HomeKonferencje

European Outdoor Summit 2023 The New Era: Business and Beyond

W dniach 28-29 września odbyła się w Berlinie konferencja European Outdoor Summit, gromadząca najważniejsze marki outdoorowe działające na rynku europejskim. Spotkanie, którego organizatorem było stowarzyszenie European Outdoor Group, a tegorocznym gospodarzem stowarzyszenie zrzeszające niemieckie firmy branży sportowej Bundesverband der deutschen Sportartikel e.V. (BSI), odbyło się pod hasłem „The New Era: Business and Beyond”.

European Outdoor Summit 2023, Berlin (fot. EOS)

Dwudniowa konferencja obfitowała w wiele ciekawych prelekcji i warsztatów poruszających ważne zagadnienia, których zrozumienie i właściwe implementowanie może okazać się kluczowe dla przyszłości branży outdoorowej w Europie. W konferencji wzięło udział kilkuset dyrektorów zarządzających i managerów branży outdoorowej. Wszystkich zgromadzonych powitał sekretarz generalny EOG, Arne Strate oraz Stefan Rosenkranz, dyrektor zarządzający stowarzyszeniem BSI.

Już pierwszy wykład Rosy Sommer z Leaders’ Quest zwrócił uwagę wszystkich zgromadzonych na fakt, że żyjemy w czasach, w których konieczna jest zasadnicza zmiana, a właściwie transformacja wielu obszarów naszego życia, w tym również modeli biznesowych, na których opierają się gospodarki poszczególnych krajów europejskich. Co zatem trzeba zrobić, aby wprowadzić firmy outdoorowe w nową erę…. Jakich narzędzi potrzebujemy do tej transformacji?, jak zrozumieć i wytłumaczyć charakter samej zmiany? O tym właśnie dyskutowali w Berlinie najważniejsi reprezentanci rynku.

W ostatnich latach niepewność i nieprzewidywalność otoczenia biznesowego, jak również kryzys klimatyczny i związane z nim dramatyczne, trwałe zmiany środowiska naturalnego, a także idące za nimi zmiany społeczno-ekonomiczne, są ważnymi zagadnieniami, z którymi musi się zmierzyć obecnie każda firma outdoorowa, a w zasadzie każda firma niezależnie od rynku, na którym działa. European Outdoor Summit skierowany do kadry zarządzającej w branży outdoorowej ma za zadanie pomóc w jak najlepszym przygotowaniu się do nadchodzących zmian i przeprowadzić firmy outdoorowe przez procesy transformacyjne tak, aby mogły one działać w nowej rzeczywistości.

European Outdoor Summit 2023, Berlin (fot. EOS)

Gospodarka obiegu zamkniętego

A jaka będzie ta nowa rzeczywistość? Zdaniem ekspertów przyszłością jest rezygnacja z modelu gospodarki linearnej, zgodnie z którym produkujemy korzystając z nieodnawialnych surowców naszej planety, następnie wytworzony produkt wprowadzamy na rynek, na którym kupuje go, zgodnie ze swoim upodobaniem i zapotrzebowaniem, konsument, który używa go i po jakimś czasie wyrzuca, często przed końcem jego przydatności w użytkowaniu. Model gospodarki linearnej oparty jest na zasadzie take-make-dispose, czyli „pozyskaj surowiec – wytwórz produkt – pozbądź się odpadu”. Ten model gospodarki ma zastąpić gospodarka cyrkularna zwana inaczej gospodarką obiegu zamkniętego (GOZ), opierająca się na zasadach reduce-repair/reuse-recycle – „zredukuj, napraw i użyj ponownie, poddaj recyklingowi”. Zakłada ona, że produkty i usługi są przedmiotem obrotu w zamkniętych cyklach. W obiegu zamkniętym koniec życia produktu jest zarazem początkiem życia nowego produktu lub usługi. Zminimalizowany lub w idealnym wypadku całkowicie wyeliminowany zostaje odpad. W gospodarce obiegu zamkniętego w zasadzie nie ma odpadów, są tylko surowce. Priorytety przesuwają się z maksymalizacji produkcji na maksymalizację żywotności produktu oraz zachowania jego wartości i wartości zawartych w nim surowców. Rośnie znaczenie tzw. ekoprojektowania, prawa konsumenta do naprawy produktu (repair right) oraz rozwiązań zgodnych z tzw. sharing economy (ekonomia współdzielenia), gdy ludzie mają wspólny dostęp do jakiegoś produktu i zamiast go posiadać na własność, współdzielą.

European Outdoor Summit 2023, Berlin (fot. EOS)

Trwałość produktu (durability) jest w zasadzie podstawową kwestią w modelu gospodarki obiegu zamkniętego, choć wiele osób wskazuje na recycling. Właśnie zagadnieniom trwałości produktu został poświęcony jeden z paneli dyskusyjnych podczas EOS. Według aktualnych badań aż 86 % konsumentów chce informacji o żywotności produktów, ale większość nie może ich znaleźć. Zgodnie z nowymi przepisami unijnymi wprowadzanymi w ramach polityki tzw. Zielonego Ładu UE (UE
Green Deal) producent lub dystrybutor będzie musiał podać dane odnośnie długości żywotności produktu oraz warunków użytkowania, które taką długość zapewnią, a także możliwości naprawy w momencie utraty funkcjonalności.

