Przyszłość naszej cywilizacji stoi pod znakiem zapytania. Zmiany klimatyczne, sytuacja geopolityczna na świecie oraz problemy wynikające z niezdrowego trybu życia to rzeczywistość pełna wyzwań. Nie wolno nam ich ignorować. Powinniśmy zdefiniować newralgiczne obszary i podjąć działania, przyszłość zależy również od nas, bo sport ma moc transformacji – przekonywali zgodnie uczestnicy konferencji na targach ISPO 2020, Klaus Dittrich (prezes zarządu / Messe München GmbH), Mark Held (prezydent European Outdoor Group) oraz astronauta Ronald Garan.
27 stycznia podczas jubileuszowej, 50. edycji targów ISPO Munich 2020 odbyła się konferencja prasowa, na której poruszono głównie dwa wątki. Po pierwsze przedstawiciele ISPO i EOG zaprezentowali nową misję platformy ISPO, po drugie dowiedzieliśmy się o wynikających z niej planach ISPO na najbliższy rok.
„ISPO Changes to Change”
Tymi słowami Klaus Dittrich podkreślał wagę przemiany, jakiej poddaje się właśnie platforma ISPO. Intencją zarządu jest przekształcenie dotychczasowej formuły stworzonej dla firm produkujących dobra sportowe, w globalną platformę dla wszystkich, którzy wierzą w pozytywną rolę, jaką sport odgrywa w przemianach społecznych, gospodarczych i klimatycznych. Dittrich pytał zgromadzonych:
W jaki sposób poradzimy sobie z kryzysem klimatycznym? Jakimi drogami musimy podążać by osiągnąć bardziej zrównoważoną produkcję i sprawiedliwość społeczną w globalnej skali?
Zarówno prezes jak i pozostali rozmówcy byli zgodni: sport funkcjonuje podobnie na całym świecie – niezależnie od narodowości, tradycji, wyznań i pozycji społecznej – sport łączy. I choć może nie padły konkretne przykłady planowanych działań, z prezentacji oraz późniejszych rozmów wynika, że ISPO planuje wykorzystać tę cechę sportu poprzez moderowanie komunikacji nie tylko pomiędzy markami i producentami, ale również stowarzyszeniami i klubami sportowymi, a także organizacjami rządowymi. Nowe połączenia mają wspomóc promocję sportu w skali globalnej oraz przyczynić się do tzw. pozytywnej zmiany.
Okrągła rocznica nie stała się więc powodem do wspominania przeszłości, a katalizatorem przemian. Pod szyldem „50 Years of Tomorrow” ISPO zamierza zmieniać się i rozwijać w kierunku dalece wykraczającym poza dotychczasową działalność skupioną stricte na branży, produkcji i handlu. ISPO zamierza wspierać silniej rozwój sportu w ogóle.
ISPO SDG Summit
Pierwszym krokiem wyraźnie odciskającym się na nowej drodze zmian, będzie ISPO SDG Summit, szczyt, który odbędzie się po raz pierwszy 29 czerwca tego roku – równolegle do targów OutDoor by ISPO.
Przedmiotem i podstawą globalnej konferencji jest SDG (Sustainable Development Goals), 17 celów zrównoważonego rozwoju wyznaczonych przez ONZ. Przede wszystkim dwa spośród określonych obszarów stanowią punkty styczne, zarówno dla ISPO, branży sportowej jak i outdoorowej: „zdrowie i dobre samopoczucie” oraz „zrównoważona konsumpcja i produkcja”. ONZ postrzega sport i aktywność na świeżym powietrzu jako antidotum na choroby współczesnej cywilizacji: presję sukcesu, medialne przebodźcowanie, stress i brak ruchu. Trudno się z tym nie zgodzić.
ISPO SDG Summit jest organizowany w ścisłej współpracy z Global Social Business Summit, wydarzeniem, które od dziesięciu lat pomaga odnajdywać rozwiązania problemów gnębiących współczesne społeczeństwa. Liderem GSBS jest noblista, profesor Muhammad Yunus, który będzie otwierał i uczestniczył w czerwcowym wydarzeniu.
Znaczenie tego typu wydarzeń i postrzegania świata jako całości, a jego problemów, jako naszych wspólnych problemów, podkreślał zaproszony na konferencję astronauta Ronald Garan.
Sport jest najlepszym sposobem, aby poszerzyć naszą świadomość tego co dzisiaj rozumiemy pod słowem „dom”.
Z kolei prezydent EOG, Mark Held zwracał szczególną uwagę na rolę jaką branża odgrywa w walce ze zmianami klimatu oraz olbrzymi wpływ jaki aktualnie wywiera na naturalne i delikatne zasoby planety. Według Helda firmy muszą zrozumieć zagrożenia i zacząć postrzegać się jako element wspólnego biznesowego ekosystemu:
Nigdy wcześniej nie było to tak istotne. Musimy się zjednoczyć, współpracować, uczyć na wzajem oraz budować relacje i wspólnie demonstrować światu nasze zamiary.
***
Więcej szczegółów na temat kolejnych działań i przemian platformy ISPO poznamy 8 Marca. Jak zapewnia Klaus Dittrich:
W nasze urodziny ogłosimy nowe inicjatywy, poprzez które będziemy starali się obudzić sport w każdym z nas.
Michał Gurgul
KOMENTARZE