HomeRynek outdoor

Dwanaście miesięcy polskiej branży outdoorowej – podsumowanie 2017 roku

Za nami dwanaście miesięcy 2017 roku, w którym miały miejsce ważne wydarzenia dla polskiej branży outdoorowej. Powstało wiele sklepów, pojawiły się nowe marki na naszym rynku, nastąpiły przetasowania w outdoorowych firmach. Jak widać na podstawie naszego przeglądu, w niektórych miesiącach dzieje się bardzo dużo, w innych panuje pozorna cisza. Czy był to rok udany? Nasz barometr rynku może pomóc w odpowiedzi na to pytanie. 

Styczeń

Nowy rok rozpoczął się od istotnej informacji dotyczącej zmian w Fenix Eastern Europe GmbH, która w swoim portfolio posiada marki Fjällräven, Hanwag, Primus i Brunton. Firma wraz z 1 stycznia otworzyła swój oddział w Polsce, w Poznaniu. Tym samym, po 6 latach, zakończyła współpracę agencyjną z firmą HBMM. Stanowisko Country Managera w nowej strukturze objął Jakub Rymowicz.

Także w Poznaniu Sklep Górski Taternik otworzył nowe piętro z odzieżą, zwiększając swoją przestrzeń o 300 m2. Tym samym możliwe było poszerzenie oferty o nowe produkty i marki.

W styczniu krakowska firma Raven ogłosiła nową markę w swoim portfolio – Sealskinz. Brytyjski producent specjalizuje się w produkcji wodoodpornych akcesoriów odzieżowych. Jego flagowe produkty koncentrują się wokół skarpet i rękawic, choć produkuje również czapki czy overbooty. Swoją ofertę kieruje przede wszystkim do fanów kolarstwa (głównie MTB), triathlonu, biegów terenowych, trekkingu oraz jazdy konnej.

Firma Patagonia Polska uruchomiła pod adresem ul. Sarnie Uroczysko 4/5, Wola Justowska w Krakowie showroom marki Patagonia. Showroom umiejscowiony w zabytkowym, kiedyś zrujnowanym a obecnie odnowionym budynku, został stworzony niemal wyłącznie z rzeczy z odzysku i dostępny jest przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Krakowski showroom marki Patagonia (fot. Patagonia Polska)

Styczeń to jednak nie tylko otwarcia, ale i zamknięcia. W związku z zakończeniem 10-letniej umowy najmu lokalu spółka INTERSPORT Polska zamknęła sklep o powierzchni 1076 m2, który mieścił się w warszawskich Złotych Tarasach.

Pierwszy miesiąc 2017 roku zakończył się satysfakcjonująco dla sklepów biorących udział w naszym barometrze rynku outdoor. Wyniki sprzedaży były wyższe o 11,9 proc., biorąc pod uwagę analogiczny miesiąc w 2016 roku (było 11,7 proc.). W przypadku Spółki INTERSPORT Polska łączne przychody netto ze sprzedaży w styczniu 2017 roku wyniosły ok. 21 997 tys. zł i były niższe o 10,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku (było: 24 636 tys. zł).

Luty

Luty marka Raven rozpoczęła od poinformowania o kolejnej pozyskanej marce. Tym razem do pozostałych dołączyła firma ExOfficio. Amerykańska marka specjalizuje się w produkcji ubrań dla podróżników, zwłaszcza tych penetrujących gorętsze zakątki globy, a oferowana przez nią odzież pozwala chronić użytkownika m.in. przed insektami i szkodliwym działaniem promieni słonecznych.

W dniach od 5 do 8 lutego w Monachium odbyły się najważniejsze dla outdoorowej i sportowej branży w Europie targi, czyli ISPO Munich. Wzięło w nich udział 2732 wystawców i ponad 85 000 odwiedzających z całego świata. Nie zabrakło także firm z Polski – swoją ofertę zaprezentowało 40 rodzimych producentów.

