HomeRynek outdoorLudzie branży outdoor

Mocniejsi mimo przeszkód – rozmowa z Sebastianem Sumisławskim, dyrektorem zarządzającym Brandgate Poland

Haglöfs i Didriksons to szwedzkie marki sportowe z tradycjami. Za ich dystrybucję w Polsce odpowiedzialna jest spółka Brandgate Poland powiązana kapitałowo z Brandgate OÜ. O pozycji wspomnianych marek na rynku i kierunkach rozwoju ich dystrybucji w naszym kraju rozmawiamy z Sebastianem Sumisławskim, dyrektorem zarządzającym Brandgate Poland.

Kolekcja SS22 Haglöfs (fot. Haglöfs)

Piotr Turkot (4outdoor): Brandgate Company to duża firma dystrybucyjna działająca na rynku skandynawskim i w Europie Wschodnie. Od kiedy spółka działa w Polsce, czym się zajmuje i jak wygląda współpraca z centralą?

Sebastian Sumisławski (dyrektor zarządzający Brandgate Poland): Polska spółka powstała w styczniu 2020 roku. Brandgate Poland od początku zajmuje się dystrybucją marek Haglöfs oraz Didriksons. Jest powiązana kapitałowo z grupą Brandgate OÜ. Pomysł na biznes w Polsce powstał dzięki kontaktom z ASICS, w którym pracowałem przez 10 lat. Marka Haglöfs należy do ASICS Group, a prezesem firmy Didriksons jest z kolei były szef sprzedaży ASICS w Skandynawii.

W bogatym portfolio nas najbardziej interesuje szwedzka marka premium Haglöfs. Do tej pory nie pojawiła się oficjalnie na polskim rynku i Wasza firma to zmienia. Jak wygląda współpraca i w jakiej formule marka działa w Polsce?

Haglöfs i Didriksons to szwedzkie marki sportowe z długą tradycją outdoorową. Didriksons powstał w 1913, a Haglöfs w 1914 roku. Obie znakomicie się uzupełniają w naszym portfelu. Haglöfs to bezkompromisowa outdoorowa marka premium, a Didriksons z kolei bardzo ciekawa marka miejska oferującą zaawansowaną technologię outdoorową w wydaniu sport fashion. ASICS Group zwlekał z wprowadzeniem Haglöfs na rynek Polski. Chciał mieć pewność, że rynek jest gotowy na przyjęcie droższej oferty premium. Jednak rynek outdoorowy w Polsce mocno przyspieszył w ostatnich latach. Tak więc od stycznia 2020 zostaliśmy wyłącznym dystrybutorem marki Haglöfs na Polskę oraz kraje bałtyckie.

Didriksons to bardzo ciekawa marka miejska oferującą zaawansowaną technologię outdoorową w wydaniu sport fashion (fot. Didriksons)

Wojna, czas postpandemiczny, wielkie opóźnienia w łańcuchu dostaw, transporcie aktualnych kolekcji – jak się w tym odnajdujecie? Czy AD 2022 to dobry czas na rozwijanie marki premium?

Pandemia i obecne zawirowania to wielka lekcja pokory i wymaga od wszystkich cięższej pracy niż kiedykolwiek wcześniej. Przed pandemią biznes mógł mieć przekonanie, że łańcuch dostaw w 90% jest pod kontrolą, a 10% to wyzwania, na które nie ma się wpływu. Dziś te proporcję są dokładnie odwrotne. Opóźnienia dostaw na wiosnę dotknęły połowę naszych zamówień. Problem ten dotyczy zwłaszcza firm o bardzo dużym stopniu innowacyjności, takich jak Haglöfs. Łatwiej przejść przez obecny kryzys korporacjom, które skupiają się na carry-overach niż na innowacyjności. Po drugie Haglöfs większość swoich procesów oparł na rozwiązaniach proekologicznych zgodnych z nurtem „sustainability”. Od 2021 roku Haglöfs jest firmą neutralną pod względem śladu węglowego (carbon neutral). Fabryki, które realizują produkcję zgodnie ze zrównoważonych rozwojem, gdzie większość materiałów pochodzi z recyklingu, są bardziej narażone na obecny kryzys. Mimo wszystko podejmujemy działania sprzedażowe i budujemy markę. W tym miejscu pragnę podziękować naszym Klientom za zrozumienie, przede wszystkim firmie Polar Sport, Trekker Sport i S’portofino. Brandgate Poland jako start up może działać bardziej elastycznie w tych trudnych czasach. Mimo wszystkich przeszkód w minionych dwóch latach, a może właśnie dzięki nim jesteśmy teraz mocniejsi i mądrzejsi. Choć rynek outdoorowy w Polsce okazuje się mocno konkurencyjny, to jednak rysują się przed nami nowe szanse. Z powodu ograniczenia turystyki zagranicznej zwiększyło się zainteresowanie aktywnością outdoorową w kraju.

