W czerwcu nasz barometr wykazał lekki spadek dynamiki sprzedaży w stosunku do poprzedniego miesiąca. Natomiast zbiorczy wynik sklepów liczony r/r wyniósł 13,5% na plusie. To ok. 2 punkty procentowych powyżej wskaźnika inflacji – w czerwcu 11,4% r/r.
Zatem ponownie mamy odczyt, który trudno utożsamiać z optymistycznymi danymi. Wszak trzeba pamiętać, że inflacja to tylko jeden z elementów obniżających realny przychód. Na zmianę dynamiki wpływają również podwyżki cen produktów – volumen sprzedaży pozostaje na mniej więcej podobnym poziomie jak 2022. Co za tym idzie rentowność pozostawia wiele życzenia, zwłaszcza, że obniża ją również nadmiar podaży i promocji. Nie należy też zapominać, o stale rosnących kosztach działalności – w stosunku do zeszłego roku urosły o 20-30%.
Trzeba jednak dodać, że przeważająca część sklepów biorących udział w barometrze raportowała wzrosty.
Wracając do sprzedaży detalicznej – jej dynamika zanotowana w czerwcu była niższe o 4,7% niż w 2022 roku. W porównaniu z majem 2023 zanotowano wzrost o 0,9%.
Według GUS:
W czerwcu największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. utrzymał się w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 16,6% wobec spadku o 2,3% przed rokiem).
W czerwcu w porównaniu z majem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 8,9%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,5% w maju 2023 r. do 7,7% w czerwcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,6% przed miesiącem do 16,9%).
Generalnie czerwiec to początek okresu wakacyjnego, w którym nie powinno brakować zakupów sprzętu kempingowego oraz letnich akcesoriów i odzieży. Jak jednak widać w wynikach barometru trudno mówić o jakimś wakacyjnym „boomie” zakupowym.
Na zakończenie ważna informacja – do naszego barometru dołączyła pełna sieć sklepów firmowych Mammuta w Polsce, która ma teraz w portfolio 9 placówek (galerie: Katowice, Kraków, Wrocław, Gdańsk, galerie outletowe: Piaseczno, Sosnowiec, ulica: Warszawa, Poznań, Katowice). Dziękujemy za zaufanie!
Redakcja
***
Sklepy biorące udział w badaniu:
- AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
- E-Pamir.pl (Kraków)
- sieć Mammut (9 sklepów)
- Salewa (4 sklepy, Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
- Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
- sieć The North Face (10 sklepów)
- TrekkerSport (Poznań)
- Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
- WGL (Poznań)
- Crag Store (Kraków)
KOMENTARZE