HomeEkologia / Zrównoważony rozwójDesign

Reima Kulkija – kurtka zaprojektowana z myślą o klimacie

Zamknięty cykl życia kurtki Kulkija – Reima, fiński producent odzieży dla dzieci, wskazuje jaka jest przyszłość branży. Produkt doceniony został przez ekspertów konkursu Dobry Wzór 2020 organizowanego przez Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

Reima Kulkija – kurtka zaprojektowana z myślą o klimacie (fot. mat. prasowe)

Fińscy projektanci pokazują, że myśląc o zrównoważonym rozwoju w kontekście przyszłości branży odzieżowej, nie należy ograniczać się jedynie do kwestii tego jak i z czego powstają produkty. Istotne jest spojrzenie na cały cykl życia produktu, a zwłaszcza zastanowienie się nad tym jaki będzie jego koniec. Dla zespołu designerów marki Reima, jednego z czołowych producentów odzieży sportowej i technicznej dla dzieci, celem stało się stworzenie zamkniętego cyklu łączącego produkcję, użytkowanie i upcykling. 

Jednym z najistotniejszych problemów związanych z odzyskiwaniem surowców w przypadku zaawansowanej odzieży technicznej (np. kurtek przeciwdeszczowych) jest konieczność ręcznego – a co za tym idzie czasochłonnego – rozdzielania oraz sortowania poszczególnych elementów. Wiosną 2020 roku Reima wprowadziła na rynek pierwszą kurtkę przeciwdeszczową wykonaną z jednego rodzaju materiału. W najbliższym czasie do sprzedaży trafi kolejny model o nazwie Kulkija (co w języku fińskim oznacza „tę, która podróżuje”). Po oddzieleniu metalowego zamka kurtka ta może zostać przetworzona w całości. Uzyskane w ten sposób polimery wykorzystywane są np. do produkcji włókien syntetycznych. Co ważne, produkty wykonane z mono-materiału Reimatec Eco Shell posiadają bardzo dobre właściwości, jeżeli chodzi o ochronę przed deszczem i odprowadzanie pary wodnej powstającej w czasie wysiłku fizycznego (odpowiednio: 10 000 mm słupa wody i 8000 g/m2/24 h). 

Reima Kulkija – kurtka zaprojektowana z myślą o klimacie (fot. mat. prasowe)

Jak przekonują projektanci Reima, postawienie na funkcjonalne i trwałe produkty, których cykl życia nie kończy się na jednym użytkowniku, to jedna z tych rzeczy, które każdy z nas może zrobić, aby przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 towarzyszącej stale rosnącej produkcji. W przypadku opisywanych kurtek użytkownicy zachęcani są do przekazywania ich kolejnym dzieciom, kiedy stają się za małe. Każdy egzemplarz wyposażony jest np. w numer identyfikacyjny, który, po zarejestrowaniu na stronie internetowej producenta, umożliwia śledzenie jego dalszych losów. 

W celu faktycznego zamknięcia cyklu życia produktów Reima umożliwia klientom oddanie do sklepów kurtek, które nie spełniają już swojej roli. We współpracy z firmą Lounais-Suomen Jätehuolto Oy, zajmującą się gospodarką odpadami, poddawane one zostają recyklingowi. Zarówno Reima, jak i Lounais-Suomen Jätehuolto Oy są częścią wspieranej przez fińskie Ministerstwo Środowiska sieci współpracy Telaketju. Inicjatywa stawia na rozwój procesów produkcji i modeli biznesowych opartych o koncepcję obiegu zamkniętego. 

Reima Kulkija – kurtka zaprojektowana z myślą o klimacie (fot. mat. prasowe)

Kurtka Reima Kulkija zdobyła uznanie grona ekspertów konkursu Dobry Wzór 2020 organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Została ona zakwalifikowana do finału i będzie prezentowana w czasie wystawy designu w dniach 30 października – 29 listopada w Warszawie. 

Informacja prasowa

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0