Za nami ISPO ACADEMY 2015

W dwa październikowe dni ponad 200 przedstawicieli branży outdoorowej i sportowej już czwarty raz miało okazję wziąć udział w specjalistycznym seminarium szkoleniowym organizowanym przez ISPO.  

ISPO ACADEMY odbyła się w dniach 21-22 października w hotelu Sielanka nad Pilicą w Warce. W szkoleniach wzięli udział przedstawiciele czołowych polskich sklepów outdoorowych i sportowych, dystrybutorzy i przedstawiciele zagranicznych marek oraz przedstawiciele polskich firm outdoorowych. Wydarzeniu towarzyszyło 16 dziennikarzy, z mediów drukowanych i online, jak również telewizji, dla których został przygotowany specjalny program, w tym spływ kajakowy.

Merytorycznym partnerem konferencji ISPO ACADEMY niezmiennie pozostaje Polish Outdoor Group, partnerem wspierającym jest Krakowski Festiwal Górski.

Organizatorzy polskiej edycji ISPO ACADEMY (fot. ISPO)Organizatorzy polskiej edycji ISPO ACADEMY (fot. ISPO)

Głównym partnerem oraz sponsorem konferencji była szwedzka marka THULE. Sponsorami odzieży dla zespołu organizacyjnego ISPO oraz butów były marki REGATTA Great Outdoors, RED HOT oraz AKU.  Event dla dziennikarzy został wsparty przez marki PRIMUS, ROCKLAND oraz LYO FOOD. 

Warsztaty dla wystawców

Pierwszy dzień spotkania został zarezerwowany dla wystawców – firm outdoorowych i sportowych, które w bliższej lub dalszej przyszłości wybierają się na targi ISPO MUNICH, jak również dla producentów-eksporterów. Bogaty program szkoleń miał na celu nie tylko gruntowne przygotowanie do skutecznego zaprezentowania się na targach, ale również zdobycia szerszej wiedzy o rynkach, na które firma już eksportuje swoje produkty lub planuje w niedalekiej przyszłości. W warsztatach wzięło udział prawie 70 uczetsników.  

Uczestnicy ISPO ACADEMY 2015 (fot. 4outdoor)Uczestnicy ISPO ACADEMY 2015 (fot. 4outdoor)

Jako pierwszy wystąpił Christoph Rapp, International Retail Manager w ISPO Team. Christoph przedstawił nowości jakie czekają wystawców i odwiedzających na najbliższych targach ISPO 2016. Podstawową zmianą jest nowe ustawienie wystawców w halach, które ma sprzyjać większej efektywności i współdziałaniu między poszczególnymi branżami, aktywnościami i segmentami produktów. Większą przestrzeń zyskają firmy związane ze zdrowiem i fitnessem, jako że są to obszary, które od lat najintensywniej rosną. Targi odbędą się w dniach od 24 do 27 stycznia, czyli od niedzieli do środy.

ISPO to nie tylko targi, co pokazała w swojej prezentacji Saskia Rettenbacher z ISPO Team, przedstawiając szczegółowo jedną z usług ISPO 365 – ISPO OPEN INNOVATION. W ramach platformy tworzona jest społeczność fanów, nie tylko ściśle związanych z branżą sportową, ale także tych którzy są zainteresowani wspólnym tworzeniem nowych produktów wraz ze swoją ulubioną marką. ISPO OPEN INNOVATION z punktu widzenia marki to szansa by poprzez testy produktów uzyskać opinię od użytkowników ostatecznych. Dzięki temu marka może poprawić produkt przed jego wprowadzeniem na rynk. 

