HomeEkologia / Zrównoważony rozwój

Kånken Art 2021 – sztuka z misją

Sztuka z misją: utrzymać plastik z dala od oceanów. Kawałek po kawałku. Fjällräven przedstawia trzecią odsłonę Kånken Art.

Kånken Art 2021 (fot. Fjällräven)

Około 71% powierzchni Ziemi pokrywają oceany. Produkują one ponad połowę tlenu na naszej planecie i są domem dla ponad miliona gatunków zwierząt i jeszcze większej liczby roślin. Co więcej, oceany są kluczowymi regulatorami klimatu. Można śmiało powiedzieć, że każda żywa istota na Ziemi jest uzależniona od zdrowia naszych mórz.

Niestety, szacunki wskazują, że do roku 2050 w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb, chyba że poważnie zmienimy nasze nawyki i sposób postępowania z odpadami. Celem kolekcji Kånken Art 2021 jest podniesienie świadomości na temat tych problemów. Ma też ona być inspiracją do zmian w naszym najbliższym otoczeniu, bo to właśnie z lądu pochodzi 80% tworzyw sztucznych trafiających do oceanów. Zróbmy to wspólnie, zaczynając od jednego kawałka plastiku.

Czego może dokonać jeden plecak

Po dwóch udanych edycjach z poprzednich lat, trzecia odsłona Kånken Art ma na celu zwrócenie uwagi na problem plastiku w oceanach. Tegoroczne produkty Kånken Art zostaną wprowadzone na rynek 8 czerwca 2021 roku, w Światowy Dzień Oceanów. Będą dostępne w dwóch wersjach kolorystycznych: Ocean Surface i Ocean Deep. Unikalne wzory zostały zaprojektowane przez szwedzką ilustratorkę i animatorkę Linn Fritz, która postanowiła wykorzystać tę okazję do zwiększenia świadomości na temat odpadów plastikowych i kondycji naszych oceanów.

Kånken Art ’21 to mały krok we właściwym kierunku. Materiał, z którego została wykonana kolekcja, to G-1000 Heavy Duty Eco firmy Fjällräven, składający się z poliestru pochodzącego z recyklingu i bawełny organicznej. Ponadto, wszystkie produkty Kånken Art wspierają program Arctic Fox Initiative. Jeden procent z ich sprzedaży przekazywany jest bezpośrednio organizacjom zaangażowanym w ochronę oceanów i usuwanie plastiku z wód.

Kånken Art 2021 (fot. Fjällräven)

Razem przeciwko plastikowi w oceanach

Fjällräven zobowiązał się do wyeliminowania jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych w swojej działalności i podpisał Plastic Impact Alliance. Równolegle do tych działań marka podejmuje również inne inicjatywy, takie jak Kånken Art. W 2021 roku produkty z serii Art będą wspierać dwie organizacje w ramach Arctic Fox Initiative: Centrum Etycznego Outdooru Leave No Trace oraz Fundację 2 Minute. Obie skupiają się na edukowaniu ludzi w zakresie ograniczania i właściwego zarządzania plastikowymi odpadami, a także usuwaniu plastiku, który już zalega w przyrodzie. Fjällräven nawiązał współpracę z Leave No Trace i 2 Minute, aby wspomóc ich działania i podzielić się szeregiem użytecznych porad, co każdy z nas może zrobić, aby przyroda i oceany były wolne od plastiku.

Ponadto, do każdego produktu Kånken Art ’21 zakupionego na stronie internetowej Fjällräven i w wybranych sklepach stacjonarnych dołączona jest bezpłatna torba do zbierania odpadów (do wyczerpania zapasów). Idealna do gromadzenia plastiku i innych śmieci z natury. Kawałek po kawałku.

Z workiem Kånken Art ’21 lub bez niego, Fjällräven zachęca wszystkich do poświęcenia dwóch lub więcej minut na zbieranie śmieci wokół nas. Każdy zaangażowany w sprzątanie może podzielić się na Instagramie zdjęciem pokazującym, ile śmieci udało mu się zebrać. Oznaczając zdjęcia @kankenofficial i #IRespectNature, ich autorzy będą mieli szansę znaleźć się na stroniefjallraven.com obok innych fanów natury bez plastiku z całego świata.

Każdy z nas może zrobić wiele, jeśli chodzi o ograniczenie ilości plastiku w przyrodzie i oceanach. Ale razem możemy zrobić znacznie więcej.

Kånken Art 2021 (fot. Fjällräven)

Arctic Fox w 2021 roku bierze na cel plastik w oceanach

Projekt Kånken Art jest elementem programu Arctic Fox Initiative wspieranego przez Fjällräven. W 2021 roku koncentruje się on na współpracy z organizacjami, które wspierają redukcję plastikowych odpadów i usuwaniu tych, które już są w przyrodzie.

