HomeBarometr rynku outdoor

Barometr rynku: październik na sporym plusie!

Wbrew oczekiwaniom, w październiku nasz Barometr odnotował kolejne wzrosty. W porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku sprzedaż sklepów branżowych wzrosła o 16,8%. Gdy analizowaliśmy sprzedaż w zeszłym miesiącu (wzrost o 21% w stosunku do września 2021 roku), wydawało się, że tak dobry wynik może być tylko krótkotrwałym wyskokiem, na chwilę przed przepowiadanym z różnych stron ochłodzeniem koniunktury.

Barometr rynku outdoor, październik 2022 (rys. 4outdoor.pl)

Niezależnie od inflacji (17,9%), spadku realnych płac, niezwykle trudnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej oraz słabych nastrojów konsumenckich (jak wynika z opublikowanej przez MondayNew analizy ofert cenowych prawie 41 tysięcy sklepów, w październiku codzienne zakupy były droższe średnio o 26% rdr; według BIG InfoMonitor „co trzeci Polak przyznaje, że wydaje mniej na wyjścia do restauracji i kawiarni, tak samo sytuacja wygląda w przypadku podróżowania (…) spotkania na mieście czy wyjazdy zaczynają być luksusem”, kolejny miesiąc potwierdza, że zainteresowanie outdoorem nie maleje. Wręcz przeciwnie.

O dobrej sprzedaży w ostatnich miesiącach zdecydowała w dużej mierze pogoda. Warunki w Tatrach w ostatni weekend września były idealne, dopiero później zmieniły się dość drastycznie. W niższych pasmach piękna jesień zachęca do wędrówek, choć temperatury są coraz niższe, jest wietrznie i częściej pada. Równocześnie dni dobrej pogody przeplatają się z dniami deszczowymi, poranki i wieczory są mokre, jest już znacznie zimnej. W sumie jednak taka jesień to rewelacja dla naszej branży.

Wspomniane nastroje konsumentów nie są jednolite. Jak widać, pewną specyficzną grupę naszych klientów nadal stać na przyjemności. Pasjonaci nie rezygnują z aktywności i tradycyjnie o tej porze roku wymieniają i uzupełniają swoje outdoorowe garderoby. Outdoor jest nadal w modzie i przyciąga nowych adeptów – ta tendencja wydaje się utrzymywać kierunek wznoszący. Przyczyniają się do tego z pewnością media oferujące najróżniejsze formy inspiracji, a także festiwale, które tradycyjnie wyrastają jesienią jak grzyby po deszczu.

Czy część osób woli kupić sprzęt dzisiaj, przed kolejnymi podwyżkami cen? Czy zamiast oszczędzać lepiej wydawać? Czy chcemy cieszyć się życiem, zanim coś ostatecznie „strzeli”? No cóż, niewykluczone, że takie czarne myśli przelatują przez niejedną głowę, czasy są niespokojne. Niemniej kolejne dobre wyniki sprzedaży w październiku to zastrzyk optymizmu. Więc może z duszą na ramieniu, ale do przodu. Oby tak dalej!

Red.

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • 8a.pl (Gliwice, Warszawa)
  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • Mammut (Kraków)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
  • WGL (Poznań)
  • Crag Store (Kraków)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0