HomeImprezy outdoor

ISPO Re.Start Days – podsumowanie

W dniach 30 czerwca – 1 lipca odbyła się konferencja ISPO Re.Start Days. Ze względu na wydarzenia ostatnich miesięcy oraz ciągle niepewną sytuację epidemiologiczną, konferencja organizowana przez ISPO odbyła się w internecie, na specjalnie przygotowanej platformie cyfrowej. Głównym wątkiem, łączącym większość prelekcji i rozmów, była oczywiście strategia działania uczestników branży outdoor w czasach postpandemicznych.

Panel dyskusyjny liderów rynku podczas ISPO Re.Start Days (fot. ISPO.com)

Zeszłotygodniowe wydarzenie zorganizowano, aby pomóc uczestnikom naszej branży w tym trudnym czasie, a także podjąć próbę przewidzenia zagrożeń i problemów, które czekają na nas w najbliższej przyszłości – w niektórych krajach już mówi się o drugiej fali epidemii, niektórzy przewidują nasilenie aktywności wirusa jesienią.

Podczas ISPO Re.Start Days sytuację analizowali czołowi przedstawiciele branży oraz biznesowi eksperci. Odbyło się ponad 60 sesji interaktywnych, podczas których dyskutowano o nowym podejściu do prowadzenia interesów, przyszłych szansach rozwoju, nowych ograniczeniach oraz czynnikach motywujących ludzi do uprawiania sportu i aktywności na świeżym powietrzu.

Szczyt przygotowany przez ISPO w okresie, w którym zazwyczaj odbywały się targi letnie, należy uznać za największe wydarzenie branżowe tego lata. W konferencji wzięli udział uczestnicy rynku outdoorowego z 50 krajów świata.

Pomimo kryzysu jaki spowodowała pandemia (niewykluczone zresztą, że jego ostateczne skutki i moc dopiero poznamy), uczestnicy konferencji skupili się na pozytywnych sygnałach – rozmowy odbywały się w duchu optymizmu.

ISPO Re.Start Days (fot. ISPO.com)

Branża powinna wyjść z kryzysu, tak jak sportowiec wraca do formy po kontuzji.

Taki wniosek można wysnuć z otwierającej ISPO Re.Start Days rozmowy Klausa Dittricha (prezes i CEO Messe München) z Kristiną Vogel (dwukrotna złota medalistka olimpijska w kolarstwie torowym) i Jostem Kobuschem (alpinista). Vogel, dotknięta porażeniem czterokończynowym na skutek wypadku podczas treningu podsumowała:

Nie możemy zmienić dzisiaj, możemy zmienić tylko przyszłość.

Obok znanych sportowców w konferencji wzięło udział wielu przedstawicieli największych marek w branży. Głównymi partnerami wydarzenia były parki ISKO i Polartec, a wśród prelegentów znaleźli się prezesi, menadżerowie i specjaliści z różnych dziedzin z m.in. takich marek:

  • Adidas,
  • Adobe,
  • Bluesign,
  • Columbia Sportswear,
  • Daimler Mobility,
  • Deuter,
  • Ebay,
  • Intersport,
  • Jack Wolfskin,
  • Mammut,
  • Oberalp Group,
  • Saalfelden/Leogang,
  • Schöffel,
  • Sport 2000
  • Sympatex. 

ISPO Re.Start Days (fot. ISPO.com)

Wszyscy mówcy dzielili się swoimi doświadczeniami z ostatnich miesięcy, wskazywali swoje źródła nowej energii i motywacji oraz oferowali wskazówki na przyszłość.

Podczas jednego z paneli dyskusyjnych Christoph Engl, CEO of the Oberalp Group wzywał branżę:

Coraz więcej osób chce poznać wartości jakimi się kierujemy. To jest coś co marki mogą wyrazić poprzez swoje produkty. Kupując je, klienci stają się częścią społeczności i wyrażają w ten sposób własne przekonania.

Wiadomość od laureata Nagrody Nobla

Profesor Muhammad Yunus podkreślał znaczenie sportu w kształtowaniu przyszłości świata. 80-letni laureat Nobla okazał się wyśmienitym i inspirującym mówcą, nawet w cyfrowej rzeczywistości. Profesor podkreślił, że to dobry czas na refleksję. Zwyczaje wielu ludzi się zmieniły i niewykluczone, że nie wrócą już do tej samej, przedwirusowej postaci. Yunus zauważył:

Sport jako dziedzina, jest piramidą. Na samym czubku znajdują się gwiazdy, a pod nimi miliony amatorów, którzy ich podziwiają. Profesjonalni sportowcy oraz decydenci biznesowi muszą być nieustanie świadomi funkcjonowania tego systemu: jeśli gwiazdy powiedzą, że nie chcą wracać do starego świata, ludzi ich posłuchają. Są wzorem do naśladowania.

