Przedstawiamy tegorocznych „złotych zwycięzców” ISPO Awards w kategorii Outdoor.
***
Podczas zimowych targów w Monachium marka The North Face zaprezentowała kolekcję „Advanced Mountain Kit” przeznaczoną dla najbardziej zaawansowanych i wymagających alpinistów. Wchodząca w jej skład kurtka, SUMMIT L3 50/50 DOWN HOODIE to warstwa środkowa, zapewniająca regulację termiki podczas wypraw na najwyższe szczyty świata. Równocześnie, dzięki wyjątkowej konstrukcji 50/50, kurtka ma dobrze „oddychać” – pod cienką warstwą materiału zewnętrznego „podwieszone” zostały tuby z ociepliną (puch 1000!), które zajmują połowę przestrzeni, podczas gdy drugą połowę wypełnia powietrze. Kurtka jest bardzo lekka i mała po spakowaniu. Za technologię nowej generacji przyjdzie jednak słono zapłacić. „Produkt roku” w dwóch kategoriach: Outdoor i Snowsports.
- Produkt dostępny od: kwiecień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 1200 euro
„Produkt roku” w kategorii Outdoor Hardware. Nie bez powodu. To małe i poręczne narzędzi posiada szereg funkcji podnoszących bezpieczeństwo podczas aktywności i wypraw w odległe i niebezpieczne regiony świata. Działa jako tracker oraz urządzenie do namierzania i nadawania sygnału SOS. Wykorzystuje sieci komórkowe, Iridium i globalną sieć satelitarną.
- Produkt dostępny od: styczeń 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 498 euro (plus opłata za korzystanie z przesyłu danych)
Według producenta, model
- Produkt dostępny od: wrzesień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 700 euro
Technologia „ciepłych sześcianów” to charakterystyczna cecha kurtki Marmota. „Kostki” wypełnione syntetyczną ociepliną znajdują się po wewnętrznej stronie kurtki. Wytrzymała powłoka zewnętrzna wykonana została z pochodzącego z recyklingu materiału Pertex Quantum Y-Fuse (mini rip-stop).
- Produkt dostępny od: wrzesień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 400 euro
Bielizna termoaktywna będąca deklaracją ekologiczną. Spełnia oczywiście wszystkie funkcje pierwszej warstwy, ponadto wykonana jest w 100% z naturalnej wełny merynosów, a materiał został poddany procesowi farbowania naturalnymi pigmentami pochodzenia roślinnego. W produkcji wykorzystano minimalną ilość wody. Grafika przedstawia fragment topiącego się grenlandzkiego lodu, co ma symbolizować ścisłą relację człowieka z naturą oraz jego wpływ na otaczający nas świat. Kolekcja „The Age of the Anthropocene” powstała z okazji 25-lecia firmy, a nad graficzną stronę przedsięwzięcia pieczę sprawował artysta i fotograf z Nowego Jorku, Justin Brice Guariglia.
- Produkt dostępny od: październik 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 109 euro
Plecak wspinaczkowy wykonany w całości z materiałów pochodzących z recyklingu – do produkcji wykorzystano wyłącznie włókna Econylu, „zielonego” odpowiednika nylonu. Jury doceniło zalety ekologicznej produkcji, jak i rozwiązania funkcjonalne, niską wagę i wytrzymałość
- Produkt dostępny od: sierpień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 270 euro
CAMP Corsa Race
Ekstremalnie lekki czekan zaprojektowany z myślą o szybkich przejściach skitourowych oraz zawodach. Czekan Corsa o długości 50 cm spełnia wymogi Ski Mountaineering Federation (ISMF) i waży 185 g. Perforacja rękojeści obniża wagę (liczy się każdy gram) i poprawia przyczepność.
