HomeBarometr rynku outdoor

Barometr rynku: sierpień z wyraźnym wzrostem

Wakacje upływają w barometrze 4outdoor pod znakiem plusów. Po umiarkowanym lipcu przyszła pora na mocny wynik w sierpniu – dynamika sprzedaży sklepów outdoorowych wyniosła w tym okresie +20,37%. To wyraźny wzrost, zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę inflację 10,1%.

Barometr rynku outdoor, sierpień 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, sierpień 2023 (rys. 4outdoor.pl)

Przez ostatnie miesiące wysoki wskaźnik inflacji niwelował przyzwoite, dwucyfrowe wzrosty dynamiki sprzedaży. Tym razem różnica ponad 10% po raz pierwszy od dłuższego czasu dała szanse na realny wzrost. Oczywiście entuzjazm tonują inne wyzwania makroekonomiczne oraz wysokie koszty działalności sklepów.

Trzeba również pamiętać, że nasz barometr wykazuje wynik zbiorczy – w sierpniu kilka sklepów zanotowało spadki (jednak była to zdecydowana mniejszość).

W ostatnich miesiącach mamy do czynienia z „recesję konsumencką”. Dynamika sprzedaży detalicznej spada, nie inaczej było również w sierpniu – wg GUS była niższa niż przed rokiem o 2,7%.

Jak czytamy w komunikacie GUS:

W sierpniu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały, podobnie jak w poprzednich miesiącach, podmioty z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 14,3% wobec spadku o 1,6% przed rokiem). Znaczne zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w grupach „pozostałe” (o 13,4%) oraz „meble, rtv, agd” (o 10,6%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 2,1%. Spośród prezentowanych grup wzrost raportowały jedynie jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 3,4%).

Z nieoficjalnych informacji spływających z naszego rynku wynika, że skutki tych spadków odczuwa wiele sklepów z naszego segmentu. Co od razu odbija się preorderach i kondycji dystrybutorów i producentów.

Miejmy nadzieję, że ostatni kwartał przyniesie więcej pozytywów, czego zapowiedzią może jest mocny wynik sierpniowej dynamiki.

Redakcja
Źródło: info własne, GUS

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • sieć Mammut (9 sklepów)
  • Salewa (4 sklepy, Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
  • WGL (Poznań)
  • Crag Store (Kraków)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0