tej tendencji bez żadnych działań promocyjnych, szczególnie w epoce cyfryzacji i urbanizacji. Jednak wciąż istnieje duży potencjał wzrostowy w naszej branży – pod warunkiem, że uda nam się zachęcić więcej ludzi do uprawiania poszczególnych dyscyplin outdoorowych. 

Jako uzupełnienie raportu o Stanie Handlu, EOG wprowadziło ostatnio pilotażowy barometr sprzedaży detalicznej, który odzwierciedla sprzedaż produktów outdoorowych na bieżąco w ciągu roku. Rezultaty dla pierwszego kwartału 2015 r. pokazują, że branża radziła sobie lepiej w styczniu i lutym br. niż w analogicznym okresie 2014 r. Jednak w marcu odnotowano spadki w porównaniu z zeszłym rokiem.

Barometr sprzedaży detalicznej nie jest jeszcze w pełni reprezentatywny dla całego sektora outdoorowego, jednak liczba uczestniczących w badaniu sprzedawców detalicznych (oraz marek z własną sprzedażą detaliczną) nieustannie wzrasta, a EOG intensywnie działa w celu rekrutowania większej ilości uczestników.

Jeśli Państwa firma chciałaby się zaangażować w ten program, prosimy o kontakt: marketresearch@europeanoutdoorgroup.com lub telefon do Pauline Shepherd +44 (0) 1539 727255

***

State of Trade 

Raport EOG o Stanie Handlu stanowi najbardziej przejrzysty program tego typu na Europejskim rynku outdoorowym. Ponad 115 marek (włączając w to własne marki sprzedawców detalicznych) z całej Europy uczestniczyło w tym badaniu, dzięki czemu udało się zgromadzić kompleksowe dane za rok 2014, biorące pod uwagę 7 głównych kategorii i 48 podkategorii. Dane dotyczące wstępnych zamówień detalicznych są uzupełniane przez analizę rozbieżności, która pozwala  dopełnić obraz rynku o marki, które nie biorą udziału w badaniu, dzięki czemu można uzyskać pełny i wiarygodny obraz stanu rynku.

Źródło: EOG

COMMENTS

WORDPRESS: 0