HomeEkologia / Zrównoważony rozwój

Czy możesz zjeść starą bieliznę termoaktywną? Szwedzi mówią „tak”, a może raczej „tak jakby…”

Wyobraź sobie, że spożywasz wykwintną kolację z warzyw wyhodowanych w glebie powstałej z biodegradowalnej bielizny termoaktywnej. W Szwecji jest to już rzeczywistością. W 2018 r. firma Houdini otworzyła pierwszą na świecie kompostownię dla znoszonej odzieży sportowej w swoim rodzinnym Sztokholmie. Jest to stale działające laboratorium do testowania linii naturalnej odzieży tej firmy (wyprodukowanej z czystej wełny z merynosów, a więc z definicji będącej biodegradowalną). Ten eksperyment dowodzi tego, że naturalne ubrania mogę być przekształcane w zdrową glebę, w której można hodować kwiaty, owoce i warzywa.

Projekt Houdini Menu wykorzystuje te warzywa jako składniki w ofercie sztokholmskiej restauracji Agrikultur, która została wyróżniona gwiazdką Michelina. Mistrz kuchni, Sebastian Thureson, stworzył 4-daniowe menu z takimi potrawami, jak: pieczony por-Houdini z rzeżuchą, koperkiem i czarnym bzem, zupa z wędzonych grzybów-z-wełny-merino podawana wraz z marynowanymi jajkami, kalarepą i czosnkiem niedźwiedzim oraz zapiekany z solą burak-z-termoaktywnej-bielizny z szwedzkim serem kozim, marynowaną czarną porzeczką, kolendrą i imbirem.

W 2018 r. firma Houdini otworzyła pierwszą na świecie kompostownię dla znoszonej odzieży sportowej w swoim rodzinnym Sztokholmie (fot. Houdini)

To zdecydowane zwycięstwo dla projektowania opartego na obiegu zamkniętym lub, innymi słowy, idei, że nic nie powinno się marnować. Miliony lat ewolucji doprowadziły do powstania systemu, w którym materiały rozpadają się części pierwsze i stają się podstawą wzrostu dla czegoś nowego – czemu nie mielibyśmy wykorzystać tego mechanizmu?

Materiały syntetyczne, takie jak poliester, spandex czy nylon, rozpadają się na przestrzeni 20-200 lat, podczas gdy materiały naturalne – takie jak wełna, jedwab, wełna, kaszmir czy len – rozpadają się o wiele szybciej. Bielizna termoaktywna marki Houdini rozkłada się w ciągu sześciu miesięcy i zamienia się w żyzną glebę, która pozwala na wyhodowanie warzyw do projektu Houdini Menu. Tencel, włókno wykonywane z miazgi z drzew eukaliptusa, zaczyna się rozkładać już po około 3 miesiącach od zakopania w ziemi. Tencel jest wykorzystywany przez takie firmy jak Kari Traa czy Element Pure do produkcji ich bielizny termoaktywnej. Firma BAM z Wielkiej Brytanii produkuje bieliznę warstwy podstawowej z biodegradowalnego bambusa. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku wełny, Tencel i bambus mogą rozłożyć się tylko w przypadku, jak nie zostały wymieszane z włóknami syntetycznymi lub chemikaliami.

naturalne ubrania mogę być przekształcane w zdrową glebę, w której można hodować kwiaty, owoce i warzywa (fot. Houdini)

Jednak zanim odzież trafi do kompostownika, firma Houdini chciałaby by jej produkty były używane przez wiele lat. Ich system pozwala klientom na dzielenie się odzieżą, wypożyczanie jej, reperowanie i nadawanie jej nowego życia. Ostatnio Houdini dokonał ucyfrowienia modelu Parka One, by umieścić tę kurtkę w chmurze, dzięki suwakowi zamka błyskawicznego YKK Touchlink NFC – pozwala on klientom na łączenie się z cyfrowymi profilami produktów tak, aby zarządzać nimi i je serwisować w przeciągu okresu ich żywotności (eliminuje to również potrzebę wykorzystywania zbędnych i szkodliwych metek odzieżowych). Entuzjaści tego rozwiązania mówią, że interaktywna odzież pozwala na zwiększenie skuteczności modelu biznesu zamkniętego obiegu, polegającego na odsprzedawaniu, wynajmowaniu, monitorowaniu i recyklingu. By dowiedzieć się czegoś więcej o ich wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju, postanowiliśmy porozmawiać z Jesperem Danielssonem, szefem działu Projektowania i Produkcji w firmie Houdini.

Bielizna termoaktywna marki Houdini rozkłada się w ciągu sześciu miesięcy i zamienia się w żyzną glebę (fot. Houdini)

Jak wam się udało wyprodukować materiał tak czysty, że nadaje się kompostowania i produkcji pożywienia?

Jeśli włókna naturalne nie są mieszane z syntetycznymi, to są one biodegradowalne. My nigdy nie łączymy ze sobą włókien naturalnych i syntetycznych, gdyż wtedy nie mogą się być recyklingowane i nie rozkładają się. Wszystkie nasze modele wykonane z włókien naturalnych mogą być kompostowane, pod warunkiem, że wycięte zostaną z nich wszelkie dodatki – takie jak suwaki, ściągacze, itp. Jeśli masz dobry kompostownik w domu, to pocięta na kawałki odzież wełniana zazwyczaj ulega rozkładowi w ciągu 6-12 miesięcy.

Materiały naturalne – takie jak wełna, jedwab, wełna, kaszmir czy len – rozpadają się o wiele szybciej niż syntetyczne (fot. Houdini)

Czy możecie już mówić o projektowaniu zamkniętego obiegu?