No data, no compliance, no business

Highlightem pierwszego dnia była niewątpliwie dyskusja panelowa prowadzona przez Kim Scholze z firmy SYMPATEX, w której udział wzięli Pascale Moreau z Ohana Public Affairs, Ben Blischke z Intersport i Julie Brown z EON. Temat dyskusji „No data, no compliance, no business” miał wskazać na fakt, że zrównoważony rozwój nie jest już tylko tematem, na który „wypada się” powoływać w komunikacji marketingowej, ale czynnikiem, który za chwilę będzie wymagał od przedsiębiorców działań również w zakresie zbierania, analizowania i raportowania odpowiednim instytucjom unijnym konkretnych danych. Przedsiębiorca, który takimi danymi nie będzie dysponował, lub dane te nie będą zgodne z przepisami unijnymi w tym zakresie, nie będzie mógł wprowadzać produktów na rynek europejski i tym samym prowadzić tu biznesu.

Brzmi to dość groźnie. Zarówno pod kątem lokalnych producentów czy marek, którzy mogą np. stracić swoich pozaeuropejskich dostawców surowców, o ile nie dostosują się oni do nowych przepisów unijnych i nie będą dostarczać producentowi/marce odpowiednich danych, jak i marek i firm amerykańskich, brytyjskich czy japońskich, działających do tej pory bez większych przeszkód na rynku unijnym.
Nic dziwnego, że odbywające się po panelu dyskusyjnym warsztaty na temat tego, jak przepisy Unii Europejskiej wpłynął na Twój biznes  (Understand How EU Legislation will Impact Your Business), prowadzone przez panelistkę Pascale Moreau, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Ilość chętnych uczestników zdecydowanie przekroczyła pojemność sali.

European Outdoor Summit 2023, Berlin (fot. EOS)

Różnorodność w outdoorze

Część konferencji EOS poświęcona była tematowi włączania w outdoor i korzystania z dobroczynnego działania środowiska naturalnego społeczności o odmiennym kolorze skóry (People of Colour, Brown & Black communities). Branża outdoorowa jest w tym przypadku zgodna, że outdoor nie jest zarezerwowany dla ludzi o białym kolorze skóry, ale powinien być dostępny dla każdego, kto chciałby z niego skorzystać, z poszanowaniem obowiązujących zasad ochrony środowiska i reguł społecznych.
W tym kontekście Anthony Owosekun z fundacji EMPOCA, mającej siedzibę w Niemczech, opowiadał o organizacji obozów outdoorowych, które pozwalają dzieciom z Brown & Black communities powrócić na łono natury i czerpać z tego radość oraz siłę do zmagań z codziennymi wyzwaniami.

Call to action

Ciekawe wystąpienie na EOS miał również Christian Schneidermeier, dyrektor zarządzający marką ORTOVOX. Jego krótka prelekcja była w zasadzie apelem o zmiany. Jego zdaniem jako branża outdoorowa za bardzo skupiamy się na rozwiązaniu piętrzących się problemów i wyzwań, których rozwiązanie ma zabezpieczyć prowadzony przez nas biznes. Brakuje nam czasu na co innego, na tytułowe „beyond”. Schneidermeier wezwał marki outdoorowe do wspólnego działania, mającego na celu wyjście poza tradycyjne ramy dzisiejszego biznesu i zawalczenie o coś więcej, o lepszy świat i bardziej szczęśliwe społeczeństwo. Trudno się nie zgodzić ze sformułowaną przez niego tezą, że ludzie nie potrzebują wciąż nowych produktów, ale zdecydowanie potrzebują doświadczeń i wspólnych chwil. Dobrobyt jest, jego zdaniem, tylko kwestią definicji. Nie stracimy dobrobytu, jeśli zdefiniujemy go na nowo.
Podsumowując tegoroczny European Outdoor Summit można posłużyć się słowami Arne Strate, sekretarza generalnego EOG: „Podczas przygotowywania każdej konferencji EOS naszym celem jest zapewnienie programu, który informuje, inspiruje, rzuca wyzwania i prowokuje debaty.
Wierzę, że tegoroczny szczyt osiągnął ten cel lepiej niż którykolwiek poprzedni, a pełne zaangażowania wystąpienia prelegentów z całej Europy dały nam wszystkim do myślenia”.

Głównym sponsorem EOS w Berlinie była firma GORE. Dodatkowymi sponsorami firmy/marki Bleckmann, DOMETIC i OutDoor by ISPO, a także YKK, Outtra, IWA Outdoor Classics oraz Sporting Insights i myclimate.

Partnerami wspierającymi EOS były zrzeszenia Scandinavian Outdoor Group, Afydad, Outdoor Industries Association, Polish Outdoor Group a partnerami medialnymi outdoor.markt, Suston, Outdoor
Magazine, Outdoori, Sport Guide, Outdoor Industry Compass i 4Outdoor Biznes Magazyn.

W imieniu European Outdoor Group zapraszamy we wrześniu 2024 na kolejną edycję European Outdoor Summit, tym razem do miasta uniwersyteckiego Cambridge w Wielkiej Brytanii, gdzie EOS zostanie zorganizowany przy współpracy EOG z Outdoor Industries Association na czele z Andrew Dentonem. Możemy już także zdradzić, że regionem wybranym na miejsce EOS 2025 jest Beneluks.

Więcej na: www.europeanoutdoorsummit.com.

Joanna Biernacka-Goworek

Artykuł pojawił się w nr 65 4outdoor Biznes Magazyn (dostępny tutaj w pdf).

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0