Na ISPO Munich 2017 wystawiło się 40 firm z Polski (fot. Messe Muenchen)

Rok 2017 był czasem zmian dla spółki INTERSPORT Polska. W celu uregulowania wzajemnych zobowiązań oraz umożliwienia dalszego rozwoju marki INTERSPORT na terytorium Polski, w połowie lutego spółka podpisała trójstronne porozumienie z INTERSPORT Deutschland eG („IDE”) oraz INTERCONTACT Beteiligungsgesellschaft mbH („ITC”). Umowa dotyczyła zmiany modelu zakupu towarów oznaczonych markami własnymi INTERSPORT na taki, w którym zakupy te realizowane będą bezpośrednio od INTERSPORT International Corporation z siedzibą w Bernie. Aby to osiągnąć, Spółka musiała pozyskać dodatkowe fundusze oraz poprawić wysokość i strukturę kapitałów własnych. W związku z powyższym zadecydowano o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki poprzez emisję akcji serii F. Dodatkowo ITC i IDE zobowiązały się udzielić Spółce wsparcia w celu uzyskania od INTERSPORT International Corporation (IIC), bezpośredniej wyłącznej licencji na używanie znaku towarowego „INTERSPORT” oraz znaków towarowych dotyczących marek własnych INTERSPORT na terytorium Polski.

Sklep sieci INTERSPORT Polska (fot. INTERSPORT)

To nie jedyne ważne zmiany dla Spółki – po 10-letnim najmie lokalu o powierzchni 1130 m2, zlokalizowanego w centrum handlowym „Stary Browar” w Poznaniu, spółka postanowiła nie przedłużać dalej umowy i zlikwidować poznański sklep INTERSPORT.

Drugi miesiąc roku to także branżowa wystawa w naszym kraju – w dniach od 24 do 26 lutego odbyły się Targi Sport-Zima, tym razem nie w Kielcach, lecz w Szczyrku, w hotelu Orle Gniazdo. W wystawie wzięło udział ponad 80 marek, powierzchnia ekspozycji osiągnęła niemal 700 metrów kwadratowych.

W lutym wyniki sprzedaży sklepów biorących udział w naszym barometrze rynku były wyższe o 17,2 proc., biorąc pod uwagę analogiczny miesiąc w 2016 roku (było 8,0 proc.). Spółka INTERSPORT Polska wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 14 725 tys. zł, czyli o 15,7 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 17 474 tys. zł).

Marzec

W marcu wyniki sprzedaży sklepów biorących udział w naszym barometrze rynku były wyższe o 14,1 proc., biorąc pod uwagę analogiczny miesiąc w 2016 roku (było 4,7 proc.). Oznacza to, że pierwszy kwartał 2017 roku był udany z wynikami za styczeń: 11,9 proc., za luty: 17,2 proc. i za marzec: 14.1 proc. Natomiast sieć sklepów INTERSPORT Polska w marcu odnotowała rok do roku spadek sprzedaży asortymentu zimowego oraz wzrost sprzedaży rowerów. Jednocześnie, utrzymano w tym okresie tendencję wzrostu marży procentowej. Spółka wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 11 608 tys. zł, czyli o 11,5 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 13 116 tys. zł).

Kwiecień

Spółka MMSport, dystrybutor generalny na Polskę marek, m.in. Under Armour i Keen, otworzyła sklep fabryczny w swojej nowej bazie logistyczno-biurowe, która mieści się w Krakowie-Bielanach, przy zachodniej obwodnicy Krakowa i drodze Kraków-Oświęcim (Kryspinów 357).

Natomiast agencja Snow PR, która prowadzi wiele outdoorowych marek, wygrała przetarg na kompleksową obsługę w zakresie public relations marki Kamik, kanadyjskiego producenta obuwia dla dzieci i dorosłych.

Polski przedstawiciel Bergans of Norway ogłosił, że został utworzony polski team tej marki. Należą do niego Ryszard Pawłowski (himalaizm), Andrzej Marcisz (taternictwo, wspinaczka), Paulina Janczar (narciarstwo zjazdowe), Maja Rudka (wspinaczka) oraz OliwiaSięWspina (turystyka górska).

