HomeRynek outdoor

Zestawienie działań marketingowych sklepów sportowych – czerwiec 2022

Działania marketingowe odgrywają znaczącą rolę w promocji sklepów, pozwalając na efektywniejsze dotarcie do odbiorców. W dużej mierze decydują tym samym o wynikach sprzedażowych firm. Poniżej przedstawiamy analizę działań prowadzonych w czerwcu przez czołowe sklepy specjalistyczne (8a, Skalnik, Polar Sport) oraz dwa największe sklepy ogólnosportowe (Martes Sport i Decathlon) na platformie Facebook. Nie zostały tu wzięte pod uwagę promocje publikowane na stronach internetowych sklepów oraz newsletterów wysyłanych drogą mailową.

***

Sklep górski 8a.pl

W mediach społecznościowych 8a od początku czerwca przeważała tematyka letnia, a posty angażujące odbiorców publikowane były co najmniej dwa razy dziennie. Za pomocą krótkich fragmentów poszczególnych odcinków promowany był Górski Podcast 8a, zawierający wypowiedzi specjalistów (jednym z tematów poruszanych w ramach rozmów było bezpieczeństwo zjazdów jako jednego z elementów wspinania). W ramach 8academy dostępne były testy sprzętu (m.in. kolekcji rowerowych Maloja i Dynafit oraz Icebreaker Challenge – 7 dni w jednej koszulce), poradniki w formie video oraz artykuły dotyczące aspektów technicznych odzieży, etycznych działań Patagonii czy poleceń wyjazdowych. Zespół 8a przypominał również o corocznej akcji Black Diamond Minimize Your Impact, organizowanej w Dniu Ochrony Środowiska. Pierwsza promocja ogłoszona została z okazji Dnia Dziecka i wynosiła do –50% na górski asortyment dziecięcy. Trwała od 29 maja do 1 czerwca. Druga obniżka cen, do –40%, dotyczyła letniego asortymentu outdoorowego oraz górskiego i obowiązywała od 21 czerwca. Do najcześciej promowanych produktów należały: buty biegowe (La Sportiva, On Running, Columbia, Merrell), buty turystyczne (Merrell, Salewa, Zamberlan, Black Diamond, Salomon, Keen), kolekcje rowerowe (Maloja, Dynafit, Ion, Evoc), artykuły do wspinaczki (Climbing Technology, Scarpa, Patagonia), sandały (Teva), plecaki (Fjallraven, Kohla, Evoc, Gregory), skarpety (Bridgedale), czapki (Buff), śpiwory (Marmot), wreszcie odzież przeciwdeszczowa marki Arcteryx oraz Patagonia. Wybrane artykuły udostępnione były wraz ze zdjęciem, opisem technicznym oraz linkami zarówno do damskiej, jak i męskiej kolekcji na stronie sklepu.

Sklep górski 8a.pl

Skalnik 

Do działań Sklepów Górskich Skalnik należały codziennie posty, w tym prezentacja „produktów dnia” oferowanych w specjalnych, niższych cenach. W każdym przypadku artykuły były oznaczane na zdjęciach, co umożliwiało łatwe przekierowanie do sklepu internetowego oraz uzyskanie informacji na temat ceny. Informacje dodatkowe dotyczące sprzętu i poradniki publikowane były w formie video oraz artykułów na blogu w ramach akcji #sobotniakawkazeSkalnikiem. Poruszane tematy to m.in. porównanie modeli kuchenek turystycznych, kanioning, butelki turystyczne, test kurtki Marmot czy produkty marki Helikon-Tex. Okazjonalnie zespół Skalnika informował o zewnętrznych wydarzeniach, takich jak konferencja „Bezpieczeństwo na szczycie” organizowana przez magazyn „Na Szczycie” czy mistrzostwa Polski we wspinaniu na czas oraz w prowadzeniu w Fabryce Wspinania. Podano również informację od producenta z zaleceniem sprawdzenia sprzętu wspinaczkowego modelu OCUN. Wszystkie wyprzedaże były nastawione na czas wakacyjny i tym samym letni asortyment. Pierwsze obniżka cen nastąpiła 3 czerwca i wynosiła 25%, druga trwała od 13 do 16 czerwca i sięgała 35%. Kilka dni później, 20 czerwca, promocję przedłużono. Wyszczególnione zostały produkty marek: Volven (kije trekingowe, mata turystyczna, materac, namiot i plecak turystyczny), Fire-Maple (kuchenka turystyczna), Milo (spodnie trekingowe), Naturehike (raczki, stolik turystyczny), Hydro Flash (butelki), Black Diamond (zestaw ekspresów miniwire) oraz Jack Links (przekąski). 