Profesor Muhammad Yunus (fot. ISPO.com)

Megatrendy w czasach epidemii

Cyfryzacja, zrównoważony rozwój i zdrowie, to trzy najważniejsze trendy omawiana podczas konferencji. Uczestnicy paneli dyskutowali o tym, cz pandemia wpływa na te megatrendy i w jaki sposób. Marcel Beaufils, Senior Project Manager w Rheingold Marktforschung zauważył na przykład:

Zdrowy tryb życia może również oznaczać bycie odpornym na tego typu kryzysy. Osoby, którym udało się uprawiać sport podczas lockdownu, zauważyły, że udało im się utrzymać lepszą kontrolę nad tym co się dzieje – ich życiem oraz kryzysem związanym z wirusem.

Innym pozytywnym spostrzeżeniem podzielił się Martin Riebel, dyrektor Schwan-Stabilo Outdoor (Deuter, Maier Sports, Ortovox, Gonso):

W ostatnim czasie wyraźnie zmieniło się nasze podejście do komunikacji z partnerami biznesowymi. Działami w ponad 50 krajach. Dzisiaj, za pośrednictwem internetu, jesteśmy w stanie dotrzeć do każdego naszego reprezentanta, udostępnić tę samą wiadomość każdemu pracownikowi, każdego biura, nawet w najbardziej odległych miejscach na świecie. To lekcja, której nie nauczylibyśmy się bez “korony”.

Zrównoważony rozwój – branża gra swoją rolę

Peter Ottervanger (Head of Retail – EOG) podkreślał, że zrównoważony rozwój jest nadal kluczowy dla aktywności każdego biznesu w przyszłości. Alpinista Jost Kobusch zauważył, że o kwestiach ekologicznych myślał w ostatnich miesiącach jeszcze więcej:

Lockdown stał się dobrym momentem, by przemyśleć pewne kwestie, skonsultować się z ekspertami i zacząć na nowo. Osobiście uważa, że był to dobry czas by pomyśleć nad tym, co dokładnie chcę robić.

Optymistyczne podejście prelegentów podkreśliły również dane. Mark Held, prezydent European Outdoor Group ogłosił wyniki badania przeprowadzonego przez EOG: 98% firm powiedziało, że przetrwa kryzys. Held skonkludował:

Branża wyjdzie z kryzysu silniejsza niż wcześniej.

Wyjątkowym gościem ostatniego panelu dyskusyjnego była Kristine McDivitt Tompkins. Dzisiaj aktywistka (prezes Tompkins Conservation), kiedyś CEO Patagonii, namawiała branżę do jednoznacznych i silnych działań w sferze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska:

Nie wystarczy być dobrym. Musimy być wielcy!

Panel poświęcony kwestion zrównoważonego rozwoju podczas ISPO Re.Start Days (fot. ISPO.com)

Format konferencji online

Pod względem technicznym konferencja ISPO Re.Start Days została przygotowana doskonale, zarówno sama platforma, jak i sposób realizacji kolejnych punktów programu mogłyby posłużyć za przykład niejednemu internetowemu wydarzeniu tego typu.

Dobór rozmówców i prelegentów był również ciekawy i urozmaicony (dużą rolę odegrali tu sportowcy i interesujące postaci spoza naszej branży).

ISPO Re.Start Days (fot. ISPO.com)

Równocześnie udział w takim wydarzeniu – z domu, przed monitorem komputera – pokazał jak trudno jest przez dłuższy czas skupić w ten sposób uwagę, a tym samym jak trudne zadanie stoi przed organizatorami takich e-konferencji.

Mając to na względzie, ISPO Re.Start Days należą się gratulacje. Czy jednak chcielibyśmy na stałe przenieść się do internetu? Tego nie jestem pewien.

ISPO Munich 2021

Przygotowania do zimowych targów odbywających się w Monachium – ISPO Munich 2021 – idą już pełną parą. Organizatorzy mają nadzieję, że sytuacja na świecie przyszłej zimy będzie stabilna i wszyscy spotkamy się w monachijskich halach w dniach 31 stycznia – 3 lutego 2021 r.

Michał Gurgul

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0