HomeBarometr rynku outdoor

Barometr rynku: lipiec na mocnym plusie

Przerwa wakacyjna opóźniła zbieranie danych do barometru 4outdoor. W końcu mamy dane za lipiec: 16,9% na plusie. Wskazują one na wzrost dynamiki sprzedaży, zarówno rok do roku, jak i tej liczonej miesiąc do miesiąca. To również kolejny okres spadku inflacji, która w lipcu wyniosła 10,8%.

Barometr rynku outdoor, lipiec 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, lipiec 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Wzrost dynamiki cieszy, ale – już tradycyjnie – należy podchodzić do niego z rezerwą. Inflacja nieznacznie spada, jednak wraz z kosztami działalności mocno ogranicza rentowność sklepów. Lipiec to tradycyjnie miesiąc wakacyjny, wiążący się przedwyjazdowymi zakupami. Plus wskazuje, że nie nastąpił raczej znaczący spadek zakupów.

Według GUS:

W lipcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały niższe ceny w zakresie żywności (o 1,3%) oraz odzieży i obuwia (o 3,1%), które obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,34 p. proc. i 0,13 p. proc. Wyższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,6%), mieszkania (o 0,2%) oraz restauracji i hoteli (o 0,7%) podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,10 p. proc., 0,05 p. proc. i 0,04 p. proc.

W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie żywności (o 15,6%), mieszkania (o 13,1%) oraz rekreacji i kultury (o 12,1%) podniosły wskaźnik odpowiednio o 3,79 p. proc., 3,26 p. proc. i 0,75 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 8,5%) obniżyły ten wskaźnik o 0,90 p. proc.

Warunki pogodowe sprzyjały wakacyjnym aktywnościom – przeciętna wartość temperatury powietrza w Polsce w lipcu wyniosła 19,3°C i była o 0,5°C wyższa od średniej wieloletniej. Natomiast uśredniona suma opadów atmosferycznych wskazała 66,3 mm i była o 21,4 mm mniejsza od normy, co pozwoliło zaliczyć lipiec do miesięcy suchych. Wiadomo, że stabilna pogoda (z mniejszymi opadami) nie jest katalizatorem zakupowym. Outdoor „lubi” większą zmienność  – „czasem słońce, czasem deszcz”.

Umiarkowana kondycja sklepów outdoorowych i trudności sprzedażowe nie odstraszają inwestorów przed otwieraniem kolejnych sklepów. To oczywiście napawa optymizmem. Nowe placówki pojawiły się za sprawą Oberalp Polska w Częstochowie i Wrocławiu. Wiele wskazuje również na to, że we Wrocławiu powstanie nowy salon 8a.pl.

Źródło: info własne, GUS

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • sieć Mammut (9 sklepów)
  • Salewa (4 sklepy, Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
  • WGL (Poznań)
  • Crag Store (Kraków)

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0