W kwietniu wyniki sprzedaży sklepów biorących udział w naszym barometrze rynku były wyższe o 9,6 proc., biorąc pod uwagę analogiczny miesiąc w 2016 roku (było 8,7 proc.). Sieć INTERSPORT Polska wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 13 191 tys. zł, czyli o 23,7 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 17 280 tys. zł).

Maj

Maj stał pod znakiem gości – po raz drugi odwiedziła nas delegacja branży tekstylnej z Tajwanu. Grupa 9 firm, wspomaganych przez Taiwan Textail Federation, intensywnie spędziła czas w Krakowie i w Bielsku-Białej. Organizację wizyty wsparło stowarzysznie Polish Outdoor Group, polskie przedstawicielstwo targów ISPO oraz Magazyn 4oudoor Biznes. Program tegorocznej wizyty był bardzo napięty – w agendzie znalazły się prezentacje, spotkania panelowe oraz wizyty w siedzibie najważniejszych polskich firm sportowo-outdoorowych. W sumie delegacja TTF spotkała się z 12 polskimi producentami.

Amerykańska marka Columbia Sportswear pochwaliła się natomiast tym, że została Głównym Partnerem Technicznym Łemkowyna Ultra-Trail®, na które składa się pięć biegów górskich w Beskidzie Niskim, o długości od 30 do 150 km.

W maju sprzedaż w sklepach outdoorowych była wyższa o 9,9 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2016 roku (było: 4,5 proc.). Sieć INTERSPORT Polska wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 13.604 tys. zł, czyli o 23,3 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 17.738 tys. zł).

Czerwiec

Firma Himal Sport, wyłączny dystrybutor na Polskę marek Scarpa, Grivel i Julbo, poinformowała o przyjęciu do swojego portfolio marki Solar, która jest francuskim producentem okularów przeciwsłonecznych.

Na Górnym Śląsku, w miejscowości Radzionków, pod adresem: C.H. CYDR, została otwarta piąta placówka sieci TourSport. W asortymencie sklepu znajdują się przede wszystkim marki: Regatta, Dare2B, 4F, Outhorn oraz Alpine Pro.

W dniach od 18 do 21 czerwca miały miejsce targi OutDoor we Friedrichshafen. Wzięło w nich udział 965 wystawców oraz 21412 zwiedzających z 90 krajów. Polskę reprezentowało sześciu producentów: Bushmen, Gatowalls, Mactronic, Milo, Mondo Calza oraz Zeltex.

Targi OutDoor 2017 (fot. 4outdoor Biznes)

W czerwcu sprzedaż w sklepach biorących udział w naszym barometrze rynku outdoor była wyższa o 13 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2016 roku (było: 5,4 proc.). Spółka INTERSPORT Polska wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 15 509 tys. zł, czyli o 8,9 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 17 025 tys. zł).

Lipiec

Katowicki Uni-Sport, dystrybutor marki Mammut, otworzył swój ósmy, firmowy sklep tej szwajcarskiej marki. Nowa placówka powstała w galerii handlowej Silesia City Center.

Sklep firmowy Mammut w Silesia City Center (fot. Uni Sport)

W lipcu sprzedaż w sklepach outdoorowych była wyższa o 9,4 proc. względem analogicznego miesiąca w 2016 roku (było 10,2 proc.). Dla sieci sklepów INTERSPORT Polska lipiec był kolejnym miesiącem spadków wyników sprzedaży. Spółka wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 15 046 tys. zł, czyli o 18,8 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 18 534 tys. zł), przy czym w ujęciu LFL (na bazie porównywalnych sklepów) sprzedaż rok do roku była niższa o 13,7 proc. Jak informowali przedstawiciele Spółki, głównym powodem słabszych obrotów w lipcu był znacznie niższy stan towarów marek własnych INTERSPORT.

