HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor – styczeń jednak pod kreską

Czy negatywny trend z ostatniego kwartału zeszłego roku utrzyma się w 2024 roku? Poznaliśmy już pierwszą, styczniową odpowiedź na to pytanie – zbiorcze wyniki sklepów biorących udział w naszym barometrze wskazują na nieznaczny, ale jednak spadek dynamiki sprzedaży. Zatem nowy rok zaczęliśmy z wynikiem -1%.

Barometr rynku outdoor, styczeń 2024 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, styczeń 2024 (rys. 4outdoor.pl)

Co istotne więcej sklepów raportuje spadki (czasem dwucyfrowe) niż wzrosty (niektóre dwucyfrowe). Rozrzut dość duży, jednak biorąc pod uwagę różnorodność placówek – od sieciowych, galeryjnych monobrandów po tradycyjne sklepy zlokalizowane „przy ulicy” (w różnych miastach) – nie powinno to dziwić. Każdy sklep ma swoją specyfikę, każdy prowadzi swoją komunikację, promocję w określony i indywidualny sposób, no i każdy ma „swoich” klientów.

Skoro mowa o klientach to warto spojrzeć na koniunkturę konsumencką, która w styczniu 2024 uległa poprawie. Pozytywy płyną zarówno z obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich – bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wyniósł -12,6 i był 2,6 pkt. % wyższy w odniesieniu do poprzedniego miesiąca. Co ważne wszystkie składowe wskaźnika zanotowały wyższe wartości niż w grudniu (ocena obecnej sytuacji ekonomicznej +3,5 pkt. %, obecna możliwość dokonywania ważnych zakupów +3,1 pkt. %).

Wyniki dynamiki sprzedaż ogłoszone przez GUS są następujące:

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 3,0% (wobec wzrostu o 0,1% w styczniu 2023 r.). W porównaniu z grudniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 19,5%.

W styczniu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 22,0%), „pozostałe” (o 18,9%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 13,1%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 0,6%. Spadek raportowały również jednostki sprzedające tekstylia, odzież, obuwie (o 24,7%) oraz meble, rtv, agd (o 16,8%).

Nieznaczny wzrost sumarycznego wyniku blednie w obliczu dużego spadku w kategorii tekstylia, odzież, obuwie, do którego możemy zaliczyć naszą branżę. Słabe nastroje potwierdzają komentarze jakie docierają ze sklepów outdoorowych wynika z nich, że spadkowy trend będzie towarzyszył nam w całym pierwszym kwartale…

Przez ostatnie miesiące odnosiliśmy wyniki do inflacji. Styczniowe CPI (wg wstępnych danych GUS) przyniosło niższy od oczekiwań rezultat czyli 3,9%. To najniższy odczyt od lutego 2021! Jednak analitycy sygnalizują że jest to tymczasowa obniżka, która powinna utrzymać się jeszcze w lutym i marcu. Potem inflacja znowu ma rosnąć. Niski poziom w styczniu poprawił trochę realne przychody – co należy uznać za jeden z nielicznych ale jednak styczniowych pozytywów.

Źródło: info własne, GUS

[aktualizacja 1.03.2024]

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0