HomeRynek outdoor

Jubileusz ikony outdooru z Kanady – Kamik świętuje 120. urodziny!

Historia brandu specjalizującego się w produkcji śniegowców na ekstremalnie niskie temperatury sięga 1898 roku. Rodzinny biznes na przestrzeni lat rozrósł się do pokaźnych rozmiarów. Dziś firma Genfoot Inc, właściciel marki Kamik, zatrudnia ponad 400 pracowników i obecna jest na pięciu kontynentach, w blisko 50 krajach, w tym – od 2011 roku – również w Polsce.

Jubileusz ikony outdooru z Kanady – Kamik świętuje 120. urodziny! (fot. Kamik)

Kamik niezmiennie kultywuje swoje tradycje i czynami podkreśla swoje proekologiczne podejście biznesowe. Filozofia firmy, zgodna z zasadami Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR), jest fundamentem działania, a nie tylko chwilowym trendem na potrzeby celów PR-owych. Troska o środowisko naturalne, zatrudnianie lokalnych pracowników i bazowanie na materiałach od lokalnych dostawców – również tych pochodzących z recyklingu – stanowią podstawę produkcji Kamika. Poznajcie brand, który za pomocą sloganów #KamikStepOutside oraz #FreeYourPlay namawia rodziny do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Przed Wami historia Kamika – 120-letniej ikony kanadyjskiego outdooru.

Kamik, model W’s Rogue Hiker Cognac (fot. Kamik)

Najwyższą wartością dla Cook’ów, będących właścicielami marki, jest rodzina. Dlatego od trzech pokoleń starają się oni dostarczyć najwyższej jakości obuwie dla kobiet, mężczyzn i dzieci. W ofercie Kamika znajdują się nie tylko śniegowce na ekstremalne mrozy (np. model obuwia Cody ochroni stopę w temperaturze dochodzącej do -74°C!), ale i eleganckie, zimowe buty miejskie, kalosze czy sandały. Ponadto od 2013 roku Kamik, w kooperacji z kanadyjską firmą Gusti International Inc, produkuje zimową odzież dla dzieci.

Kamik K’s Snowdasher Putty (fot. Kamik)

Wieloletnie doświadczenie w produkcji obuwia pozwoliło na dopracowanie i usprawnienie wszelkich procesów produkcyjnych. W fabrykach wdrażane są koncepcje takie jak Kaizen czy Just-in-time. Pierwsza z nich – tłumacząc najogólniej – związana jest z doskonaleniem poszczególnych aspektów działalności firmy. Druga wiąże się z dostarczaniem materiałów do wytworzenia produktów dokładnie w takiej ilości, jakiej potrzebuje firma, i dokładnie w takim czasie, w jakim są one potrzebne. Założyciele i obecne kierownictwo za cel obierali sobie ochronę środowiska naturalnego. Zakłady produkcyjne działają zgodnie z koncepcją Zero Waste, polegającą na ograniczaniu do absolutnego minimum ilości odpadów powstałych w procesie produkcji. Jak to wygląda w praktyce? Instalacje w fabryce w Montrealu zasilane są przez elektrownie wodne, a woda, wykorzystywana do chłodzenia podczas produkcji, poddawana jest recyklingowi. Dzięki temu w ciągu roku udaje się zaoszczędzić jej zasoby, które pomieściłoby 15 basenów olimpijskich. Produkując wkładki do butów, Genfoot używa materiałów pozyskanych z plastikowych butelek, poddanych wcześniej procesowi recyklingu. Szacuje się, że dzięki temu firma utylizuje około trzech milionów butelek rocznie! A prawdziwą dumą Genfoot jest fakt, iż pomimo wysokich kosztów produkcji, aż 73% produkcji udało się utrzymać w Ameryce Północnej. Dzięki temu sporą część pracowników firmy stanowią lokalni mieszkańcy.

Początki Kamika – 1898 rok (fot. Kamik)

Jakie były początki Kamika? Legendę marki rozpoczął William Cook w 1898 roku. Na początku w kręgu jego zainteresowań nie były jednak buty, a odzież. Szybko to się zmieniło i w 1912 roku w Moncton w Nowym Brunszwiku otworzył pierwszy z 16 sklepów obuwniczych. Równolegle rozpoczął sprzedaż hurtową wyprodukowanych przez siebie butów pod nazwą „William Cook Shoes”. Kluczowe w rozwoju firmy okazało się dobranie odpowiedniego partnera. W 1930 roku William poślubił Evę Beannout. Była ona dla niego wsparciem w trudnych chwilach i doradzała mu również biznesowo. Zaowocowało to podjęciem współpracy z Japończykami i Chińczykami. Tym samym William Cook, jako jeden z pierwszych mieszkańców Ameryki Północnej, rozpoczął eksport swoich produktów do Azji. Jednak już nie pod firmą ze swoim nazwiskiem w nazwie, a jako The General Footwear Company.

Kamik M’s William Gaucho (fot. Kamik)

W 1957 roku stery w firmie przejął Gordon, 23-letni syn Williama. Dzięki duchowi przedsiębiorczości i żyłce do interesów udało mu się kupić po okazyjnej cenie budynek w południowym Montrealu, który miał pełnić funkcję siedziby głównej i fabryki jednocześnie. W 1972 roku dostrzegł możliwość ewolucji, i z producenta stał się właścicielem marki. Tak narodził się Kamik. Jednocześnie Gordon skrócił nazwę firmy do Genfoot. Kolejne inwestycje w zakup wyspecjalizowanych w produkcji obuwia fabryk w New Hamburgu (1979 r.) i Littleton (1993 r.) przyczyniły się do wzrostu jakości produktów. W setną rocznicę założenia firmy przez Williama zmieniono logo brandu. Dodany znak inukshuk – wywodzący się z kultury zamieszkujących rejon Arktyki ludu Inuitów – symbolizuje siłę, ochronę i przewodnictwo.

Gordon Cook wraz z dziećmi – aktualnymi włascielami marki Kamik (fot. Kamik)

Aktualnie firma znajduje się w rękach dzieci Gordona. Norman, Richard, Stephen i Catherine kontynuują rodzinne tradycje – od 2003 roku już jako zarządzający firmą Genfoot. Ojciec jednak nie wycofał się całkowicie w cień; wciąż pojawia się w biurze i służy radą swoim potomkom. Razem kontynuują oni obraną przez Williama Cooka drogę, odnosząc sukcesy na kolejnych rynkach. Sprzedaż butów do blisko 50 krajów na pięciu kontynentach i rozszerzenie działalności o inwestycję w zimową odzież dziecięcą są tego najlepszym dowodem.

Informacja prasowa marki Kamik

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0