Po kilku dobrych miesiącach odczyt naszego Barometru w listopadzie utrzymuje się ciągle nad kreską. Wzrost zapotrzebowania na produkty outdoorowe jest odczuwalny, jednak analiza wyników przysparza trudności.
Sprzedaż specjalistycznych sklepów górskich i outdoorowych w listopadzie 2021 roku wzrosła o 5 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca w roku ubiegłym. Analizując sprzedaż w tym miesiącu nie mogliśmy jednak wziąć pod uwagę sklepów zlokalizowanych w galeriach handlowych, ponieważ te w 2020 roku były zamknięte przez większą część listopada. Ich wyniki w zeszłym miesiącu są bardzo dobre, jednak wzrosty sprzedaży o ponad 100 proc. w stosunku do miesiąca, w którym sprzedaży praktycznie nie było, mocno zaburzyłby nasz barometr (poprzednio w takich sytuacjach odwoływaliśmy się do wyników z 2019, ale tym razem, mamy do czynienia z krótszym okresem lockdownu w galeriach).
Chłodny i deszczowy listopad pomógł sprzedawcom. Zapotrzebowanie na ciepłą odzież, kurtki przeciwdeszczowe i dobre buty w okresie przejściowym utrzymuje się na dobrym poziomie. W listopadzie można było również odczuć przygotowania do sezonu zimowego, który w tym roku rozpoczął się wcześniej niż zazwyczaj.
Entuzjazm zakupowy w listopadzie w pewnym stopniu mogła ochłodzić niepewność związana z pogarszającą się kondycją gospodarki, głównie wzrostem cen związanym z inflacją. Produkty outdoorowe to jednak dobra luksusowe, nabywane najczęściej przez osoby zamożne, a więc mniej czułe na wahania cen dóbr podstawowych. Inflacja może nie wpłynie więc bezpośrednio na zmniejszenie sprzedaży w naszej branży, ale zapewne pogorszy realne wyniki finansowe sklepów, które muszą liczyć się również z wzrostem cen prądu i gazu w styczniu. Nie brakuje również problemów w sferze łańcuchów dostaw.
Niemniej początek zimy, gwałtowny spadek temperatur, zakupy prezentów, pierwsze zimowe wyjazdy – to wszystko pozwala jednak zachować optymizm. Z niecierpliwością czekamy na wyniki grudniowe oraz komentarze i podsumowania roku ze strony sklepów biorących udział w naszym Barometrze rynku.
Red.
KOMENTARZE