Sierpień

Na początku sierpnia, podczas legendarnego Przystanku Woodstock, odbyła się siódma edycja Himalayan Camp. W tym roku himalajską wioskę pełną outdoorowych atrakcji odwiedziło około 20 tys. osób. Organizatorem Himalayan Camp jest stowarzyszenie Polish Outdoor Group. Celem himalajskiej wioski jest promocja aktywności na świeżym powietrzu oraz poszerzenie świadomości i szkolenie miłośników outdooru.

Himalayan Camp 2017

Aleksandra Dzik – alpinistka młodego pokolenia, przewodniczka górską oraz organizatorka wypraw alpinistycznych i trekkingowych – została ambasadorką Columbia Sportswear w Polsce.

Spółka OTCF otworzyła Galerii Echo w Kielcach oraz w Galerii Wrocław Fashion Outlet we Wrocławiu pierwsze sklepy własne marki Outhorn. Otwarcia sklepów Outhorn sygnowane są nazwiskiem ambasadorki marki, Doroty Gardias.

Firma Crag Sport ogłosiła, że została przedstawicielem szwajcarskiej marki Exped w Polsce. Exped to szwajcarska firma specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości sprzętu ekspedycyjnego, do którego należą śpiwory, maty samopompujące, materace turystyczne, worki wodoszczelne, plecaki, apteczki, wory transportowe i inne akcesoria turystyczne.

W sierpniu sprzedaż w sklepach outdoorowych była wyższa o 7,1 proc. względem analogicznego miesiąca w 2016 roku. Spółka INTERSPORT Polska wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 14 362 tys. zł, czyli o 19,9 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 17 919 tys. zł)

Wrzesień

We wrześniu Spółka OTCF kontynuowała rozwój sieć sklepów marki Outhorn. Trzeci salon powstał w Galerii Factory Kraków w Modlniczce. Jednocześnie, również należąca do OTCF marka 4Faces, otworzyła swój pierwszy salon w Warszawie, zlokalizowany w Galerii Północnej. Na 1000 mkw. powierzchni powstał multibrandowy sklep sportowy, promujący aktywny styl życia w takich obszarach, jak: trening, bieganie, pływanie, turystyka, sporty zimowe oraz rowery.

W dniach 21-23 września w Kielcach po raz ósmy odbyły się Międzynarodowe Targi Rowerowe Kielce Bike-Expo. Jak informowali organizatorzy, swoją ofertę na targach zaprezentowało 250 wystawców z 12 krajów, takich jak: Bułgaria, Chiny, Czechy, Finlandia, Holandia, Niemcy, Pakistan, Polska, Słowacja, Tajwan, Wielka Brytania, czy Włochy. Ekspozycja zajęła 11 tysięcy metrów kwadratowych, czyli wszystkie 7 hal kieleckiego ośrodka wystawienniczo-kongresowego.

Krakowska firma Raven poinformowała, że poszerza swoje portfolio o lidera w produkcji hamaków, amerykańską markę Eagles Nest Outfitters. Firma Crag Sport natomiast ogłosiła, że została przedstawicielem Chimpanzee Energy Bar, czyli producenta batonów energetycznych.

Pod koniec września został utworzony BUFF® Team Polska. Polską drużynę BUFF® tworzą czołowi zawodnicy biegów górskich w naszym kraju: Anna Kącka, Martyna Kantor, Marcin Rzeszótko i Marcin Świerc.

Buff Team Polska

Sprzedaż w sklepach outdoorowych była wyższa o 13,7 proc. względem analogicznego miesiąca w 2016 roku (było 10 proc.). Sieć sklepów INTERSPORT Polska wypracowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 12 814 tys. zł, czyli o 10,7 proc. niższe w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku (było: 14 357 tys. zł).

Październik

Najważniejszym wydarzeniem tego miesiąca była 6. polska edycja ISPO Academy, która odbyła się w malowniczej Wierchomli w dniach 17-19 października. Wzięło w niej udział 160 osób, w tym 20 dziennikarzy. Gościem specjalnym akademii był wybitny wspinacz – Stefan Głowacz. ISPO Academy to bardzo cenna platforma szkoleniowa dla branży sportowej i outdoorowej, a jednocześnie jedno z niewielu wydarzeń, podczas którego możemy stawić się w tak licznym gronie w jednym miejscu.