Wreszcie przyszedł czas na konkretne rozwiązania dla wystawców, czyli wykład o tym jak właściwie zaprezentować produkty na stoiskach targowych. Zagadnienie to przedstawiła Sylwia Włodarczyk, Visual Merchandiser. Sylwia zadała na wstępie kilka kluczowych pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć zanim przystąpimy do projektowania naszego stoiska. Dotyczą one m.in. budżetu, oczekiwań wobec przestrzeni, personelu i wreszcie potencjalnych klientów. Według statystyk targowi goście poświęcają mniej niż pięć sekund na decyzję, czy zatrzymać się przy danym targowym stoisku. Aż 25 proc. wizyt nie jest wcześniej zaplanowanych i odbywa się pod wpływem impulsu. Dlatego właśnie kluczowa jest odpowiednia ekspozycja towaru, której celem jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na nasze stoisko i firmę. Ważne jest estetyczne zaprezentowanie asortymentu, dobrze jeśli stoisko jest przejściowe ze wszystkich stron, grafika do dekoracji powinna być używana z umiarem, sprawdza się kolorystyczny kontrast. Zasad jest wiele, jedną warto zapamiętać od razu: im mniej, tym więcej. 

Sylwia Włodarczyk, Visual Merchandiser (fot. 4outdoor Biznes)Sylwia Włodarczyk, Visual Merchandiser (fot. 4outdoor Biznes)

Zagraniczne targi to klienci z całego świata, nie zabrakło więc także tematu dofinansowań eksportu. O obecnie trwających programach opowiedziała Edyta Łoboda, Specjalistka ds. Funduszy Europejskich. Zostały przedstawione ogólne zasady dofinansowania w ramach nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020, a także konkretne programy ogólnokrajowe i regionalne.

Pozostając w tematyce eksportu, ważnymi wykładami były z pewnością prezentacje dotyczące konkretnych rynków. Ruslan Ilyin z ISPO Competence Center Russia omawiał kluczowe cechy rynku rosyjskiego, Jan Čermák z AVOZ CR (Czech Association of the Sporting Goods Industry) mówił o rynku czeskim, zaś Jean Charles Marchionni z StepUp Marketing zaprezentował potencjał eksportowy Francji. Po trzech prezentacjach słuchacze poznali aktualną sytuację panującą na tych rynkach, możliwe ścieżki wejścia na dany rynek, modele dystrybucji, a także strukturę handlu detalicznego. 

Podczas przerw kawowych uczestnicy mogli zapoznać się z nowościami prezentowanymi przez marki na stoiskach – THULE pokazało modele bagażników i uchwytów rowerowych oraz kolekcję plecaków, AKU kolekcję butów Bellamont, TEVA – sandały, ROCKLAND – akcesoria turystyczne, RED HOT – szeroki zakres modeli czapek robionych ręcznie, jak i maszynowych.

Przyszłość rynku outdoorowego – dyskusja panelowa Polish Outdoor Group & ISPO 

Późnym popołudniem przedstawiciele branży outdoorowej wzięli udział w panelu dyskusyjnym, który został zorganizowany z inicjatywy stowarzyszenia Polish Outdoor Group przy wsparciu ISPO. Istotnych tematów dotyczących zarówno obecnej kondycji rynku outdoorowego, jak i jego przyszłości pojawiło się wiele, a wypowiadali się na nie kluczowi gracze polskiej branży, czyli Piotr Czmoch/8a.pl, Marcin Gabryołek/Jack Wolfskin, Włodzimierz Borek/Alpin Sklep, Grzegorz Rojek/Polar Sport, Zenon Raszyk/Regatta, Witold Kowalski/WK Profit Consulting. Dyskusję moderował Piotr Turkot/4outdoor Biznes, POG oraz Maciej Przywecki/VMG, POG. Co cieszy, w spotkaniu wzięło udział prawie 100 przedstawicieli branży outdoorowej.

Dyskusja panelowa Polish Outdoor Group & ISPO (fot. ISPO)Dyskusja panelowa Polish Outdoor Group & ISPO (fot. ISPO)

Duzi stają się więksi, mali znikają albo stają się mniejsi – do tej hipotezy Piotra Turkota przychylili się właściwie wszyscy prelegenci. Istotnym zagadnieniem była także próba definicji branży outdoorowej – od produktów dla konsumentów core’owych, po produkty w sklepach sieć Lidl. 

Głównym problemem, który stoi przed całym outdoorem jest to, żeby zrozumieć, że jesteśmy częścią fashion – zauważył Zenon Raszyk. – Outdoor nie jest samodzielny, i tak jak zmieniają się trendy fashion, tak samo zmieniają się trendy w outdoorze.