Skalnik

Polar Sport 

W czerwcu zespół sklepu Polar Sport angażował się w organizację imprez niezwiązanych ze sprzedażą produktów. Poprzez posty i relacje w formie zdjęć promowane były wydarzenia biegowe, w tym zawody Polar Sport RUN, m.in. Memoriał Wojtka Kozuba w Zawoi, czy XIII Memoriał Andrzeja Skwirczyńskiego. W ramach szkoleń Polar Sport Adventures (PSA) opublikowane zostały informacje na temat organizowanego wejścia na Gerlach czy zdobycie szczytu Denali przez ekipę PSA. Udostępniono również relację fotograficzną ze spotkania z Robertem i Justyną Korzeniowskimi, którzy dzielili się doświadczeniami związanymi z organizacją wyprawy na Kilimandżaro (Polar Sport był sponsorem prelekcji). Sposobem zachęcania odbiorców do aktywności fizycznej były działania Polar Sport Strefy Outdoor. Należały do nich bezpłatne szkolenia w jeździe na rowerze full e-bike w Lesie Wolskim (przy wypożyczeniu roweru szkolenie gratis) i pięciodniowa promocja –30% na wypożyczenie rowerów e-bike. Dodatkowo dostępne były artykuły z serii Otdoorowe ABC poruszające tematykę wyboru butów trekkingowych czy doboru trasy rowerowej w Beskidzie Sądeckim. We współpracy z marką okularów GOG Polar Sport zachęcał do wzięcia udziału w loterii GOG Eyewear. Z kolei pod koniec miesiąca podano wiadomość na temat testu butów The North Face w lipcu i sierpniu w siedzibie firmy Polar Sport. Innym zauważalnym działaniem sklepu były częste zniżki na asortyment. Od początku miesiąca, z okazji Dnia Dziecka można było przez 3 dni skorzystać z 20% obniżki cen na wszystko. Następnie, od 4 czerwca, co kilka dni przedłużana była promocja 23% na wszystko. 15 czerwca wprowadzono dwudniowy 10% rabat do każdej ceny, a do 24 czerwca obniżono ceny produktów marki Salewa – rabat wyniósł 25%. Marki wyszczególnione na portalu Facebook to: Ortovox, Salewa, Icebreaker, Garmont, GOG, Black Diamond, Buffy, Grand Trunk (nowa marka w Polar Sport), Hoka oraz Limitowana Kolekcja Polar Sport. 

Polar Sport

Martes Sport

Sklep Martes wyróżniał się organizacją promocji dostępnych wyłącznie dla klubowiczów M-CLUB. W czerwcu podsumowano dwie akcje, które trwały od poprzedniego miesiąca. Jedna z nich to wybór pięciu osób, które zdobyły voucher o wartości 150 zł do sklepu stacjonarnego Martes Sport – finał akcji przypadł 1 czerwca w Dniu Dziecka. Druga to podsumowanie trasy Codziennie Fit Tour  She Moves – organizacji ośmiu treningów w ośmiu polskich miastach. W drugiej połowie miesiąca przedstawiono nowych ambasadorów marki Elbrus przy współpracy Elbrus  Martes Sport. Najbardziej promowanymi markami były: Ghost (rowery), Hi-Tec (namioty), Reebok (buty biegowe), Jack Wolfskin (odzież górska), Puma (obuwie do piłki nożnej) oraz wybrane produkty z kategorii Walizki i Oferta na Plażę. Promocje organizowane przez cały miesiąc dotyczyły asortymentu letniego lub towarzyszyły wybranym okazjom. Przykładowo w dniach 3-5 czerwca obowiązywał rabato 10% na każdy rower zakupiony on-line. Z kolei w dniach 22–24 czerwca z okazji Dnia Ojca o 15% przecenione zostały produkty z kategorii Mężczyzna (z obniżki wykluczony był dział Martes Essentials). Od 20 do 30 czerwca w promocyjnej cenie dostępne były akcesoria do pływania oraz kategoria Bagaże (ponownie wykluczona została marka Martes Essentials oraz produkty z aplikacji M-CLUB). Pod koniec miesiąca ogłoszono rabat na wszystkie trampoliny i konstrukcje koszykarskie.

Martes Sport

Decathlon

Na stronie facebookowej firmy Decathlon posty pojawiały się z różną częstotliwością (od 1 do 5 dni przerwy w publikacji). Nie zawierały przy tym zdjęć promowanych produktów – zastapione one zostały zdjęciami z hasłami, a w opisie zawierały link przekierowujący na stronę sklepu internetowego. Do działań dodatkowych należała współpraca z MasterCard, polegająca na zbieraniu punktów i zdobywaniu nagród w programie Bezcenne Chwile. Zespół Decathlon dołączył również do akcji Czyste Tatry, której start planowany był na 2 lipca. Eksponowanymi markami były: Kipsta (buty do piłki nożnej), Elops Cargo (rower elektryczny), Domyos (bezszwowe leginsy), Tribord (pompowana żaglówka), Quechua (namiot, namiot na dach samochodu), Caperlan (podest mobilny) i Oxelo (rolki). 

Decathlon

***

Analizując działania wymienionych sklepów, można stwierdzić, iż ich duża część ich aktywności związana jest ze sferami innymi niż sprzedażowe. Zespoły sklepów angażują się w organizację wydarzeń sportowych i spotkań ze specjalistami, współpracę z markami sportowymi oraz tworzenie poradników w formie artykułów na blogu i wideo. Promowane produkty i treści pozasprzedażowe dotyczyły tematyki letniej i wakacyjnej. W przypadku większości sklepów (wyjątkiem był Decathlona) wykorzystano okazje takie jak Dzień Dziecka czy Dzień Ojca, by ogłaszać dodatkowe promocje. Oprócz stron sklepów internetowych promowane były sklepy stacjonarne. Tym samym, klientów zachęcano do odwiedzenia i przetestowania asortymentu osobiście, zarówno w dotychczasowych, jak i nowo otwartych siedzibach firm. 

Zuzanna Kozerska

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0