HomeRynek outdoor

Niemieckie Yeti™ i polska Aura (wcześniej Yeti)

Od końca lat 80. na rynku outdoorowym funkcjonują dwie firmy, niemieckie Yeti™ i polska AURA, która do 2017 r. funkcjonowała również pod nazwą „Yeti”. Obie firmy zajmują się produkcją odzieży outdoorowej, w dużym stopniu specjalizując się w produktach z ociepliną z naturalnego puchu. Dzisiaj, gdy AURA jest AURĄ, a nie „Yeti” nie ma już powodów do mylenia tych marek, przynajmniej teoretycznie. Niemniej w świadomości niektórych użytkowników słowo „yeti” kojarzone jest nadal z polskim specjalistą od puchu, a facebookowy profil o nazwie „Yeti Polska” może wprowadzać rozgardiasz.

Niedawno rozpoczęta kampania reklamowa niemieckiego Yeti™ na polskim profilu FB marki. Sesja fotograficzna wykonana przez Lighthouse Media (fot. Yeti Polska – strona FB)

Yeti™ to niemiecka marka, której początki sięgają 1983 r. (według informacji na stronie yetiworld.com). Oficjalnie marka zaistniała na rynku po upadku Muru Berlińskiego pod koniec 1989 r. pod nazwą “Yeti Down Sporting Goods”.

Polska firma funkcjonowała już wtedy pod szyldem Yeti. Różnica nie jest duża, ale polska marka była starsza, jak podają przedstawiciele dzisiejszej Aury:

Rebranding był koniecznością, ponieważ mimo że Yeti powstało w 1989 r., a dopiero po nim niemieckie Yeti, przepisy Unii Europejskiej pozwalają na zarejestrowanie znaku jedynie członkom Unii. W efekcie mimo, że byliśmy starszą marką nie mieliśmy prawa sprzedawać Yeti na terenie Unii Europejskiej.

AURA wspiera ratowników programu „Bezpieczny Kazbek”. W akcji kurtka TORRE (fot. AURA / Bezpieczny Kazbek)

Początkowo powstały dwie marki, które miały umożliwić sprzedaż na terenie UE: Warmth Unlimted i Yeti. Później powstała AURA, która połączyła wszystkie brandy polskiej firmy. Od tego czasu „yeti” występuje tylko w małym dopisku, który ma przypominać klientom o korzeniach i ponad 30-letnim doświadczeniu marki, np. na profilu FB: „AURA by YETI„.

Wydawałoby się, że sytuacja jest zupełnie jasna. Jednak polski profil facebookowy niemieckiego producenta Yeti™ może wprowadzać w błąd użytkowników, którzy nie znają dokładnie historii Aury, a kojarzą sprzed kilku lat produkty polskiego Yeti. Na Facebooku znajdujemy bowiem „Yeti Polska„.

Niedawno rozpoczęta kampania reklamowa niemieckiego Yeti™ na polskim profilu FB marki. Sesja fotograficzna wykonana przez Lighthouse Media (fot. Yeti Polska – strona FB)

Dla marki zagranicznej prowadzenie profilu pod taką nazwą jest sprawą zupełnie naturalną, jednak dla AURY taka sytuacja może okazać się niekorzystna. Dlatego przypominamy:

Michał Gurgul

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0