Wszyscy wiemy jak ważna, zwłaszcza w czasach kryzysu, jest informacja o rynkowych trendach, dlatego rozpoczynamy prekursorski w naszej branży projekt pod nazwą Barometr Outdooru.
Nasze systematyczne badanie branży zaczynamy od wybranych, specjalistycznych sklepów outdoorowych. Co miesiąc będziemy informować o trendach w tym ważnym dla branży kanale sprzedaży. Mamy nadzieję, że uśrednione wskaźniki wzrostów lub spadków staną się ciekawą informacją dla pozostałych sklepów, które również zapraszamy do naszego barometru! Wyniki sprzedaży wybranych sklepów nie dostarczają pełnej informacji o rynku, mamy jednak nadzieję, że pozostałe sklepy zachęcone odwagą naszych pierwszych partnerów Barometru szybko dołączą do tego przedsięwzięcia!
W początkowym etapie do naszego badania przystąpiły:
- Active. Góry, turystyka, wspinaczka (Gliwice)
- Polar Sport (Kraków)
- Sherpa (Warszawa)
- sieć Skalnik (4 sklepy, Wrocław)
- Taternik (Poznań)
Obraz jaki się wyłania z naszego badania jest optymistyczny, zwłaszcza na tle danych spływających ze światowej gospodarki. Najlepsze wyniki sprzedawcy odnotowali w styczniu – prawie 30-procentowe wzrosty sprzedaży można uznać za rewelacyjne. Wszystko wskazuje na to, że tak pozytywny wynik był efektem udanej, śnieżnej zimy oraz początku sezonu wyprzedaży. Nie bez znaczenia mógł być również efekt psychologiczny – klienci zaczęli przyzwyczajać się do "kryzysu" zwłaszcza, że w swoich kieszeniach mieli jeszcze otrzymane pod choinką koperty 🙂
W lutym i marcu zanotowano już mniejsze wzrosty wynoszące odpowiednio 13% i 14%. Jednak warto przypomnieć, że na amerykańskim rynku w lutym branża outdoor zanotowała aż 17% spadek sprzedaży (Kryzysowy luty w amerykańskim outdoorze).
Generalnie wyniki sprzedaży odzwierciedlają wciąż dobrą – zwłaszcza na tle amerykańskiej i zachodnioeuropejskiej recesji – kondycję polskiej gospodarki. Potwierdzają również głoszoną przez wielu handlowców tezę, że wzrost branży outdoor w Polsce jest na najbliższe lata systemowo "zaprogramowany". Wszak mamy wiele do nadrobienia również w tym zakresie – Polacy, wzorem swoich zachodnich sąsiadów, zmieniają przyzwyczajenia, więcej energii poświęcając na rekreację i sport co musi przynieść korzyści również rynkowi outdoor. Jednak optymizm płynący z naszego barometru szybko zweryfikują nadchodzące miesiące, w sklepach zacznie pojawiać się droższy asortyment z nowych kolekcji, wzmocnią się trudności z terminowymi płatnościami, a wiele firm może mieć problemy z uzyskaniem kredytów na bieżącą działalność.
Będzie to niezwykle interesujący i trudny okres, w którym każda informacja biznesowa będzie godna uwagi. Mamy nadzieję, że Barometr Outdooru dostarczy branży ciekawego materiały do porównań i analiz!
KOMENTARZE