HomeBarometr rynku outdoor

Barometr rynku: ochłodzenie koniunktury pod koniec roku

Po nieewidentnych wynikach w listopadzie sprzedaż w grudniu miała wyjaśnić sytuację – czy końcówka roku była dobra i sprzedaż z listopada przesunęła się na grudzień (efekt Black Friday), czy może nastąpiło spowolnienie dynamiki sprzedaży. Niestety, sprawdził się ten drugi scenariusz.

W stosunku do analogicznego miesiąca w 2018 roku grudzień okazał się lepszy pod względem sprzedażowym o 2,17 proc. To niewielki wzrost, biorąc pod uwagę fakt, że duża część sprzedaży związanej z promocjami czarno-piątkowymi przeniosła się właśnie na ostatni miesiąc w roku.

Trudną końcówkę roku i niezbyt optymistyczną przyszłość opisuje Arek Smolnik (Weld):

Nie ma co się oszukiwać, mamy do czynienia z początkiem spowolnienia gospodarczego w Europie, które będzie dotykało nas coraz bardziej. Spodziewam się coraz słabszych wyników w kolejnych miesiącach. Nie bez znaczenia jest fakt, że końcówka roku była bardzo ciepła – odbiło się to na sprzedaży produktów typowo zimowych. Jeżeli do tych czynników dołożymy rodzimy „płytki” rynek outdoorowy i pewnego rodzaju wstępną fazę jego nasycenia, to mamy prawie kompletny obraz naszej branży. Dobrze już było.

Podobnych obaw nie podziela Włodzimierz Borek, który przyznaje, że pogoda miała wpływ na sprzedaż, ale w grudniu 2019 roku Alpin Sklep nie ucierpiał zbytnio z tego powodu:

Spadek sprzedaży wystąpił u nas w zasadzie tylko w jednym segmencie, czyli w ciepłych, puchowych, typowo zimowych kurtkach i parkach. Pierwszy powód jest oczywisty – to brak zimy, drugi (który w Polsce dotknął tylko nasz sklep) – to ostateczna rezygnacja Canady Goose w skali globalnej ze sprzedaży w sklepach outdoorowych na rzecz butików modowych. Co prawda udało nam się znaleźć i sprowadzić na czas podobne kurtki również kanadyjskiej marki Arctic Bay, to jednak w pierwszym sezonie z nową marką i przy takiej pogodzie nie byliśmy w stanie nadrobić w 100% kilkusettysięcznej luki po kurtkach Canada Goose. Reasumując, gdyby nie sytuacja z Canada Goose, to pewnie pomimo złej pogody grudzień byłby u nas prawdopodobnie nawet lepszy od zeszłorocznego.

W grudniu dynamika sprzedaży była najniższa w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a całą końcówkę 2019 roku należy uznać za nieco słabszą. Dynamika wzrostu sprzedaży naszego sektora zwolniła: czy to za sprawą ochłodzenia krajowej i globalnej koniunktury, czy na skutek konkurencji ze strony nieustannie rozwijających się sportowych sklepów wielkopowierzchniowych (chociażby Martes), czy po prostu ze względu na niezbyt mroźną i śnieżną zimę, w miastach w zasadzie niezauważalną.

Opinie są jednak mocno podzielone, a z perspektywy marki The North Face grudzień wyglądał zupełnie inaczej. Dorota Racinowska, VCF:

Grudzień 2019 był miesiącem wyjątkowym w porównaniu do pozostałych, ponieważ miał aż 3 handlowe niedziele, co bezpośrednio przełożyło się na większy ruch w naszych sklepach, a co za tym idzie na sprzedaż. Dodatkowo od około 2 lat marka The North Face, oprócz swoich podstawowych kategorii outdoorowo-sportowych (tzw. On Mountain), rozwija kategorię Lifestyle (Off-Mountain). Dzięki temu oferuje zarówno produkty outdoorowe, jaki i te przeznaczone do codziennego użytkowania w mieście. Stajemy się także marką atrakcyjną dla młodego konsumenta, co powoduje, że docelowa grupa klientów się poszerza.

Niemniej, 2019 to kolejny rok z rzędu, w którym notujemy ciągłe wzrosty sprzedaży (nasz barometr jest nieustannie zielony, ostatni raz zaczerwienił się we wrześniu 2014 roku). W 2019 roku największe wzrosty sprzedaży w stosunku do analogicznych miesięcy w roku poprzednim odnotowaliśmy w styczniu i kwietniu (po ok. 14 proc.). Najniższe w marcu, październiku, listopadzie i grudniu (po ok. 2,5 proc).

Rosną jednak obawy o przyszłość polskiej gospodarki. Jedną z przyczyn jest rosnąca inflacja, w grudniu 2019 roku wyniosła 3,4 proc w ujęciu rocznym (2,6 w listopadzie), przekraczając prognozy analityków. To najwyższy poziom inflacji od 2012 roku. Najbardziej podrożały artykuły spożywcze. Krajowi eksperci uważają, że skoro inflacja w grudniu osiągnęła aż tak wysoki poziom, w kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej.

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • 8a.pl (Gliwice)
  • Alpin Sklep (Warszawa)
  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • Mammut (Kraków)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów)
  • sieć Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Woda Góry Las (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0