HomeRynek outdoor

Cykl „Outdoor trzyma się mocno…” – rozmowa z Jarosławem Danielem z Oberalp Polska

Przed nami rok kolejnych wyzwań, zarówno tych branżowych, jaki i makroekonomicznych. Zapytaliśmy menadżerów o zimowe preordery, wiosenne dostawy i odsprzedaż oraz sposoby na radzenie sobie z trudnościami. w większości odpowiedzi pojawia się umiarkowany optymizm, ale między wierszami można wyczytać, że trwający rok jest niezwykle trudnym czasem, zarówno dla sklepów, jaki i dystrybutorów i producentów… Kontynuujemy cykl rozmów pod wspólnym tytułem „Outdoor trzyma się mocno…” – tym razem z Jarosławem Danielem, East Europe General Manager w Oberalp Polska.

Jarosław Daniel (fot. arch. J. Daniel)

4outdoor.pl: Jak podsumujesz trwającą wiosnę – czy sprzedaż spełnia wasze oczekiwania?
Jarosław Daniel: Sytuacja nie jest oczywista. Z jednej strony mamy sygnały, że klienci detaliczni do zakupów podchodzą ostrożniej i mając na uwadze niepewną sytuację ekonomiczną, dokonują ich w sposób bardziej przemyślany. Z drugiej jednak wiemy, że wyniki sprzedaży naszych marek są lepsze w porównaniu z zeszłym rokiem. Wniosek nasuwa się sam: zyskują Ci, którzy są najsilniejsi nie tylko pod względem samego produktu, ale przede wszystkim mocnego wizerunku w oczach klienta, który przez lata przekonał się, że Salewa, Dynafit i pozostałe marki z portfolio Oberalp to brandy godne zaufania.

Jakie kategorie sprzedają się najlepiej – czy coś was zaskakuje w zachowaniach (zakupowych) klientów?
Wielkich niespodzianek nie ma. Jak zawsze największym zainteresowaniem cieszą się kolekcje trekkingowe (Salewa) i biegowe (Dynafit). Bardzo ciekawą tendencję obserwujemy we wspinaczce. Polacy tłumnie ruszyli na ściany wspinaczkowe, które stały się nowymi siłowniami i klubami fitness. W dobrym momencie wchodzimy na rynek z butami wspinaczkowymi Evolv. A może wszyscy właśnie dla Evolva zaczynają swoją przygodę ze wspinaniem?

Otoczenie biznesowe – już tradycyjnie – jest pełne wyzwań. Jakie czynniki ekonomiczne wpływające na działalność firmy i zachowania konsumentów uważasz za najważniejsze?
Generalnie wszystko, co negatywnie wpływa na zasobność portfeli konsumentów, musi przełożyć się na ich zachowania zakupowe. Wysoki poziom inflacji i wzrost kosztów życia mają tu zasadnicze znaczenie i nie pomagają w utrzymaniu dotychczasowego wzrostu popytu. Pamiętajmy jednak, że Polacy mają znakomite zdolności adaptacyjne w obliczu zmieniającej się rzeczywistości, a aktywność sportowa dla wielu stała się kluczowym aspektem ich codziennego życia. Dlatego w przyszłość patrzymy z optymizmem.

Jak oceniłbyś nastroje biznesowe w waszej firmie oraz wśród Waszych klientów?
Ostatnie trzy lata są dla branży pełne zaskoczeń i nowych wyzwań. Dzisiaj już wiemy, że wbrew początkowym obawom okres pandemii wpłynął pozytywnie na sprzedaż produktów outdoorowych. Na fali wzrastającego popytu wiele ze sklepów znacznie podniosło poziom zamówień na kolejne sezony. Niestety, wojna w Ukrainie i pogłębiający się kryzys ekonomiczny negatywnie przełożyły się na nastroje konsumentów. Ogólnie jednak jest znacznie spokojniej, niż przewidywano. W naszym przypadku sytuacja wydaje się stabilna. W trudnych czasach stawia się na rozwiązania znane i sprawdzone. A takie właśnie oferujemy.

Czy planujecie jakieś inwestycje w rozwój sklepów stacjonarnych, e-commerce, logistykę? Co jest dla Was priorytetem w drugiej połowie 2023 roku?
Priorytetem są dla nas sklepy stacjonarne, będące wizytówką marki i najlepszym możliwym narzędziem marketingowym. W styczniu wspólnie z partnerem franczyzowym otworzyliśmy w Galerii Krakowskiej sklep Salewa. Kolejny monobrand zostanie uruchomiony w drugiej połowie maja w gdańskiej Galerii Bałtyckiej. Do końca roku jeszcze trochę czasu, więc sporo się może wydarzyć.

Jak prezentują się highlighty w ofercie Waszych marek na sezon wiosna-lato 2023?
W kolekcji Salewy zwróciłbym szczególną uwagę na nowe produkty z grupy Speed Hiking – linię PEDROC. To cały system technicznej odzieży, butów i akcesoriów przeznaczonych do szybkościowych aktywności outdoorowych.

W przypadku Dynafita to całkowicie przemodelowane buty biegowe Ultra 100 do biegów długodystansowych. Ponadto wszystkim ambitnym biegaczom polecamy nową kolekcję plecaków i kamizelek biegowych – mamy ich pełną gamę na wszelkie możliwe dystanse.

Nowością w ofercie Evolv jest Shaman PRO. To zaawansowany but przeznaczony dla doświadczonych wspinaczy, który jest wynikiem zupełnie nowego spojrzenia na projektowanie butów wspinaczkowych, gwarantując optymalny balans między wygodą a wydajnością.

Kolekcja Wild Country wzbogaciła się o wszechstronną i komfortową uprząż o kobiecym kroju FLOW 2.0 WOMEN’S. W przeciwieństwie do konkurencji nie zmieniliśmy jedynie koloru na damski, ale przede wszystkim dopasowaliśmy kształt do potrzeb pań.

Przed nami preordery wiosna-lato 2024? Czy już znacie dominujący trend, jakieś nowości materiałowo-technologiczne?
Jesteśmy na początku kampanii sprzedażowej. Niedawno odbyła się oficjalna prezentacja kolekcji Wiosna-Lato 2024, które spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony właścicieli sklepów sportowych. Nie chcę zdradzać zbyt wielu szczegółów, ale mogę powiedzieć, że otwieramy się na zupełnie nowych użytkowników oraz konsekwentnie kontynuujemy działania związane ze zrównoważoną produkcją.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0