Dyskusja panelowa Polish Outdoor Group & ISPO (fot. ISPO)


Zenon Raszyk wskazywał również na dwie zmiany – pierwsza dotyczy potrzeb klienta, który chce obecnie przede wszystkim czegoś modnego, co za pół roku i tak zmieni, a druga – branża outdoorowa nie „podbiła” młodych ludzi. Nie zgodził się z tym Marcin Gabryołek, wskazując na harcerzy, którzy choć nie są najzamożniejszym klientem, to jednak jest ich dużo i z zaangażowaniem partycypują w samym outdoorze, jak i w rynku.

Piotr Czmoch ze swojej perspektywy sprzedawcy detalicznego przyznał za to, że rynek outdoorowy bardzo mocno się rozwija. Poza internetowymi kanałami sprzedaży, wielkością i jakością polskiego rynku czy zagrożeniami ze strony dużych graczy takich jak Zalando i Amazon, pojawiło się wreszcie zagadnienie wojen cenowych toczonych na rynku outdoorowym.

Moim zdaniem to jest obecnie większy problem, niż Zalando – przyznał Grzegorz Rojek.

Dawanie rabatów za nic, jest jak zdejmowanie majtek po trochu, problem się zaczyna, kiedy te majtki są już na kostkach – skomentował Włodzimierz Borek. – My w to nie wchodzimy, ale mam świadomość, że jest kilka sklepów, które nie potrafią już sprzedać towaru w normalnej cenie. Poprzez permanentne obniżki sklepy nie szanują samych siebie, swojej pozycji. Także klient nie szanuje sklepu, który permanentnie obniża ceny, to jest klient nielojalny. Do tego jest to deprecjonowanie marek.

Należy pamiętać, że na rynku nie działamy w oderwaniu od całego handlu – powiedział Grzegorz Rojek. – Jeżeli w połowie października w galeriach handlowych już obowiązują obniżki rzędu 20-30 procent w sklepach odzieżowych, a wiadomo że w okresie jesienno-zimowym nasza część biznesu w około 50-60 procentach to odzież, klient bombardowany promocjami w galeriach trafia do nas i zaczyna wymagać tego samego. Problem jest bardzo złożony i musimy umieć sobie z tym poradzić. Złoty środek pewnie nie istnieje, ale działamy pod presją handlu jako takiego.

Wierzę bardzo w siłę specjalizacji – dodał Witold Kowalski. – W to, że produkt który macie w sklepach będzie inny niż produkt, który występuje w sklepach Decathlon czy w galeriach handlowych.

Próbujemy walczyć ze sobą jako konkurencja, a ja uważam, że nie do końca jesteśmy konkurencją – skomentował Marcin Gabryołek. – W tej chwili walczymy o klienta, o jego pieniądze i czas, więc właściwie wszystko co angażuje czas i pieniądze klienta jest nasza konkurencją.

Ponad dwugodzinna dyskusja nie zakończyła się być może jasnymi wnioskami na przyszłość, z pewnością jednak otworzyła życzliwy dialog między outdoorowymi firmami, co może przełożyć się na dalszą, konstruktywną dyskusję i realne zmiany na rynku.

Dyskusja panelowa okazała się być bardzo dobrym pomysłem. Obawy, które można było usłyszeć przed konferencją w zupełności się nie potwierdziły – mówi Piotr Turkot. – To zaś niezmiernie cieszy i pokazuje, że nasza branża jest już otwarta na dyskusję i wymianę poglądów. Tym bardziej, że jak usłyszeliśmy na panelu, nie ma złotego środka i każdy biznes jest w mniejszym, czy większym stopniu unikalny. Przedstawiciele sklepów mają różne strategie, różne potrzeby i uwarunkowania. Jedni są bardziej skupieni na sprzedaży internetowej, drudzy rozwijają sklepy “przy ulicy”, trzeci skupiają się polepszeniu działania jednego sklepu. Zbieranie wszystkich doświadczeń, analiza najlepszych rozwiązań, unikanie błędów i zbytniego polegania na własnej intuicji, to jeden z kluczy do sukcesu we współczesnym biznesie, również outdoorowym. Temu wszystkiemu służą właśnie takie wymiany poglądów jakie mieliśmy okazję wysłuchać na panelu oraz podczas całej ISPO ACADEMY. To świetny prognostyk na przyszłość – dodaje prezes Polish Outdoor Group.