Nasze wysiłki zaczęły się w 2001 r. Z jednej strony chcemy zapewnić użytkownikom maksymalnie pozytywne doznania, a równocześnie pragniemy zminimalizować nasz wpływ na planetę. Dla nas natura jest źródłem inspiracji, a wszystko czego używamy to cenny zasób. Naszym głównym celem jest stworzenie prawdziwej alternatywy dla konsumpcji linearnej – systemu o obiegu zamkniętym, w którym produkty o długiej żywotności mogą być używane, naprawiane i używane ponownie, aby w końcu przekształcić się w nowe zasoby.

Zastanawialiśmy się nad różnymi modelami biznesowymi i szukaliśmy sposobów na wydłużenie żywotności odzieży dla różnych użytkowników, by zapewnić im optymalne doświadczenie. Jeśli jeździsz na nartach raz lub dwa razy na sezon, to pewnie nie będziesz potrzebować posiadać własnego sprzętu. Już prawie od dekady oferujemy opcję wypożyczenia odzieży w naszych sklepach w Szwecji, a teraz chcemy przeskalować to na cały świat, tworząc mniejsze ekosystemy wypożyczalni, gdzie odzież będzie magazynowana, potencjalnie reperowana, a na koniec używana wielokrotnie.

Jeśli masz dobry kompostownik w domu, to pocięta na kawałki odzież wełniana zazwyczaj ulega rozkładowi w ciągu 6-12 miesięcy (fot. Houdini)

Jak trudno jest stworzyć nową linię produktów w 100% zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju?

Kolekcja naszej firmy na tę jesień jest w 100% zrównoważona – materiały albo pochodzą z recyklingu, nadają się do recyklingu, są odnawialne, posiadają certyfikat Bluesign, albo są biodegradowalne.

To było niezwykle trudne, ale osiągnęliśmy to dzięki naszej determinacji i nie idąc na żadne kompromisy. Przejście do produktów zamkniętego obiegu nie jest bardzo trudne, ale nie zgodzenie się na kompromisy w kwestiach trwałości, wygody lub parametrów jest o wiele bardziej skomplikowane. Nie ma sensu używać materiałów zamkniętego obiegu, jeśli rozpadają się one przy użyciu. Równowaga to bardzo delikatna kwestia.

Projekt Houdini Menu wykorzystuje wyhodowane na glebie powstałej z naturalnych ubrań warzywa jako składniki w ofercie sztokholmskiej restauracji Agrikultur, która została wyróżniona gwiazdką Michelina (fot. Houdini)

W jaki sposób i czemu wprowadzacie waszą odzież do chmury?

Nasz kurtka One Parka została zdigitalizowana dzięki nowemu, interaktywnemu suwakowi zamka błyskawicznego YKK Touchlink NFC – jest to pierwsza parka, która jest w całości połączona z chmurą EON Product Cloud. Użytkownicy mogą łączyć się z firmą Houdini i mają łatwy dostęp do instrukcji użytkowania, działu obsługi klienta oraz licznych inicjatyw społecznościowych.

Dziś branża modowa oraz tekstylna opierają się na ekonomii transakcyjnej. Konsument wybiera kurtkę, dokonuje transakcji w sklepie, a następnie nigdy go już nie widzisz. Jednak my od dawna dążymy do ekonomii opartej na relacjach. Zaczyna się ona przy ladzie, ale potem trwa dalej poprzez uczestnictwo w wydarzeniach, przygodach i społeczności. Odzież zdigitalizowana łączy konsumenta z produktem i firmą – to umożliwia długotrwałą, dwustronną komunikację. Możemy zaoferować użytkownikom porady, poinformować ich o nowych rozwiązaniach oraz dać im znać, kiedy nadchodzi czas na serwis ich kurtki. Możemy również pomóc użytkownikom sprzedać, wynająć, zrecyklingować lub kompostować ich odzież.

Mamy nadzieję, że doświadczenie cyfrowe ułatwi interakcję z użytkownikami, udrożni kanały feedbacku i komunikacji – dzięki temu dojdzie do krytycznej zmiany nastawienia, która jest niezbędna by osiągnąć ekonomię o w pełni zamkniętym obiegu.

Mistrz kuchni, Sebastian Thureson, stworzył 4-daniowe menu z takimi potrawami, jak: pieczony por-Houdini z rzeżuchą, koperkiem i czarnym bzem, zupa z wędzonych grzybów-z-wełny-merino podawana wraz z marynowanymi jajkami, kalarepą i czosnkiem niedźwiedzim oraz zapiekany z solą burak-z-termoaktywnej-bielizny z szwedzkim serem kozim, marynowaną czarną porzeczką, kolendrą i imbirem (fot. Houdini)

Jaka jest przyszłość odzieży zrównoważonej i gdzie będzie firma Houdini za 5 lat?

Do roku 2022 cała nasza oferta produktów i usług będzie stosować zasady projektowania opartego na zamkniętym obiegu – wszystkie nasze produkty będą wykonane ze zrecyklingowanych i nadających się do recyklingu lub odnawialnych i w naturalny sposób biodegradowalnych włókien. Platforma Houdini Open Source będzie pomagać firmom z całego świata dzielić się rozwiązaniami oraz wiedzą o metodologii zrównoważonego rozwoju. Do roku 2030 cały ekosystem firmy Houdini będzie w pełni neutralny – łańcuch dostaw będzie w pełni zamknięty i zrównoważony oraz będzie dążył do stania się regeneratywnym.

Więcej informacji o projekcie Houdini Menu znajdziecie na kanale Youtube Houdini Menu.

Materiały prasowy partnera

Przedstawicielem marki Houdini na Polskę jest firma Blue Arrow.
Kontakt mailowy: info@bluearrow.pl

 

 

 

 

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0