Wyniki naszego grudniowego barometru potwierdziły niekorzystny jesienny trend. Zbiorcza dynamika sprzedaży sklepów biorących udział w naszym badaniu wykazała duży spadek wynoszący -11,75%. Minorowe nastroje i pesymistyczne prognozy zostały niestety potwierdzone w niezwykle ważnym sprzedażowo grudniu.
Minus, najczęściej przed dwucyfrową liczbą (w przypadku większości monitorowanych placówek), odzwierciedla spadki sprzedaży oraz słabe zainteresowanie klientów ofertą sklepów outdoorowych w grudniu. Nie pomogła śnieżna i zimna aura, nie pomogły przedświąteczne zakupu. Wśród negatywnych czynników można wymienić – wg komentarza jednego z naszych sklepów: zbyt agresywne podejście o promocji Black Friday i Black Week, zbyt dużą ilość towaru na rynku, próby sprzedaży „stoków” przed końcem roku, co „zaowocowało” gwałtownym obniżeniem marży.
Trzeba również zauważyć, że spadek w stosunku do 2022 roku odnotowany jest również przy zwiększonych przez inflację cenach produktów oraz rosnących kosztach działalności. A skoro o inflacji mowa to w grudniu osiągnęła on, wg GUS, 6,2%.
Uśredniona dynamika sprzedaży za cały rok to 7,7% na plusie ale przy średniorocznej inflacji na poziomie 11,6% trudno mówić o chociaż umiarkowanie pozytywnym wyniku. Rentowność wielu sklepów jest nadwyrężona o czym świadczą słabe nastroje i komentarze napływające z rynku.
Źródło: Info własne, GUS
W naszym barometrze prezentowane są wyniki sprzedaży topowych sklepów outdoorowych w Polsce:
- Alpin Sklep (Warszawa)
- AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
- E-Pamir.pl (Kraków)
- sieć Mammut (9 sklepów)
- Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
- Skalnik (2 sklepy, Wrocław)
- sieć The North Face (10 sklepów)
- TrekkerSport (Poznań)
- Woda Góry Las (Poznań)
- Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
KOMENTARZE