6. edycja ISPO Academy – pełna sala uczestników (fot. ISPO Academy)

W typowo już jesiennym październiku sprzedaż w sklepach outdoorowych była wyższa o 5,7 proc. względem analogicznego miesiąca w 2016 roku (było 13,1 proc.). Co ważne, październik był pierwszym miesiącem w roku, który sieć INTERSPORT Polska zakończyła na plusie. Spółka odnotowała wzrost sprzedaży o 3,7 proc. w ujęciu LFL, czyli na bazie porównywalnych sklepów. Wzrosty sprzedaży były konsekwencją wdrażania I fazy „nowego modelu biznesowego”.

Listopad

W dniach 4-5 listopada 2017 roku na stadionie PGE Narodowym odbyły się targi „SNOW EXPO – nie tylko dla narciarzy”. Wzięło w nich udział prawie 8000 odwiedzających, 63 wystawców, 113 prezentowanych marek oraz 1000 narciarzy biegowych.

Natomiast w dniach 14-15 listopada w Centrum Kongresowego ICE Kraków po raz drugi odbył się kongres Open Eyes Economy Summit. Wystąpili na nim wybitni eksperci z takich dziedzin jak: polityka, biznes, nauka, administracja publiczna oraz kultura. Tematyka? Gospodarka otwierających się oczu, czyli ekonomia oparta na wartości. Idea Open Eyes Economy przejawia się w tym, że nowa ekonomia wypracowując zysk jednocześnie dba o to, by był on związany z kulturą, rozwojem, innowacyjnością, ekologią oraz uczciwością i zaufaniem. Z pewnością tematy te powinny być bliskie branży outdoorowej.

Marka Mammut rozwinęła swoją sieć sklepów monobrandowych – kolejnymi punktami na mapie są sklepy w Gdańsku (Galeria Bałtycka) i Piasecznie (Designer Outlet Warszawa). Tym samym sieć składa się już z 10 lokalizacji na terenie całej Polski. Natomiast Sklep Górski Taternik otworzył największy dział wspinaczkowy w Poznaniu, o powierzchni 70m2. Listopad był także czasem otwarcia dla kolejnego sklepu marki Outhorn, tym razem w Galerii Rzeszów, gdzie powstał salon o powierzchni 141 m2.

Nowe przestrzenie dla wspinaczy w Poznaniu – Sklep Górski Taternik

W dniach 22-23 listopada w zakopiańskim Nosalowym Dworze odbyła się prezentacja nowych kolekcji na jesień-zima 2018 marek z portfolio Grupy Oberalp – m.in. Salewa, Dynafit i Speedo. Dla zmian w branży outdoorowej ważnym momentem wydarzenia było jednak ogłoszenie, że Jacek Grzędzielski – twórca sukcesu Oberalp na polskim rynku – po 10 latach współpracy odchodzi z firmy. Stery w Polsce przejął Jarek Daniel.

Jacek Grzędzielski, twórca sukcesu marek z Grupy Oberalp w Polsce

Inny odważny krok podjęła marka Yeti, która zmieniła nazwę na Aura. Rebranding był koniecznością, ponieważ mimo że Yeti powstało w 1989, a po nim dopiero niemieckie Yeti, przepisy Unii Europejskiej pozwalają na zarejestrowanie znaku jedynie członkowi Unii, w efekcie mimo, że Yeti jest starszą marką, nie ma prawa sprzedawać pod tą nazwą na terenie Unii Europejskiej. Firma próbowała rozwiązać ten problem tworząc dwie marki, które miały umożliwić sprzedaż zagranicą: Warmth Unlimted i Yet. Aura ma je wreszcie połączyć w jedną, spójną markę.

W listopadzie sprzedaż była wyższa o 16,7 proc. względem analogicznego miesiąca w 2016 roku (było 13,3 proc.). Dobrymi wynikami cieszył się także INTERSPORT Polska – w listopadzie 2017 roku sieć odnotowała r/r wzrost sprzedaży o 35 proc. w ujęciu LFL, czyli na bazie porównywalnych sklepów oraz 89 proc. wzrost sprzedaży internetowej realizowanej na nowej platformie eCommerce.

