HomeBarometr rynku outdoor

Barometr 4outdoor – kwiecień dalej pod kreską

Ostatnie miesiące upływają pod znakiem mocno ujemnych wyników dynamiki sprzedaży. Kwiecień nie przynosi znaczącej zmiany, choć in plus trzeba odnotować nieznacznie lepszy rezultat. Sklepy biorące udział w naszym barometrze zanotowały bowiem wynik -9,5%.

Barometr rynku outdoor, kwiecień 2024 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, kwiecień 2024 (rys. 4outdoor.pl)

Krzywa zaczęła się zatem wznosić, uniknęliśmy również kolejnego miesiące z dwucyfrową, minusową dynamiką. Trudno jeszcze doszukiwać się dużego optymizmu, zwłaszcza, że część sklepów dalej notowała znaczące spadki. Niektóre placówki osiągnęły plus, co oczywiście i wskazuje po raz kolejny na różnice wynikające z lokalizacji, wielkości i asortymentu (mono- versus multibrand).

Pogoda w kwietniu mogła w końcu sprzyjać sprzedaży, mimo, że był to ponownie najgorętszy miesiąc w historii pomiarów (11 miesiąc z rzędu), to nie brakowało zmian aury – kwiecień zgodnie z przysłowiem przeplatał zimę z letnimi temperaturami.

Trzeba pamiętać, że kwiecień 2023 przyniósł mocny plusowy wynik (15,2%), można zatem założyć, że punkt odniesienia był wyśrubowany. Wygląda również na to, że sprzedaży 2024 nie pomogła znacząco majówka, która w tym roku ułożyła się bardzo korzystnie (nawet trochę lepiej niż w 2023).

Outdoorowej konsumpcji nie pomagają wysokie ceny produktów, wśród czynników powraca kwestia spadku klientów odwiedzających sklepy stacjonarne. E-commerce też stawia wyzwania – rosną koszty pozyskania klienta. Na wszystko wpływa spadek koniunktury i rosnąca konkurencja. Mniejsze sklepy już tradycyjnie borykają się z dominacją potentatów, „rodzimych” jak 8a.pl oraz tych, które umiejętnie wchodzą do naszego segmentu, jak choćby Sportano.pl.

Jedno jest jednak pewne – mimo wyzwań biznesowych, nie należy zapominać o tym, że świadomość zdrowego stylu życia stale rośnie. Przybywa w związku z tym klientów zainteresowanych różnymi aktywnościami sportowymi, również tymi outdoorowymi. Rośnie również znajomość marek z segmentu premium oraz technologicznych rozwiązań. To wszystko powinno być wodą na młyn dla outdoorowych sklepów. Pytanie w którym kierunku, kiedy i z jaką mocą ta woda popłynie? Niektórzy mówią, że przecież płynie od dawna… Ci już zakasali rękawy, stale analizują sytuację, rozwijają swoje organizacje i wchodzą na nowe rynki…

Redakcja

W naszym barometrze prezentowane są wyniki sprzedaży topowych sklepów outdoorowych w Polsce:

  • AlpinSport (4 sklepy, Zakopane)
  • Crag Store (Kraków)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • sieć Mammut (9 sklepów)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów, Poznań)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Woda Góry Las (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0