- Produkt dostępny od: wrzesień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 85 euro
Wygodny but hikingowy na zimne dni. Jury doceniło dobór materiałów oraz podeszwę Vibram Arctic Grip, która zapewnia dobrą przyczepność na oblodzonych powierzchniach. William Starka, Senior Product Manager Footwear & Equipment SALEWA:
Mountain Trainer 2 Winter GTX to zachwycająco wygodny, a jednocześnie techniczny i wszechstronny but na zimowe miesiące. Naszym celem było stworzenie modelu, który tak samo dobrze sprawdzałby się podczas wielu różnych aktywności. Efekt to but znakomity do codziennego użytkowania, będący zarazem niezawodnym towarzyszem zimowych wycieczek w ośnieżonym terenie górskim. Wodoszczelne właściwości cholewki w zestawianiu z naturalnymi materiałami takimi jak skóra zamszowa, AlpineWool® i wkładka Responsive gwarantują stopie komfortowy mikroklimat.
- Produkt dostępny od: wrzesień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 250 euro
Marmot WarmCube Gallatin 20
Śpiwór przeznaczony na zimowe biwaki. Wykorzystano tu dwa rodzaje ociepliny, syntetyczną i naturalną (puch 650+ FP) dzięki czemu śpiwór będzie sprawdzał się w nie tylko zimnych, ale również wilgotnych warunkach. Jury doceniło również trójwymiarową konstrukcję, która zapewnia ciepło, komfort i szybsze nagrzewanie się śpiwora.
- Produkt dostępny od: sierpień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: ?
Futurystyczna kurtka adidasa otrzymała nagrodę Gold Winner w segmencie Outdoor, w podkategorii Urban Lifestyle. I nic dziwnego, bo raczej trudno sobie wyobrazić kogoś rozpalającego ognisko na zimowym biwaku, ubranego w taką kurtkę. Niemniej produkt jest interesujący, nie tylko ze względu na design odbiegający od outdoorowych standardów. Do produkcji anoraka wykorzystano niefarbowany mono-materiał stworzony w 100% z poliestru, pochodzącego z odłowionych z morza plastików (kolekcja Parley). Ocieplina Primaloftu jest również stworzona z plastikowych odpadów. Dzięki temu kurtkę łatwo jest poddać ponownemu procesowi recyklingu.
- Produkt dostępny od: ?
- Przybliżona cena detaliczna: ?
Włoska skóra i włoska jakość dla miłośników miejskiego stylu inspirowanego outdoorem. Projektanci Aku stworzyli ten model z myślą o ekoświadomych użytkownikach, którym korzystanie ze skóry ciąży na sumieniu, jednak nie potrafią zrezygnować z atutów tego naturalnego materiału. Cały proces pozyskiwania i garbowania skóry został przygotowany w taki sposób by maksymalnie zredukować i skompensować szkodliwe skutki uboczne produkcji.
- Produkt dostępny od: sierpień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 259 euro
Zaawansowany i ultralekki but górski. Duratherm by Gore-Tex, technologia Georganic 3D, Boa Fit, podeszwa Vibram Litebase itp. sprawiają, że jest to but nowej generacji. Mammut ewidentnie stawia na innowacje i projektowanie „out of the box”.
- Produkt dostępny od: luty 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 500 euro
Jury nie kryło zachwytu w swoich ocenach. I rzeczywiście, kombinezon Mammuta robi wrażenie. Genialne materiały, wykończenia, szczegóły i minimalistyczny design. Przede wszystkim jednak podziw budzą projekt i konstrukcja tego produktu. Hybrydowe spodenki (hardshell w 3/4) dopełnia środkowa część, przylegająca ciasno do ciała. Hardshell w górnej części jest krótki i można go szybko i łatwo odłączyć lub przyłączyć w miarę potrzeby (pomarańczowy zamek). Całości dopełnia wełniany kaptur. Produkt przeznaczony jest dla elity wspinaczkowej, do szybkich przejść alpejskich.
- Produkt dostępny od: styczeń 2020
- Przybliżona cena detaliczna: ?
Helly Hansen pozostaje wierny swojej dość charakterystycznej stylistyce.
- Produkt dostępny od: sierpień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 1500 euro
Podobnie jak outdoor stara się poszerzać grono swoich odbiorców, tak marki kojarzone z innymi dziedzinami (tutaj narciarstwo) wchodzą na „nasze” terytorium. W kategorii Outdoor nagrodę Gold Winner otrzymała kurtka przeciwdeszczowa marki Descente. Designerski krój i trójwymiarowa faktura materiału, który równocześnie chroni przed wodą i zimnem wyróżniają z pewnością ten produkt na tle konkurencji. Niestety cena również.