Grudzień

Początek grudnia to przede wszystkim jeden z najważniejszych w Polsce festiwali dla miłośników gór, czyli Krakowski Festiwal Górski, w którym wzięło udział około 5 tys. osób. A jeśli KFG, to również największy w kraju nad Wisłą kiermasz, na którym wystawiają się czołowi zagraniczni i polscy producenci.

Początek grudnia to przede wszystkim jeden z najważniejszych w Polsce festiwali dla miłośników gór, czyli Krakowski Festiwal Górski, a wraz z nim kiermasz sprzętu i odzieży outdoorowej (fot. Adam kokot/KFG)

Na kiermaszu 15. Krakowskiego Festiwalu Górskiego zaprezentowały się m.in. takie marki jak: Marmot, Petzl, Aku, Berghaus, Boreal, C.A.M.P., Grivel, Keen, Mammut, Nikwax, Patagonia, Salomon, Scarpa, The North Face, Black Diamond, Evolv, Gregory, Ticket to The Moon, Julbo, Contigo, Pacsafe, Aura by Yeti, Pajak, Montano, Cumulus, Brubeck, Melo Me, Heardbeat, Head Crash, T-Wall, Majesty, Kuźnia Szpeju, Flow Experience, Lyo Food, Funaticos, Maniac, Vbloc oraz marki związane z designem, w tym m.in. IBROM Garaż Ceramiki, kubki emaliowe i produkty z Nepalu. Nie zabrakło także przedstawicieli sklepów – Polar Sport, Woda Góry Las, Sklep Podróżnika, nastopy.pl, Kolba oraz Decathlon, wydawnictw oraz górskich księgarni, a także przedstawicieli targów ISPO Munich.

W grudniu swoje podwoje otworzył Salewa Store Rzeszów – czwarty po Zakopanem, Warszawie i Krakowie salon firmowy specjalistycznej górskiej marki z Dolomitów. Zlokalizowany w ścisłym centrum stolicy województwa podkarpackiego, przy ulicy Zamkowej 13, sklep oferuje swoim klientom 60 m2 powierzchni zakupowej wypełnionej produktami marek Salewa, Dynafit oraz Wild Country. Swoją sieć poszerzyła także marka Outhorn, otwierając kolejny salon w centrum handlowym Bonarka City Center w Krakowie. Należący do OTCF nowy sklep marki Outhorn to nie jedyna inwestycja firmy – w Zakopanem powstał pierwszy concept store marki 4F. Wystrój sklepu odwołuje się do sportowych tradycji miasta oraz samych Tatr. W jego wnętrzu można znaleźć m.in. portrety legend – skoczków narciarskich, narciarzy alpejskich, a także mapę z ważnymi wydarzeniami na Wielkiej Krokwi. Osią koncepcji są Tatry. Salon 4F w Zakopanem to największy sklep własny marki.

Nasze Tatry: nowy koncept 4F w Zakopanem (fot. OTCF)

W Krakowie powstała także nowa placówka Sklepu Górskiego. To już trzeci sklep stacjonarny obok istniejących obiektów w Czeladzi i Hucisku w województwie śląskim. Krakowski Sklep Górski jest także salonem firmowym marek jak Bergans of Norway i Kayland.

W grudniu sprzedaż w sklepach outdoorowych była wyższa o 9,2 proc. względem analogicznego miesiąca w 2016 roku (było 14 proc.).

2017 rok w barometrze 4outdoor Biznes

Tym samym 2017 rok możemy uznać za udany. Zwycięskim miesiącem pod względem najlepszych wyników okazał się luty (17,2 proc.), bardzo dobrze było również w listopadzie (16,7), marcu (14,1 proc.), czerwcu (13 proc.), we wrześniu (13,7 proc.) i w styczniu (11,9 proc.). Najsłabszym miesiącem 2017 roku był październik (5,7 proc.).

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0