Czy negatywny trend z ostatniego kwartału zeszłego roku utrzyma się w 2024 roku? Poznaliśmy już pierwszą, styczniową odpowiedź na to pytanie – zbiorcze wyniki sklepów biorących udział w naszym barometrze wskazują na nieznaczny, ale jednak spadek dynamiki sprzedaży. Zatem nowy rok zaczęliśmy z wynikiem -1%.
Co istotne więcej sklepów raportuje spadki (czasem dwucyfrowe) niż wzrosty (niektóre dwucyfrowe). Rozrzut dość duży, jednak biorąc pod uwagę różnorodność placówek – od sieciowych, galeryjnych monobrandów po tradycyjne sklepy zlokalizowane „przy ulicy” (w różnych miastach) – nie powinno to dziwić. Każdy sklep ma swoją specyfikę, każdy prowadzi swoją komunikację, promocję w określony i indywidualny sposób, no i każdy ma „swoich” klientów.
Skoro mowa o klientach to warto spojrzeć na koniunkturę konsumencką, która w styczniu 2024 uległa poprawie. Pozytywy płyną zarówno z obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich – bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wyniósł -12,6 i był 2,6 pkt. % wyższy w odniesieniu do poprzedniego miesiąca. Co ważne wszystkie składowe wskaźnika zanotowały wyższe wartości niż w grudniu (ocena obecnej sytuacji ekonomicznej +3,5 pkt. %, obecna możliwość dokonywania ważnych zakupów +3,1 pkt. %).
Wyniki dynamiki sprzedaż ogłoszone przez GUS są następujące:
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 3,0% (wobec wzrostu o 0,1% w styczniu 2023 r.). W porównaniu z grudniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 19,5%.
W styczniu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 22,0%), „pozostałe” (o 18,9%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 13,1%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 0,6%. Spadek raportowały również jednostki sprzedające tekstylia, odzież, obuwie (o 24,7%) oraz meble, rtv, agd (o 16,8%).
Nieznaczny wzrost sumarycznego wyniku blednie w obliczu dużego spadku w kategorii tekstylia, odzież, obuwie, do którego możemy zaliczyć naszą branżę. Słabe nastroje potwierdzają komentarze jakie docierają ze sklepów outdoorowych wynika z nich, że spadkowy trend będzie towarzyszył nam w całym pierwszym kwartale…
Przez ostatnie miesiące odnosiliśmy wyniki do inflacji. Styczniowe CPI (wg wstępnych danych GUS) przyniosło niższy od oczekiwań rezultat czyli 3,9%. To najniższy odczyt od lutego 2021! Jednak analitycy sygnalizują że jest to tymczasowa obniżka, która powinna utrzymać się jeszcze w lutym i marcu. Potem inflacja znowu ma rosnąć. Niski poziom w styczniu poprawił trochę realne przychody – co należy uznać za jeden z nielicznych ale jednak styczniowych pozytywów.
Źródło: info własne, GUS
[aktualizacja 1.03.2024]
KOMENTARZE