HomeRynek outdoor

Cykl „Outdoor trzyma się mocno…” – rozmowa z Maciejem Kałwakiem z Alpin Sport

Przed nami rok kolejnych wyzwań, zarówno tych branżowych, jaki i makroekonomicznych. Zapytaliśmy menadżerów o zimowe preordery, wiosenne dostawy oraz sposoby na radzenie sobie z trudnościami. W większości odpowiedzi pojawia się umiarkowany optymizm, ale między wierszami można wyczytać, że rok 2023 będzie niezwykle trudnym czasem, zarówno dla sklepów, jaki i dystrybutorów i producentów… Oto rozmowa z cyklu „Outdoor trzyma się mocno…” z Maciejem Kałwakiem, właścicielem Alpin Sport.

Maciej Kałwak (fot. 4outdoor.pl)

Zakończył się lub dobiega końca okres preorderów FW 2023/2024 – jak porównasz tegoroczne zamówienie do zeszłego roku?
Zamówienia mniejsze o ok. -30 proc.

Jak ocenisz ofertę marek – czy dostrzegalne są jakieś nowe trendy w produktach, względnie w systemie zamówień?
Niestety, oferty bez zmian, wszyscy spodziewają się korekty zamówień po tym sezonie (jesień-zima 2022/23).

Jak podsumujesz mijającą zimę, czy sprzedaż spełniła Wasze oczekiwania?
To najsłabsza zima od 5 lat, zaznaczył się spadek przede wszystkim na marżach.

Jakie kategorie sprzedały się najlepiej – czy coś Was zaskoczyło w zachowaniach klientów?
Brak zainteresowania butami technicznymi i odzieżą zaawansowaną technologicznie. Pewnie to wynik najazdu do Zakopanego turystów miejskich. Sportowców, wyczynowców i specjalistów jak na lekarstwo. Także wyprzedaże w większości sklepów, które rozpoczęły się już w grudniu 2022.

Wiosna to oczywiście czas nowych kolekcji – czy już otrzymaliście nowe kolekcje od dostawców, czy są jakieś opóźnienia?. Czy inflacja wymusza na Was konieczność podwyżek cen? Jak radzicie sobie z tym wyzwaniem?
Są opóźnienia lub dostawy przed terminem, niezgodnie z zamówieniami (bo akurat tak mają i tak dostarczają…). Ceny kształtuje kurs złotego do euro. Cena w Europie (w euro) musi się zgadzać. Cenę produktu określa producent, a sklepy muszą dostosować się do sytuacji na rynku i działań konkurencji. Cena wyjściowa nie ma znaczenia, bo obniżki, upusty, promocje na rynku kształtują cenę sprzedaży i osiągana marżę.

Czy planujecie jakieś inwestycje w rozwój sklepów stacjonarnych,
e-commerce?
Nasze inwestycje skupiają się na umocnieniu naszej pozycji na rynku oraz jeszcze lepszej obsłudze klienta w sklepie.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0