HomeImprezy outdoor

50 lat ISPO Munich – geneza targów

Odbywające się w stolicy Bawarii, Monachium, targi ISPO Munich to obecnie największe targi ogólnosportowe na świecie. Jakie były początki tej imprezy?

Targi ISPO w 1977 r. (fot. ISPO Munich)

Pierwsze targi ISPO odbyły się 8 marca 1970 roku na terenach targo- wych M.O.C. w centrum miasta. Trwały 3 dni. Na 45 000 m2 wystawiło się wówczas 816 wystawców z 25 krajów, a targi odwiedziło ponad 10 000 osób z 34 krajów. Tak duża frekwencja ze znaczącym odsetkiem gości zagranicznych była zaskoczeniem nawet dla kierownictwa targów. Imprezą zainteresowały się media publiczne. Jedna z głównych stacji telewizyjnych w Niemczech Zachodnich, ZDF, prowadziła nawet transmisję na żywo z terenów targowych w swoim studiu sportowym.

Kolejne edycje targów rozwijały się na fali sukcesu premierowej imprezy oraz „przedolimpijskiej gorączki” w Monachium (Letnie Igrzyska Olimpijskie w Monachium miały miejsce w 1972 roku). „Olimpijska” edycja targów odbyła się w okresie pomiędzy zimowymi igrzyskami w Sapporo, a letnimi w Monachium. Otwierał ją Hans Dietrich Genscher, ówczesny Minister Spraw Wewnętrznych Republiki Federalnej Niemiec.

Peter Habeler (po lewej) i Reinhold Messner (po prawej) na stoisku Adidasa w 1977 r. (fot. ISPO Munich)

W pierwszych latach ofertę targową zdecydowanie zdominował sprzęt sportowy i obuwie. Odzież dopiero zdobywała przestrzenie prezentacyjne, pierwszy pokaz mody sportowej (odzieży narciarskiej) odbył się na targach w 1982 roku.

Dzięki wczesnemu terminowi odbywania się targów ISPO, zostały one nazwane „targami premier” / „Exhibition of Premieres”. Ta nazwa pozostaje aktualna do dzisiaj. ISPO, odbywające się co roku na przełomie stycznia i lutego, jest pierwszą międzynarodową imprezą targową branży sportowej, na której większość marek sportowych prezentuje najnowsze kolekcje i innowacje, które w sprzedaży pojawią się dopiero w kolejnym sezonie.

Piękna zima 1976 r. (fot. ISPO Munich)

1979 roku, przy okazji 10. rocznicy zimowo-wiosennych targów ISPO, do targowego portfolio doszła edycja jesienna — w konsekwencji pojawiło się funkcjonujące aż do 2006 roku rozróżnienie na ISPO Winter i ISPO Summer, niosące za sobą naturalny, uwarunkowany także cyklem produkcyjnym i kontraktacyjnym podział oferty. W trakcie jesiennej edycji prezentowana jest oferta związana ze sportami letnimi oraz całorocznymi. Zimowo-wiosenna edycja skupia się przede wszystkim na sportach zimowych, prezentując międzynarodowe trendy sportowe, które podchwytuje cała Europa (przełom lat 80. i 90. snowboard, lata 90. dynamiczny rozwój nart carvingowych).

W 1999 roku targi ISPO zostały przeniesione się do nowego obiektu, wybudowanego na terenach dawnego lotniska w Monachium – New Munich Trade Fair Centre. Pierwsza edycja w nowej lokalizacji okazała się ogromnym sukcesem. Nowoczesne hale i doskonale wyposażona infrastruktura targowa wielu wystawcom pomogły rozwinąć skrzydła i osiągnąć wiodącą pozycję w branży sportowej. Niewątpliwą atrakcją tej edycji była mierząca 100 m długości i 25 m wysokości sztucznie naśnieżona rampa, na której wykonywano mrożące krew w żyłach tricki i akrobacje na deskach snowboardowych oraz nartach.

Pokaz mody w 1970 r. (fot. ISPO Munich)

W 2000 roku odbyła się pierwsza edycja organizowanego do dziś i aktualnie największego na świecie konkursu dla start’upów w branży sportowej — BrandNew-NewBrands (obecnie ISPO Brandnew). Zwycięzcą pierwszego konkursu Brandnew został Robby Naish. Dzięki tej nagrodzie kitesurfing zyskał międzynarodową popularność.

W 2005 roku rozpoczęła się azjatycka ekspansja targów ISPO. Początkowo targi zimowe odbywały się w Szanghaju, w 2007 zostały przeniesione się do Pekinu, gdzie jako zimowa edycja pod nazwą ISPO Beijing są organizowane do dnia dzisiejszego. 10 lat później pojawiła się letnia edycja z lokalizacją w Szanghaju – ISPO Shanghai.

Stoisko Fischera w 1973 r. (fot. ISPO Munich)

W Monachium powstał koncept ISPO Vision, w ramach którego w oddzielnej hali, w specjalnie zaaranżowanym ambiente, prezentowane są marki premium z segmentu sports i lifestyle fashion (można tu zobaczyć ofertę takich marek jak m.in. Emporio Armani, Bogner, Sportalm, Canada Goose, Peak Performance) — mody, która poza światem sportu coraz częściej wychodzi na ulice ekskluzywnych kurortów narciarskich, a w konsekwencji przenosi się również do miast.

W 2001 roku targi ISPO zostały określone mianem wydarzenia wyznaczającego trendy w branży sportowej. Na przestrzeni ostatnich 20 lat ugruntowały swoją pozycję i pokazały, że lokalizacja oraz świetna infrastuktura są kluczowymi czynnikami dla wystawców i odwiedzających. Ostatnim istotnym wydarzeniem, choć „tylko” pośrednio związanym z zimowym ISPO, było przeniesienie letnich targów Outdoor Show z Friedrichshafen do Monachium. W 2019 roku odbyła się premierowa odsłona Outdoor by ISPO.

Joanna Biernacka-Goworek

***

Wiele przydatnych informacji dla odwiedzających targi ISPO Munich 2020 znajdziecie w naszym informatorze:

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0