HomeRynek outdoor

Stop Hate for Profit – Patagonia i The North Face popierają akcję przeciwko Facebook’owi

Sytuacja społeczna w Stanach Zjednoczonych cały czas jest mocno napięta. Fala protestów po śmierci George’a Floyda ma wpływ na wiele aspektów amerykańskiej rzeczywistości. Oddziałuje również na social media. W ostatnim czasie grupa organizacji zaangażowanych w obronę praw człowieka zwróciła się z apelem do amerykańskich firm o wstrzymanie reklam na Facebooku. Akcja #StopHateforProfit ma pokazać niekorzystne działania tej socialowej platformy, która, wg protestujących, od lat pozwala na rasistowskie, przemocowe i fałszywe treści.

Organizacje – wśród nich National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), Anti-Defamation League (ADL), w ostatnią środę rozpoczęły kampanię #StopHateforProfit wykorzystując reklamę prasową. Jako bezpośrednią przyczynę protestu podają działania Facebooka, który pozwolił na publikowanie treści podżegających do przemocy w stosunku do protestujących w obronie praw człowieka i przeciwko rasizmowi. Facebook miał uznać za wiarygodne źródła informacji media Breitbart News oraz The Daily Caller, pomimo tego, że są one powiązane ze grupami białych nacjonalistów i neonazistów.

Aktywiści stojący za akcją „StopHateforProfit oskarżają Facebooka o przymykanie oka na szerzenie hejterskich treści, przy równoczesnym braku działań, aby ochraniać, czy też wspierać dotknięte przemocą grupy użytkowników. Zachęcają firmy to wysłania potentatowi silnego i jednoznacznego przekazu.

Nick Clegg (Facebook policy chief) przekazał reporterom oświadczenie, w którym deklaruje, że jego firma „dobitnie sprzeciwia się mowie nienawści”, a na potwierdzenie tego przytacza liczby – wg niego Facebook usunął 10 mln hejterskich postów ze swoich serwisów w ostatnim kwartale.

Co istotne akcja znalazła zrozumienie wśród firm z branży outdoor. Znana ze swoich politycznych i ekologicznych działań i manifestów Patagonia zadeklarowała na Twiterze:

Patagonia jest dumna z tego, że przystępuje do kampanii Stop Hate for Profit. Wycofamy, ze skutkiem natychmiastowym, wszystkie nasze reklamy z Facebooka i Instagrama, co najmniej do końca lipca, oczekując na istotne działania ze strony giganta social media.

Wcześniej informując:

Popieramy akcję #StopHateforProfit, której przekaz dla Facebooka brzmi – „dla zysku nie warto promować nienawiści, bigoterii, rasizmu, antysemityzmu i przemocy” – Cory Bayers, Head of Marketing, Patagonia.

Z kolei The North Face uskutecznił treściwy przekaz:

Byliśmy. Nie ma nas.

Ciekawe jak rozwinie się akcja przeciwko Facebookowi. Trzeba pamiętać, że oprócz problemów społecznych, pandemii Covid-19 w Stanach nasila się kampania prezydencka, a podziały polityczne są tam olbrzymie. Tym niemniej na uwagę zasługuje jednoznaczne, zresztą nie po raz pierwszy, zaangażowanie firm z naszego segmentu w tamtejsze zjawiska społeczno-polityczne.

Piotr Turkot
Źródło: Twitter, stophateforprofit.org, The New York Times

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0