HomeBarometr rynku outdoor

Barometr rynku: świetny wynik w lutym!

Wbrew niektórym, bardziej pesymistycznym przewidywaniom, polskie sklepy górskie i outdoorowe odnotowały bardzo dobre wyniki sprzedażowe w lutym 2023 roku. Zdecydowana większość sklepów odnotowała wzrosty sprzedaży, wiele dwucyfrowe, a tylko nieliczni zaliczyli niewielkie spadki.

Barometr rynku outdoor, luty 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, luty 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Sprzedaż branży ogółem w lutym 2023 roku wzrosła o 29,3 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca w ubiegłym roku. To bardzo dobry rezultat, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę dodatnie, lecz mocno rozrzucone wyniki z dwóch poprzednich miesięcy oraz niebudzącą zbyt wielkiego optymizmu koniunkturę. Sprzedaż detaliczna w Polsce zaliczyła na początku roku duży spadek – jego wielkość: –23 proc. w ujęciu miesięcznym, zaskoczyła analityków.

W zeszłym miesiącu wspominaliśmy, że wśród badanych obszarów sprzedaży detalicznej ogółem, nie najgorzej przedstawia się sytuacja kategorii „tekstylia, odzież, obuwie”, która nadal notuje wzrosty. Ten trend najwyraźniej obejmuje również ofertę naszej branży. Ponadto z obserwacji rynku i rozmów z jego uczestnikami wynika, że pasjonaci aktywności nie rezygnują ze swoich pasji; co więcej – nie ograniczają wydatków na sprzęt i wyjazdy.

W pewnym stopniu dobre wyniki sprzedażowe sklepów mogą mieć związek ze szczytem okresu wyjazdów zimowych, a także dość sprzyjającą branży pogodą w lutym. Wielu klientów planujących zakupy drogiego sprzętu zimowego czeka też na okazje, a zimowe promocje i wyprzedaże rozpoczynają się wcześnie, choć prawdopodobnie ich efekty widoczne będą również w marcu. Analizując pozytywny wynik w lutym, należy jednak wziąć pod uwagę stale rosnącą inflację, która niestety „łagodzi” duży plus. Jak podaje GUS, w lutym 2023 roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 18,4 proc. (przy wzroście cen towarów o 20,2 proc. i usług o 13,3 proc.) w porównaniu z analogicznym miesiącem w ubiegłym roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług zwiększyły się o 1,2 proc.

Miejmy nadzieję, że ta sytuacja nie ulegnie zmiany, a wyraźne odbicie w lutym okaże się dobrą wróżbą na kolejne miesiące.

Red.

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • Mammut (Kraków)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
  • WGL (Poznań)
  • Crag Store (Kraków)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0