Jaka dyscyplina outdoorowa rozwija się według Ciebie najprężniej?

Obecnie najszybciej rozwijającą się kategorią jest tak zwany lightweight trekking, czyli szybkie, niedługie wyprawy w teren, często góry. Szczęśliwie Haglöfs specjalizuje się w tej dziedzinie. Najważniejsza część naszej kolekcji przeznaczona do szybkich wypraw górskich nazywa się LIM, czyli Less is More. Oferuje maksymalną wydajność przy minimalnej wadze, dzięki użyciu najnowszych zdobyczy technologicznych.

Jaki model będzie dla Was dominujący: sprzedaż hurtowa czy zbyt poprzez własne kanały online?
Sprzedaż hurtowa. Nastawiamy się na rozwój dystrybucji przy zaangażowaniu najlepszych specjalistów w Polsce.

Haglöfs to, o czym wspomniałeś, nie jedyna marka, jaką się zajmujecie. Które jeszcze spośród zaliczanych do szeroko pojętego rynku outdoor są dla Was ważne – Didriksons?

Didriksons to sport fashion. To ulubiona marka na co dzień – moja i mojej rodziny. Niezwykle aktywna w zakresie ekologii, polityki zrównoważenia. Numer jeden w Skandynawii w sprzedaży kurtek typu parka. Szczyci się tym, że jest pierwszą firmą outdoorową założoną przez kobietę i że w największym stopniu rozumie potrzeby kobiet. Oferuje pełną funkcjonalność produktu w połączeniu z atrakcyjnym i unikalnym designem. Oprócz tego jest bardzo popularna wśród dzieci. Swoimi kombinezonami zimowymi oraz przeciwdeszczowymi praktycznie zmonopolizowała przedszkola w Szwecji.

Zajmujesz się rynkiem sportowym od lat. Opowiedz nam coś o swoich doświadczeniach.

Praca w tej branży pozwala mi rozwijać moje pasje sportowe – dlatego właśnie tak ją lubię. Dawno temu zaczynałem jako przedstawiciel handlowy sprzedający buty i narty Nordica. Później rozwijałem markę
Speedo w Polsce, Czechach i Słowacji. W 2009 roku związałem się z ASICS, z którym nie umiem się pożegnać do dziś, będąc dystrybutorem Haglöfs. Dzięki tym doświadczeniom bieganie, góry, narty, pływanie stały się jeszcze ważniejsze dla mnie i najbliższych.

Jakie macie plany na najbliższe miesiące? Jak aktualna sytuacja wpływa na Wasze decyzje i bieżącą działalność – nowe kolekcje, akcje promocyjne etc.

Skupiamy się już na przygotowaniach do sezonu FW22. Plany sprzedażowe są duże, przygotowujemy sporo akcji marketingowych, odpalamy już teraz coraz więcej przedsięwzięć w social media. Pod koniec sierpnia rozpoczniemy kampanię Haglöfs z nową unikalną kolekcją kapsułową LIM Zenith! We wrześniu zobaczycie markę Haglöfs na Chojniku Karkonoskim Festiwalu Biegowym oraz na innych szczytach sudeckich. To moje rodzinne okolice. Od strony operacyjnej także jesteśmy w pełni gotowi. Oby tylko towar dojechał na czas – zamówiliśmy go w pierwszym możliwym terminie już na początku października 2021 roku, tak więc szanse są duże.

Twój ulubiony produkt Haglöfs to…?

Kurtka paclite LIM GTX Jacket. Od zeszłego roku zdobywam w niej koronę Sudetów wraz z córką i żoną. Poza tym biegałem w niej od jesieni aż do teraz. Fajny atletyczny krój, ultralekka, oddychalność RET 6, przyjemna w dotyku. Jest niezastąpiona.

Sebastian Sumisławski – Dyrektor Zarządzający Brandgate Poland (fot. arch. Brandgate Poland)

Sebastian Sumisławski
Dyrektor zarządzający
Brandgate Poland
Od lat związany z branżą sportową. Rozwijał markę Speedo na polskim rynku. Potem związał się z ASICS. Prywatnie pasjonat aktywności sportowych.

***

Rozmowa ukazała się w 4outdoor Biznes Magazyn nr 61.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0