HomeEkologia / Zrównoważony rozwój

Nie uratujesz planety? Zrównoważony rozwój a sezon wiosna-lato 2022

Nie uratujesz planety dzięki kupowaniu naszych butów – parafrazuję jedną z najbardziej odpowiedzialnych środowiskowo marek outdoorowych: Icebug. To pierwsza marka produkująca obuwie outdoorowe, która jest rzeczywiście pozytywna i przyjazna dla klimatu, a od 2020 roku rekompensuje 200 proc. spowodowanej przez siebie emisji dwutlenku węgla. Pozostaje przy tym transparentna, o czym świadczy wyżej przywołany, szczery komunikat.

Działania marek takich jak Fjällräven, Icebug czy Patagonia, a także innych przodowników odważnego eko-myślenia, skupione są w dużej części na materiałach i surowcach (fot. Icebug)

Zrównoważony rozwój wymaga otwartości, odwagi oraz chęci

W swojej pracy czy podczas konferencji branżowych, takich jak choćby ISPO Academy, obserwuję, że przykłady marek odpowiedzialnych względem środowiska naturalnego – Icebug, Patagonia, Fjällräven itp. – są bardzo inspirujące dla całej branży outdoorowej. Wzbudzają duże zainteresowanie, a ich transparentność sprawia, że firmy te są wiarygodne i budzą pozytywne skojarzenia. Śledząc trendy przyszłości – zarówno ujęte społecznie, szeroko, jak i te specyficzne dla branży outdoorowej czy widoczne na ISPO Textrends – jestem przekonana, że właśnie takie marki będą doceniane i coraz bardziej faworyzowane na rynku w kolejnych latach.

Wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem mogą wydawać się dla przedsiębiorców trudne. Obserwując wyżej wymienione marki, widzę jak bardzo spójnie podchodzą do ekologii. Zaczynają od założeń na poziomie strategii firmy, po czym realizują je konsekwentnie zarówno w rozwoju produktów, jak i w komunikacji z klientami.

Zaobserwowałam, że w branży outdoorowej, również w Polsce, nie brakuje otwartości i odwagi oraz chęci, by wdrażać założenia zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie, rozmawiając z przedstawicielami branży, stwierdziłam, iż wplecenie zrównoważonego rozwoju w działanie firmy w sposób kompleksowy stanowi dla wielu marek duże wyzwanie. Widzę, że firmy poszukują wsparcia w odnalezieniu właściwego punktu startowego – aby dowiedzieć się, od czego najlepiej zacząć czy też jaki powinien być kolejny krok w działaniach prowadzących do zrównoważonego biznesu. Chcą ponadto zorientować się, co w praktyce mogą zrobić, biorąc pod uwagę własne ograniczenia budżetowe i technologiczne oraz oczekiwania odbiorców.

Proces projektowy a zrównoważony rozwój

Tego typu informacje były również istotne dla marki Fjord Nansen. Zostałam przez nią, wraz z moim studio, zaproszona do zaprojektowania nowej kolekcji odzieży pierwszej warstwy na rok 2022. Zamiarem firmy było uzyskanie produktów spójnych estetycznie, komfortowych i ergonomicznych.

Zarówno przy przygotowywaniu projektu wzorniczego, jak i w pracach zespołu produkcyjnego dokłada się starań, by nowe produkty mogły służyć odbiorcom wiele lat. Długowieczność rozwiązań jest jednym z najbardziej podstawowych kierunków działań, które sprzyjają wdrażaniu założeń zrównoważonego rozwoju. Trudno wyobrazić sobie realizację obserwowanego trendu przyszłości – Implementing Sustainability – bez wyrobów trwałych, ponieważ każda produkcja, nawet ta najbardziej „eko”, zużywa przecież energię i surowce. Długowieczność odzieży i wszelkich przedmiotów, umożliwienie ich naprawy i zachęcanie do niej to działania stosowane już przez marki outdoorowe, na przykład Pajak czy Cumulus.

W kolekcji, nad którą pracowaliśmy, znajdą się produkty wszechstronnego zastosowania. W procesie projektowym przeprowadziliśmy badania z użytkownikami, dzięki którym poznaliśmy ich oczekiwania. Możliwość użycia odzieży do wielu zadań stanowiła jedną z potrzeb odkrytych przez nas, gdy pracowaliśmy z grupą docelową marki. Kolekcja składa się z kilku dopełniających się linii, a w każdej z nich znajdują się produkty, które będą służyć podczas wypraw na łono natury i do uprawiania sportu, a także w trakcie rozmaitych miejskich aktywności i przy załatwiania zwykłych codziennych spraw. Każdy z produktów ma być wielozadaniowy. Dzięki temu jeden produkt zamiast kilku różnych może być używany w bardzo wielu sytuacjach. To pomaga odbiorcom redukować liczbę posiadanych przedmiotów, zachęca do zakupów rozważnych, czynionych z umiarem.

Dobór prawdziwie ekologicznych materiałów i surowców, to niełatwe zadanie

Działania marek takich jak Fjällräven, Icebug czy Patagonia, a także innych przodowników odważnego eko-myślenia, skupione są w dużej części na materiałach i surowcach. Ich dobór z uwzględnieniem ekologii wymaga doświadczenia i wiedzy, a przy produktach technicznych nie jest łatwym zadaniem.

Poszukiwania odpowiednich materiałów oraz ich badanie podjęliśmy się również przy opracowywaniu projektowanej przez nas kolekcji odzieży. Ich skład i właściwości analizowaliśmy zarówno pod względem parametrów technicznych, jak i wpływu na środowisko naturalne. Zwracaliśmy również uwagę na kwestię odpadów, która ma znaczenie i ekologiczne, i ekonomiczne.

Podczas prac nad nową kolekcją dla Fjord Nansen, a także przy okazji współpracy z innymi markami o różnej skali zauważyłam, że w przypadku każdej firmy jest miejsce na świadome działania i zrównoważony rozwój. Ze względu na wyzwania, jakie pojawiają się w procesie projektowym, wymaga to od firmy pewnej odwagi i determinacji. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń widzę, że coraz więcej przedsiębiorców jest na te wyzwania gotowych, co udowodnił ostatnio również zespół Fjord Nansen.

Mocno wierzę w rozwój postaw ekologicznych wśród firm – zwłaszcza w branży outdoorowej, w której odwaga ekologiczna jest szczególnie uzasadniona, ponieważ środowisko naturalne ma dla jej odbiorców specjalne znaczenie.

Dorota Kabała

Dorota Kabała – We design for physical culture (fot. ISPO)

Projektantka branży sportowej i outdoorowej, specjalizująca się w zrównoważonym rozwoju, wykładowczyni, prowadzi studio We design for physical culture. Produkty wyróżnione m.in. finałem konkursu Dobry Wzór 2016. Surferka, wcześniej członkini kadry Polski w pływaniu synchronicznym. Więcej informacji: we-design.studio

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0