HomeRynek outdoor

Cykl „Outdoor trzyma się mocno…” – rozmowa z Jakubem Rymowiczem z Fenix Outdoor

Przed nami rok kolejnych wyzwań, zarówno tych branżowych, jaki i makroekonomicznych. Zapytaliśmy menadżerów o zimowe preordery, wiosenne dostawy oraz sposoby na radzenie sobie z trudnościami. W większości odpowiedzi pojawia się umiarkowany optymizm, ale między wierszami można wyczytać, że rok 2023 będzie niezwykle trudnym czasem, zarówno dla sklepów, jaki i dystrybutorów i producentów… Oto rozmowa z cyklu „Outdoor trzyma się mocno…” z Jakubem Rymowiczem, Country Managerem w Fenix Outdoor.

Jakub Rymowicz (fot. arch. J. Rymowicz)

4outdoor.pl: Zakończył się lub dobiega końca okres preorderów – jak oceniasz stan zamówień oraz nastroje wśród Waszych klientów, ściśle związane z planami na sezon jesień-zima 2023/2024?
Jakub Rymowicz: Zamówienia sezonowe złożone na sezon FW 2023/24 są relatywnie wysokie. Z pewnością wpłynął na to termin ich składania, w naszym przypadku listopad i początek grudnia ubiegłego roku. Sytuacja zewnętrzna jest na tyle dynamiczna, że prawdopodobnie te same zamówienia składane pod koniec marca bieżącego roku byłyby około 20 proc. niższe. Nastroje klientów są równie dynamiczne, dominuje niepewność i obawa o wysokie stany magazynowe oraz płynność finansową. Rozumiemy te wątpliwości i staramy się ich wspierać poprzez instrumenty, które zakładają podział ryzyka między dostawcę i odbiorcę. Skupienie się tylko i wyłącznie na zwiększeniu sprzedaży z pominięciem doraźnych potrzeb partnerów biznesowych to strategia krótkowzroczna. Chcemy, aby wszystkie marki z grupy Fenix rozwijały się swoim tempem. Stabilny rozwój oznacza uzgodnienie tego tempa, a czasem chwilowe ograniczenie oczekiwań.

Jak podsumujesz mijającą zimę – czy sprzedaż spełniła Wasze oczekiwania? Jakie kategorie sprzedały się najlepiej – czy coś Was zaskoczyło w zachowaniach klientów?
To pytanie raczej do sklepów. Nie posiadam szczegółowych danych o odsprzedaży naszych marek, ale z rozmów prowadzonych z klientami wynika, że jest całkiem nieźle. Marki premium mają swoich lojalnych klientów oraz dużą grupę aspirującą, żeby nimi zostać. Poziom zatowarowania w nasze produkty na początku sezonu był bardzo rozsądny, żeby nie powiedzieć ostrożny. Taka strategia sprawiła, że na koniec sezonu większość sklepów nie posiada dużych stanów magazynowych z kolekcji zimowej. Innym wskaźnikiem dobrze oddającym nastroje konsumentów jest poziom zamówień bieżących. W sezonie FW 2022/23 odnotowaliśmy wzrost w tym zakresie na poziomie 38 proc., w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. W mijającym sezonie widzieliśmy wzrost sprzedaży plecaków trekkingowych, kurtek puchowych oraz akcesoriów, a także nieznaczny spadek kolekcji Kanken. Sklepy zaczęły lepiej przewidywać i patrzeć bardziej naprzód. Stany magazynowe oraz odsprzedaż są analizowane niemal codziennie. Jeżeli widać problemy na horyzoncie, to rozmawiamy o nich otwarcie we wczesnej fazie i wspólnie ze sklepem próbujemy znaleźć najlepsze dla obu stron rozwiązanie.

Wiosna to oczywiście czas nowych kolekcji – jakie produkty są dla Was najważniejsze w SS 2023? Jak będziecie wspierać sprzedaż – skupiacie się na działaniach ze sklepami, czy stawiacie na dotarcie do klienta ostatecznego?
W kolekcji SS 2023 najważniejszymi produktami będą na pewno plecaki takie jak Kajka 35 i Abisko Hike Foldsack. Poprawi się oferta lekkich spodni i kurtek, wykonanych z niewoskowanego G-1000 Air, które świetnie sprawdzą się latem, dając ochronę przed słońcem i świetną oddychalność. Panie na pewno ucieszą się z powiększenia oferty legginsów trekkingowych Abisko Trekking Tights. Z przyjemnością zaprezentujemy również kolekcję kurtek i anoraków z serii HC Hydratic Trail, opartych o pozbawioną związków PFC membranę Hydratic®. Te miękkie i ciche kurtki membranowe uzyskały uniwersalne kroje oraz ciekawe kolory, mogą sporo namieszać w swojej kategorii. Wiemy, że poza dobrym produktem ważne są działania marketingowe i PR. Budżety dzielimy pomiędzy wspólne działania z kluczowymi klientami (np. Kampanie OOH) oraz zwiększanie świadomości marki i dotarcie do klienta ostatecznego. Zewnętrzna agencja PR bardzo nas w tym wspomaga. Nie mamy ambicji sprzedaży bezpośredniej, przekierowujemy zainteresowanie klienta końcowego do sklepów, z którymi współpracujemy.

Otoczenie biznesowe – już tradycyjnie – jest pełne wyzwań. Jakie czynniki ekonomiczne (inflacja, konsumpcja, spadek dynamiki PKB etc.) wpływające na działalność firmy uważasz za najważniejsze?
Nie możemy zamknąć oczu i udawać że nic się nie dzieje. Dobre zamówienia na kolejny sezon nie oddają wyzwań, które stoją przed wszystkimi w bieżącym sezonie. Mamy tu cały zestaw czynników, od wyższych kosztów prowadzenia działalności (oczekiwania płacowe, czynsze, media itp.) po wzrost cen zakupu, niepewność kursów walut oraz miejmy nadzieję chwilowo zmniejszony ruch w sklepach. Tradycyjnie koniec kwietnia i maj odpowiedzą na pytanie, czy Polacy nadal wybierają outdoor jako nową formę krótkich aktywności, nie tylko w górach. Dużo znaków zapytania przed całą branżą. To czas aby, przejrzeć listę dostawców i zastanowić się, z kim warto iść dalej. Kto zapewni nam wsparcie, podzieli się ryzykiem, a jak się będzie działo źle, nie schowa głowy w piasek.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0