- Produkt dostępny od: sierpień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 590 euro
Klättermusen Vidar Salopette
Doskonale dopracowane (w szczegółach i materiałach) spodnie wspinaczkowe, przeznaczone do użytku w najbardziej ekstremalnych warunkach.
- Produkt dostępny od: wrzesień 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 600 euro
Bluza o ekologicznym zacięciu stworzona w 73% z włókien pochodzących z recyklingu, w całości nadaje się do recyklingu, a specjalny proces Polartec Power Air sprawia, że materiał gubi mniej mikroplastiku podczas prania (redukcja o 80%).
- Produkt dostępny od: luty 2020
- Przybliżona cena detaliczna: 200 euro
ISPO Award 2020 – Winners
Oprócz nagród Gold Winner jury przyznało wyróżnienia Winner w poszczególnych kategoriach:
- Down Jackets: adidas TERREX Icesky Down hooded Jacket
- Mid Layer: adidas TERREX Hike Fleece Jacket
- Insulated: Blackyak Ata Jacket
- Communication & Navigation: Cat phones Cat S52
- Urban Lifestyle Footwear: Kamik Jessie
- Pants: LOOKING FOR WILD FITZ ROY
- Climbing Equipment: Mammut Trion Nordwand 15
- Sleeping Bags & Mats: Mammut Women’s Protect Down Bag -21C
- Energy Supply: NITECORE NPS200 & NPS400 Portable Outdoor Power Stations
- Base Layer: ODLO The Active Everyday SUW boxer
- Duffels & Travelbags: OSAH DRYPAK WATERPROOF BAG
- Hiking Jackets: SALEWA Fanes Wool Powertex Women’s Jacket
- Tents: SAMAYA 2.5
- Rain Jackets: Texlock raijn
- Hiking Footwear: TOREAD HIMEX Hiking Shoes
- Urban Lifestyle: TOREAD Stylish Multipurpose Vest
***
Przeglądając produkty wyróżnione przez jury ISPO Awards nagrodą Gold Winner łatwo zauważyć kierunki, w których zmierza nasza branża (ale nie tylko, podobnie jest w kategoriach Snowsports czy Running). Wyraźnie widać dwa podstawowe obszary, w których producenci szukają innowacji, a sędziowie upatrują największą wartość. Raczej nie można mówić tu o rewolucji. To ewolucja, którą obserwujemy od kilku lat.
Pierwszy z tych obszarów to zrównoważony rozwój. W przypadku części produktów wyraźnie widzimy dążenie do tworzenia produktów z materiałów pochodzących z recyklingu, jak najmniejszym kosztem, oraz takich, które później nadają się do ponownego przetworzenia lub są biodegradowalne. Choć producenci zachwalają nowe, ekologiczne rozwiązania, parametry i funkcjonalność produktów w tej grupie niejednokrotnie ustępuje produktom technicznym z najwyższej półki. Ekologia jest też coraz częściej nowym argumentem usprawiedliwiającym wysoką cenę.
Drugi obszar to nowoczesne technologie. W tym przypadku „zielone” podejście schodzi na drugi plan. Produkty mają być jak najlepsze: lekkie, trwałe, ciepłe, suche, wygodne. To produkty dla zaawansowanych użytkowników, elity sportowców, którą do niedawna nazywaliśmy outdoorowym „corem”. Do niedawna, bo chyba wszyscy stopniowo zdajemy sobie coraz bardziej sprawę z tego, że tego typu użytkownicy stanowią raczej mniejszość. Produkty w jej grupie stają się coraz bardziej zaawansowane i ekstremalnie drogie.
Michał Gurgul
***
Zobacz także:
- ISPO Munich 2020: Gold Winners – Snowsports
- ISPO Munich 2020: Gold Winners – Running
- ISPO Munich 2020: Gold Winners – Sustainability Achievement
KOMENTARZE