Walne Zgromadzenie Polish Outdoor Group

Warto odnotować również, że 21 października odbyło się walne spotkanie członków stowarzyszenia Polish Outdoor Group. Gościem specjalnym podczas Walnego Zgromadzenia był Jan Čermák z AVOZ CR (Czech Association of the Sporting Goods Industry). W Walnym Zgromadzeniu wzięło udział 13 członków, zostały podsumowane najważniejsze osiągnięcia POG z ostatnich miesięcy, zadecydowano o kolejnych krokach na przyszłość. Szczegóły działań stowarzyszenia prezentowane są na stronie: pog.org.pl.

Evening Get-Together

Po intensywnym dniu warsztatów, jak i pełnej emocji dyskusji przedstawiciele branży zebrali się w chatce grillowej Matecznik, by zrelaksować się i kontynuować wzajemny “networking” w nieformalnej atmosferze.  

Seminarium dla sklepów

Drugi dzień ISPO ACADEMY przeznaczony był przede wszystkim dla outdoorowych i sportowych sklepów. Seminarium zostało otwarte przez Joannę Biernacką-Goworek z Polskiego Przedstawicielstwa Targów ISPO i Christopha Rappa, International Retail Managera ISPO, który przywitał prawie 110 uczestników.

Przerwa na jogę (fot. ISPO)Przerwa na jogę (fot. ISPO)

Pierwszy, czterogodzinny blok został poprowadzony przez Witolda Kowalskiego z WK Profit Consulting, wieloletniego dyrektora generalnego NIKE w Polsce, który w swojej prezentacji chciał przede wszystkim uwzględnić różnorodność firm na sali. – Moim celem jest rozszerzenie horyzontu patrzenia na firmy, nie uzurpuję sobie prawa do bycia ekspertem w waszych dziedzinach – przyznał. Celem prelekcji była odpowiedź na pytanie o to, co można poprawić w funkcjonowaniu polskich sklepów. Ogólne zagadnienie zostało potraktowane z wielu szczegółowych stron dotyczących m.in. roli właściciela sklepu i jego gotowości do zmian, mechanizmu zmiany, analizy SWOT, umiejętności obliczania zyskowności firmy, strategii obsługi klienta, zarządzania kadrą czy analizy udziału marek w sklepie.

Po tak dużej dawce wiedzy, uczestnicy seminarium zagłębili się w tematykę integracji kanałów retail z e-commerce – o strategiach omni channel opowiadał Mateusz Kowalczyk z firmy i-systems. Tematyką wykładu była więc zarówno sama definicja omni channel, jak i konkretne rozwiązania, w tym m.in. dopasowanie kanałów do klienta, śledzenie zachowania użytkowników, analizowanie trendów produktowych i wreszcie wykorzystanie nowych technologii.

Gdy mowa o sklepach, nie może zabraknąć także kwestii bezpieczeństwa prawnego. O tym z perspektywy właściciela sklepów i klientów szczegółowo opowiadała Anna Rak z firmy Trusted Shops.

Anna Rak z firmy Trusted Shops (fot. ISPO)Anna Rak z firmy Trusted Shops (fot. ISPO)

Na koniec nadszedł czas na prezentację, na którą czekali wszyscy uczestnicy ISPO ACADEMY, czyli praktyczne aspekty Visual Merchandisingu w małych i średnich sklepach sportowych i turystycznych. Wykład został przeprowadzony w oparciu o konkretne doświadczenia ekspertki od VM – Sylwii Włodarczyk – która była ekspertką od VM podczas „sklepowych rewolucji” przeprowadzonych w dwóch warszawskich sklepach – Polar Sporcie oraz Alpin Sklepie. „Sklepowe Rewolucje” to nowy projekt polskiego Przedstawicielstwa Targów ISPO zainicjowany przed konferencją ISPO ACADEMY. Celem projektu jest pokazanie na żywym organizmie sposobów adaptacji zasad VM w sklepach, które borykają się z codziennymi problemami, takimi jak niewystarczająca powierzchnia czy przetowarowanie. Filmy szkoleniowe powstałe podczas pracy ekspertki w dwóch sklepach, stanowiły tło dla wykładu.

