Ograniczenia związane z epidemią koronawirusa wzmogły potrzebę przebywania na łonie natury i aktywności wśród Europejczyków – wynika z raportu przedstawionego prze European Outdoor Group i koalicję It’s Great Out There.
***
Analizę przeprowadzono w kwietniu i na początku maja. Wykonała ją firma specjalizująca się w badaniu trendów wśród konsumentów – Foresight Factory. Ankietę wypełniło po 1000 aktywnych „użytkowników” outdooru z siedmiu krajów: Wielkiej Brytani, Francji, Niemiec, Hiszpani, Włoch, Polski i Szwecji. Najważniejsze wyniki badania zawierają się w następujących punktach:
- 70% respondentów oświadczyło, że ze szczególną niecierpliwością czeka na zniesienie restrykcji, by oddać się większej niż wcześniej ilości aktywności outdoorowych,
- 67% przyznało, że bardzo brakuje im ulubionych form spędzania czasu: wędrówek, wspinaczki, wycieczek rowerowych, sportów zimowych i innych aktywności górskich,
- 86% badanych uważa, że aktywność na świeżym powietrzu jest jedną z podstaw dobrego samopoczucia człowieka,
- 58% określiło brak aktywność outdoorowej jako najdotkliwiej odczuwany skutek restrykcji pandemicznych.
Chęć zwiększenia aktywności outdoorowej w poszczególnych krajach przedstawia wykres:
Warto zauważyć, że w Polsce zajmuje w tym przypadku pierwsze miejsce. Czy Polacy faktycznie planują poświęcić więcej czasu na outdoor?
Ponad połowa Europejczyków uważa brak aktywność outdoorowej jako najdotkliwiej odczuwany skutek lockdownu
Wśród badanych 62% uprawia aktywności outdoorowe przynajmniej raz w miesiącu, a 29% kilka razy w roku. Lockdown spowodował duże zmiany w zwyczajach respondentów – 50 % badanych musiało zredukować swoją aktywność. W krajach, w których restrykcje były bardziej rygorystyczne, potrzeba powrotu do normalności była i jest ewidentnie większa (Hiszpania, Włochy). W Szwecji, gdzie ograniczenia nie były tak silne jak w innych krajach, zmiana trybu życia, a tym samym potrzeba powrotu do normalności, nie jest tak odczuwalna.
Przedstawione przez EOG dane zaszczepiają optymizm, choć należy pamiętać, że od czasu badania sytuacja zdążyła się zmienić i aktualnie obserwujemy już powrót do normalności, którego tempo nie jest może tak szybkie, jak byśmy sobie życzyli. Pamiętajmy też, że potrzeba aktywności to jedno, a zakupy sprzętu – w sytuacji, w której pandemia odbiła się na zasobności portfeli przynajmniej części klientów – to drugie.
Bardziej szczegółowe wyniki badania znajdziecie tutaj.
Michał Gurgul
źródło: europeanoutdoorgroup.com
KOMENTARZE