Paker to uznana marka wśród polskich dystrybutorów, działająca na rynku outdoorowym już od 1991 roku. O najnowszych planach firmy w rozmowie z 4outdoor.pl opowiada Krzysztof Skrocki (Prezes Zarządu firmy Paker).
4outdoor.pl – Piotr Turkot: Pod koniec zeszłego roku Paker przeżył mocną rewolucję – zakończyliście dystrybucję Berghausa. Przez lata pracowaliście nad rozwojem tej marki w Polsce więc podejrzewam, że nie był to dla was łatwy czas.
Krzysztof Skrocki, Prezes Zarządu firmy Paker: Rzeczywiście znaleźliśmy się w mało komfortowej sytuacji. Taki rozwój wydarzeń zaskoczył również współpracujące z nami sklepy. Większość z nich – a są to w przeważającej mierze najlepsze sklepy turystyczne w Polsce – odebrała zaistniałą sytuację jako brak elementarnego szacunku dla pracy, którą wspólnie wykonaliśmy. Jednak nasze doświadczenie i pozycja na rynku outdoorowym umożliwiły nam wdrożenie w bardzo krókim czasie nowej strategii. Oparta jest ona na współpracy z poważnymi i cenionymi na świecie partnerami, którzy – co jak pokazuje życie, nie jest regułą – myślą o stabilnym, przewidywalnym i długofalowym rozwoju sprzedaży na rynku polskim.
Na targach w Kielcach zaprezentowaliście już dwie nowe marki w waszej ofercie odzieżowej – francuskiego EIDERa i hiszpańskiego GRIFONE. Eider ma dobrą opinię wśród specjalistów – jednak jest to droga marka – jakie są szanse na jej sprzedaż w Polsce?
W tej chwili trudno jeszcze jednoznacznie odpowiedzieć jak ta sprzedaż będzie się rozwijać. Jedno wiemy na pewno: dobrze by tak dobra i znana marka zaistniała również na rynku polskim. Z całą pewnością można też stwierdzić, że jest wiele osób, które od dawna liczyły na jej pojawienie się w Polsce.
Z kolei Grifone ma bardzo ciekawą gore-texową, kolekcję techniczną, a co dla was jako dystrybutora było najciekawsze w ich ofercie?
Na szczególną uwagę zasługuje naszym zdaniem w zasadzie cała kolekcja odzieży z Gore-texu, Windstopera i Polartecu. Grifone to firma, która nie uznaje kompromisu jeśli chodzi o zastosowane materiały – szyją z tego co zapewnia najwyższą jakość. To firma, która bardzo poważnie potraktowała swoje zaanagażowanie w nasz rynek – zadała sobie trud by poznać jego specyfikę i już na starcie zrobiła wiele, by jak najbardziej uatrakcyjnić swoją propozycję poprzez uwzględnienie oczekiwań polskiego odbiorcy. Obecnie w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłaszane przez współpracujące z nami sklepy czynimy starania, by oferta Grifone była dostępna w polskich sklepach możliwie jak najszybciej.
Nowe marki wymagają nowej strategii promocyjnej – macie już ją opracowaną i czy możesz zdradzić jej elementy?
W dużej mierze rzeczywiście ta strategia jest już gotowa. W tym momencie mogę tylko powiedzieć, że jej wypracowanie w tak krótkim czasie okazało się możliwe, ponieważ koncepcje nasze i naszych strategicznych partnerów w ogromnym stopniu okazały się zbieżne. Pewne jej elementy będą już niedługo widoczne również na portalu www.wspinanie.pl.
Czy z punktu widzenia dystrybutora zauważacie wzrost zaninteresowania – i co za tym idzie sprzedaży – droższą bardziej specjalistyczną, zaawansowaną technologicznie, odzieżą i sprzętem? Czy jesteś w stanie podać procentową zmianę w skali rocznej?
Trudno byłoby mi teraz mówić o procentach, natomiast z całą pewnością taki wzrost jest zauważalny i to z roku na rok w coraz większym stopniu. Cieszy nas to tym bardziej, że jest to tendencja sprzyjająca bezpieczeństwu w górach oraz rozwojowi takich firm jak Paker.
Oprócz tych dwóch nowych marek dystrybujecie kilka innych, głównie ze sprzętem i akcesoriami turystycznymi – na co z tej oferty chcielibyście zwrócić uwagę w tym sezonie?
Przede wszystkim na takie marki jak: MSR – kuchenki tej firmy zna chyba każdy uczestnik wypraw góskich, Thermarest – w dość powszechnej opinii to materace samopompujące nie mające sobie równych, GoSystem – kuchenki i lampki w ogromnym wyborze, Grangers – twórca m.in nowatorskiego "2 in 1 Cleans Waterproofs" – środka do czyszczenia i impregnacji w jednym cyklu prania dla odzieży outdoorowej innej niż puchowa.
Na szczegołną rekemendację zasługują również znakomite włoskie buty AKU, których sprzedaż zaproponował nam dotychczasowy dystrybutor tej marki w Polsce. W zasadzie są to marki, których sympatykom outdooru na pewno przedstawiać nie trzeba.
KOMENTARZE