[video:https://vimeo.com/142252745]

Najprościej rzecz ujmując Visual Merchandising jest organizacją przestrzeni handlowej tak aby klient przychodząc do sklepu czuł się komfortowo i był skłonny robić zakupy. Głównym aspektem VM jest podział powierzchni handlowej, czego – jak przyznaje Sylwia Włodarczyk – nie ma w wielu polskich sklepach outdoorowych. Mowa tu o podziale na dział damski, męski, dziecięcy, obuwie, akcesoria. Klient lubi sam lokalizować dział, który go interesuje, zwłaszcza jeśli sprzedawca jest zajęty.

W pełnym konkretnych rozwiązań wykładzie ekspertka przedstawiła szereg porad dla właścicieli sklepów dotyczących tego jak metodą nawet małych kroków poprawić aranżację przestrzeni. 95 proc. naszego społeczeństwa jest praworęczna, stąd mamy bezwarunkowy odruch ukierunkowany na prawą stronę, prawa ściana będzie więc najlepszą ścianą sprzedażową w sklepie. Drugą istotną ścianą jest ta frontowa. Co jednak ważne – sam towar klient ogląda już od lewej strony. Co więcej? Towar układamy od najjaśniejszego koloru do najciemniejszego. Modne jest też pokazywanie kolekcji na zasadzie kontrastu, uczestniczą w tym trzy kolory. Produkty kluczowe rozmieszczamy na wysokości wzroku, na najniższej półce układamy towar najtańszy, chowamy metki, co zmusza klienta do kontaktu z danym produktem, akcesoria wieszamy w równych pionach, stale odświeżamy wizerunek sklepu, produkty promocyjne oznaczamy metką, witrynę zmieniamy co dwa tygodnie, manekin powinien być ubrany odpowiednio do pory roku i pogody… oto zaledwie kilka zasad, o których opowiadała prelegentka. 

Event dla dziennikarzy

Konferencja ISPO ACADEMY nie byłaby kompletna gdyby nie obecność dziennikarzy sportowych. Wybrana grupa 16 dziennikarzy reprezentujących segmenty outdoor, running, bike, freeski, snowboard and performance została zaproszona na specjalnie przygotowany event.

Dziennikarzy powitał na krótkiej konferencji prasowej Christoph Rapp, ISPO International Retail Manager, który zaprezentował nowości czekające na odwiedzających i wystawców podczas targów ISPO 2016. Natomiast Evening Get-Together stanowiło dla dziennikarzy doskonałą okazję do wymiany informacji dotyczących polskiego rynku.

Dziennikarze na ISPO ACADEMY (fot. Ispo)Dziennikarze na ISPO ACADEMY (fot. Ispo)

Drugi dzień miał zdecydowanie bardziej sportowy charakter za sprawą spływu kajakowego malowniczą rzeką Pilicą. Wycieczka połączona była z testami produktów: termoaktywnej bielizny marki SPAIO oraz rękawiczek REGATTA.

Podczas spływu dziennikarze zatrzymali się w specjalnie zaaranżowanym PRIMUS POINT, gdzie mogli odpocząć oraz przetestować produkty marek partnerskich: posiłki liofilizowane LYOFOOD zalane wodą zagotowaną na kuchenkach PRIMUS. Pomimo nie najcieplejszej pogody dziennikarze powrócili z wycieczki w doskonałych humorach.

***

Kolejna konferencja ISPO ACADEMY przeszła do historii, a jak wynika z opinii uczestników, jest to doskonałe miejsce na poszerzenie swojej wiedzy dotyczącej rozwoju outdoorowego i sportowego biznesu. Co nie mniej ważne, obecnie ISPO ACADEMY jest właściwie jedyną okazją do spotkania w tak licznym gronie przedstawicieli polskiej branży outdoorowej, dlatego już teraz z niecierpliwością można wyglądać piątej edycji szkoleń. Więcej infromacji o ISPO ACADEMY znajduje się na stronie: www.ispoacademy.pl.

ISPO ACADEMY odbywa się pod patronatem 4outdoor Biznes


COMMENTS

WORDPRESS: 0