HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor: październik miesiącem oszczędności…

Po „dramatycznym” wyniku naszego barometru we wrześniu z niepokojem oczekiwaliśmy październikowych podsumowań. Przyniosły one poprawę, barometr zanotował spadek dynamiki na poziomie „jedynie” -2,4%.

Barometr rynku outdoor, październik 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, październik 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Trzeba jednak od razu dodać, że nastąpił dość wyraźny podział wśród sklepów – część zanotowała dwucyfrowe spadki, pozostałe dwucyfrowe plusy. Anonimowy charakter naszego zestawienia nie pozwala niestety na analizę związaną z wielkością, rodzajem oraz lokalizacją sklepów. Niemniej widać dysproporcje, które mają różne przyczyny, jedną z nich może być poziom sprzedaży w październiku 2022 (zbiorczy wynosił +18,38% do 2021), czy też uniwersalna oferta produktowa, która sprawdziła się w również ciepłym październiku.

Od miesięcy nieodłącznym elementem wyników była wysoka inflacja, która w końcu zaczęła wyhamowywać. We wrześniu wyniosła „tylko” 8,2%, aby w kolejnym miesiącu spaść do 6,5%. Jak szacuje wielu ekonomistów był to efekt m.in. manipulacji cenami paliw. Już w listopadzie na stacjach ceny podskoczyły o ok. 10%…

Mocne wrześniowe spadki wynikały również z drastycznego spadku liczby klientów odwiedzających sklepy. Ujemna dynamika sprzedaży detalicznej utrzymuje się od miesięcy – w sierpniu wyniosła -2,7%, we wrześniu -0,3%. Ten ostatni wynik dawał wg niektórych ekspertów powód do optymizmu. Spadek inflacji i co za tym idzie poprawa płac realnych może stanowić przyczynek do wzrostu konsumpcji. Jak już wiem, we wrześniu w sklepach outdoorowych mieliśmy raczej zaprzeczenie tej hipotezy, ale może październik był pierwszym miesiącem gdy sprzedaż detaliczna urosła.

Potwierdzają to wyniki bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej (BWUK), który wg GUS wyniósł w -17,9% i był 2,4% wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca [wynik ujemny oznacza przewagę konsumentów nastawionych pesymistycznie, ale liczy się tendencja wzrostowa]. Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4% i 3,6%).

Uznajmy, że jest to dobry prognostyk, zwłaszcza, że górach spadł śnieg!

Źródło: info własne, GUS

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • sieć Mammut (9 sklepów)
  • Salewa (4 sklepy, Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
  • WGL (Poznań)
  • Crag Store (Kraków)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0