HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor – listopad z małym plusem

Po dwóch miesiącach spadków nasz barometr notuje w listopadzie delikatny plus. Łączna dynamika sprzedaży wyniosła plus 1,17%. Ponownie jednak musimy zasygnalizować dużą rozpiętość wyników – od dwucyfrowych plusów do dwucyfrowych minusów.

Barometr rynku outdoor, listopad 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, listopad 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Wspomniane dysproporcje wynikają z różnych czynników – lokalizacji (miasto, ulica, galeria), rodzaju (mono-, multibrand). Ogólny trend jednak wskazuje na delikatną poprawę sprzedaży. Inna sprawa, że wynikom dalej towarzyszą bolączki tego sezonu – wyższe ceny produktów i spadek konsumpcji, a co za tym idzie liczby klientów w sklepach. Druga połowa listopada to atak zimy, zwłaszcza na południu Polski. Śnieg w dużych miastach od zawsze był katalizatorem sprzedaży. Jednak patrząc na wyniki (jednostkowe) oraz uśrednione trudno doszukiwać się znaczącego „zimowego” odbicia. Na poprawę sprzedaży u niektórych wpłynął tydzień promocji w ramach Black Friday i Black Week.

Znane są wyniki inflacji CPI, która wyniosła w listopadzie 6,6%. Dzięki spadkowi tego wskaźnika realne płace od kilku miesięcy notują wzrosty – to dobry prognostyk na kolejne miesiące.

Pod koniec listopada poznaliśmy również dynamikę sprzedaży detalicznej. Według GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3%. W listopadzie w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 27,2%). Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,8% przed miesiącem do 30,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 19,9% do 24,5%), „meble, rtv, agd” (z 17,1% do 20,8%).

Jednak z obawą musimy patrzeć na grudzień – z napływających ze sklepów i firm informacji wynika, że nie będzie to raczej udany miesiąc…

Wesołych Świąt!

Źródło: info własne, GUS

W naszym barometrze prezentowane są wyniki sprzedaży topowych sklepów outdoorowych w Polsce:

  • Alpin Sklep (Warszawa)
  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • sieć Mammut (9 sklepów)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
  • Skalnik (2 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Woda Góry Las (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

[aktualizacja, 2 stycznia 2024, 10:03]

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0