HomeRynek outdoorKonferencje

European Outdoor Summit 2019 – Interlaken

European Outddoor Summit 2019 odbył się w dniach 26-27 września w szwajcarskim Interlaken. Do tej ekskluzywnej miejscowości, zlokalizowanej niedaleko Eigeru, przybyło ponad 200 liderów branży outdoor: dyrektorów, właścicieli, menadżerów, liderów opinii i dziennikarzy. Tegoroczny program konferencji był wyjątkowo angażujący i pełen wyzwań. EOS stanowi platformę wskazującą kierunki rozwoju oraz podpowiadającą rozwiązania problemów, z jakimi zmaga się branża outdoor. Prelegenci podkreślali wagę roli, jaką w dzisiejszych czasach odgrywają firmy, zarówno w kwestiach biznesowych, jak i społecznych.

European Outdoor Summit 2020, Interlaken (fot. arch. EOS)

W ciągu dwóch dni, wypełnionych po brzegi przez prezentacje, wykłady i warsztaty, poruszono wiele ważnych dla naszego segmentu tematów. Nie zabrakło oczywiście dyskusji na temat wyzwań wynikających ze zmian klimatycznych, demograficznych, pokoleniowych oraz wszechobecnej cyfryzacji. Temat przewodni spotkania “The Outdoor Industry – Redefining Boundaries” rozwijany był w sposób twórczy – mówcy wychodzili poza ramy outdoorowego biznesu, nawiązując do przemian społecznych, biotechnologii, globalnej ekonomii współpracy (global sharing), wykorzystując przy tym wiele ciekawych branżowych i pozabranżowych przykładów, pokazujących nowe możliwości ponadbranżowej kooperacji i wymiany doświadczeń.

Interesującym punktem programu było wystąpienie futurystki Anny Skare Nielsen, która przedstawiła swoją wizją na kolejnych 10 lat. Prelekcja utwierdziła słuchaczy w przekonaniu, że będzie to z pewnością niezwykły czas, który przyniesie wiele zmian, zarówno tych gospodarczych, jak i społecznych. Z kolei Pippa Goodman skupiła się na wynikach badań dotyczących zmieniających się zachowań konsumentów w zakresie ich zaangażowania w spędzanie wolnego czasu, wydawanie pieniędzy oraz robienia zakupów w sklepach stacjonarnych.

Ciekawą odskocznią od problemów biznesowych były projekcje krótkich filmów outdoorowych. Za dobór obrazów odpowiadał Steve Scott, dyrektor Kendal Mountain Festival. Z jednej strony był to pokaz inspirujących i świetnie zrealizowanych filmów, a z drugiej rzut oka na transformacje, jakie można zaobserwować w sposobie, stylu i warsztacie twórców. Zmiany te dotyczą zarówno obrazów amatorskich, jakich wiele napotykamy choćby w social mediach, jak i produkcji profesjonalnych.

Drugi dzień konferencji rozpoczął się od prelekcji Benity Matofskiej, która przywołała szereg prowokujących przykładów z obszaru ekonomii. Kolejny mówca, Tomas Vucurević, skupił się na zagadnieniu „ingredient brands” i zaletach tego rozwiązania – efektach wzmacniania wizerunku własnego brandu dobrą i uznaną marką dodatkową, dostarczającą jeden z elementów naszego produktu produkt (w przypadku laptopów np. Intel, a w outdoorze Gore-Tex, Vibram, etc.). Jeppe Thorgersen przedstawił świetne case study związane z działaniem pod nazwą Silkeborg Project, którego główną ideą jest włączenie aktywności outdoorowych i wspierającej je infrastruktury do regionalnej strategii rozwoju. Kluczowa w tym wypadku jest ścisła współpraca z lokalnymi władzami i społecznością.

„Pasja bez jasnego celu może okazać się bezwartościowa” – to z kolei dewiza CEO Burton Snowboards Donny’ego Carpentera, który zachęcał branżę outdoor do zintensyfikowania starań, aby zmierzyć się z wyzwaniami i problemami, przed jakimi wszyscy stoimy.
Ostatnim mówcą był alpinista Jamie Andrew. W szczerej i pełnej wzruszeń prelekcji opowiedział o swojej dramatycznej górskiej przygodzie, w wyniku której stracił ręce i nogi. Mimo kalectwa postanowił wrócić do górskich aktywności i dzięki swojej wewnętrznej sile oraz pomocy najbliższych ponownie zdołał wejść na alpejskie szczyty oraz Kilimanjaro. Andrew pokazał wszystkim, na czym polega prawdziwe „przełamywanie barier”.

Sekretarz Generalny EOG Arne Strates tak podsumował to wydarzenie: „Raz w roku podczas EOS zachęcamy liderów branży outdoor, aby mimo swego napiętego biznesowego kalendarza, pochylili się nad ważnymi zagadnieniami i dyskutowali na tematy, które w niedalekiej przyszłości nabiorą dużego znaczenia. Sugerujemy również, abyście popatrzyli z innej perspektywy na bieżące i przyszłe wyzwania, a także abyście skorzystali ze świetnej okazji do networkingu. Podczas tegorocznej edycji, która odbyła się w ojczyźnie EOG, w Szwajcarii, po raz kolejny udowodniliśmy, że w branży panuje ogromne zapotrzebowanie na myślenie poza schematami. Poruszyli śmy wiele ekscytujących i wymagających kwestii i – co istotne – nawiązaliśmy nowe kontakty oraz wskazaliśmy obszary potencjalnej współpracy. Chciałbym gorąco podziękować wszystkim delegatom, którzy przybyli do Interlaken, naszym sponsorom, bez których to wydarzenie nie doszłoby do skutku, oraz całemu teamowi EOG. Dzięki Wam mieliśmy bardzo udaną konferencję. Do zobaczenia za rok w Annecy!”.

EOS 2019 w Interlaken to dwa dni interesujących spotkań i dyskusji specjalistów zaangażowanych w rozwój swoich organizacji oraz branży. Niestety, wśród delegatów nie było nikogo z Polski (poza piszącym te słowa). Można zaryzykować twierdzenie (trochę przewrotnie), że nasza branża wyznacza realne trendy – pragmatyzm, ograniczenia kosztów i skupienie na sprzedaży. Wszystko to „kosztem” ekonomii wartości i zrównoważonego rozwoju, o których mówiło się dużo w Interlaken.

Ciekawe, kto ma więcej racji w takim, a nie innym podejściu do biznesu, w takim, a nie innym traktowaniu współczesnych wyzwań. Oczywiście brak udziału w tego typu konferencji nie jest oznaką ignorowania przez rodzimą branżę aktualnych problemów – każdy działa przecież według swojego planu. Tym niemniej jest to pewien wskaźnik podejścia do biznesu, zwłaszcza tego prowadzonego przez ważnych na naszym rynku graczy. Za rok, 15-16 października, szczyt odbędzie się we Francji – czy któryś z polskich liderów rynku wybierze się na kolejny European Outdoor Summit?

Piotr Turkot

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0