Centrum Etycznego Outdooru Leave No Trace jest amerykańską organizacją non-pro- fit zajmującą się ochroną środowiska naturalnego poprzez edukację ludzi, jak korzystać z niego w sposób odpowiedzialny. Leave No Trace prowadzi najnowocześniejsze badania, edukację i inicjatywy mające na celu zmotywowanie większej liczby ludzi do postępowania z szacunkiem wobec przyrody.

Dana Watts, Executive Director:

Plastik jest wszędzie. Ale wcale nie musi tak być. Od każdego z nas zależy, czy podejmiemy świadomą decyzję o ograniczeniu stosowania tworzyw sztucznych w naszym codziennym życiu.

Fjällräven od kilku lat jest wiodącym partnerem organizacji Leave No Trace, a to dlatego, że współpracujemy z markami, które podzielają naszą pasję do outdooru oraz pomagają inspirować swoją społeczność do wyjścia na zewnątrz i ochrony przyrody. Razem z Fjällräven pomagamy chronić obszary naturalne, rozwijamy naszą siatkę wolontariuszy i poszerzamy działania edukacyjne Leave No Trace. Razem przybliżamy także etykę Leave No Trace entuzjastom outdooru na całym świecie i zwiększamy ochronę zasobów naturalnych.

Fundacja 2 Minute

Fundacja 2 Minute to brytyjska organizacja charytatywna, której założeniem jest sprzątanie naszej planety przez dwie minuty za każdym razem. Wierzą, że proste, łatwe do zrealizowania działania mogą się skumulować i przynieść ogromne zmiany. Organi- zacja ta jest odpowiedzialna za inicjatywy #2minutebeachclean, #2minutelitterpick i #2minutestreetclean.

Nicky Green, Chief Operating Officer:

Każdego dnia na naszych plażach lądują tony tworzyw sztucznych. Największym wyzwaniem, przed którym stoimy, jest powstrzymanie dalszego przedostawania się niepotrzebnego plastiku do naszych oceanów. Korporacje i organizacje, które się do tego przyczyniają, muszą zostać pociągnięte do odpowiedzialności i zmienić sposób swojego działania. To pozwoli zbudować czystszy i bardziej ekologiczny świat.

Kolejnym wyzwaniem jest edukacja. Nasze kampanie podkreślają, że wszystkie rzeki i strumienie prowadzą ostatecznie do oceanu, więc plastikowa butelka wyrzucona z samochodu lub pozostawiona na ulicy może znaleźć się w kanale burzowym i trafić do morza. Chodzi o uświadomienie sobie tego związku i zrozumienie roli, jaką wszyscy odgrywamy.

W tym przypadku Fundacja 2 Minutes i Fjällräven mają wspólny cel: chronić przyrodę i inspi- rować ludzi do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dzięki wsparciu marki, uruchomiliśmy pilotażową sieć Aniołów Stróżów i stworzyliśmy infrastrukturę, aby przygotować się do regionalnego wdrożenia projektu.

Sztuka, która uświadamia głębię problemu plastiku w oceanie

Fjällräven jest dumny ze współpracy z utalentowaną szwedzką ilustratorką i animatorką Linn Fritzprzy edycji 2021 Kånken Art.




Oto krótka rozmowa z artystką:

Czy możesz opisać proces projektowania Kånken Art?

W przypadku tego projektu pracowałam nieco inaczej, używając wyciętych kawałków plastiku, a nie ludzi, jako punktu odniesienia. Szkicowałam w Photoshopie, a następnie kończyłam wzór w Illustratorze. Miałam dużo czasu, około dwóch miesięcy, co pozwoliło mi powrócić do starych szkiców i odkryć pomysły na nowo. Umożliwiło mi to również wycofanie się na jakiś czas, odetchnięcie i skupienie się na czymś innym, a potem powrócenie do wzoru ze świeżym spojrzeniem.

Co chciałabyś osiągnąć dzięki Kånken Art 21?

Ten projekt był dla mnie wyzwaniem, ponieważ po raz pierwszy tworzyłam coś, co miało być nadrukowane na produkcie. Poczułam ogromną satysfakcję, kiedy po raz pierwszy zobaczyłam plecak z moim wzorem, a jeszcze bardziej wyjątkowa jest wiedza, że Fjällräven będzie współpracował z organizacjami dążącymi do zwiększenia świadomości na temat tworzyw sztucznych w oceanach. Mam nadzieję, że Fjallraven będzie nadal wykorzystywał tę platformę do budowania świadomości ekologicznej.

Jak opisałabyś tę współpracę?

Tworzenie tego wzoru z kimś (Fjällräven), kto słucha, rozumie i wyjaśnia swoje opinie w bardzo rozwijający sposób, to była naprawdę przyjemna podróż. Podzielamy wiarę w to, że przyszłość nasza i natury są ze sobą powiązane. Dlatego musimy lepiej o nią dbać. Musimy doceniać to, co mamy, zanim będzie za późno.

Linn Fritz i Kånken Art 2021 (fot. Fjällräven)

Informacja prasowa

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0