HomeBarometr rynku outdoor

Barometr rynku: dobry wynik w grudniu

W grudniu 2022 roku sprzedaż sklepów branży outdoor wzrosła o 8,42 proc. W stosunku do grudnia 2021 r. Wynik ten odzwierciedla jeszcze pozytywne nastawienie konsumentów, którzy nadal dysponują budżetem na realizację swoich pasji, jednak niekoniecznie oznacza wzrost dochodów. Z pewnością nie dla wszystkich uczestników badania.

Barometr rynku outdoor, grudzień 2022 (rys. 4outdoor.pl)

Barometr rynku outdoor, grudzień 2022 (rys. 4outdoor.pl)

Dane dotyczące sprzedaży detalicznej w Polsce ogółem, potwierdzają utrzymującą się w miarę dobrą tendencję w IV kwartale 2022 roku. Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,6 proc. Warto jednak porównać to z poprzednim wynikiem: w listopadzie 2021 r. sprzedaż detaliczna wrosła rok do roku o 12,1 proc. W okresie styczeń-listopad 2022 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,4 proc. (w 2021 r. odnotowano wzrost o 7,7 proc.).

Jak komentują specjaliści banku ING:

Inflacja „wgryza się” w realne dochody do dyspozycji, a konsumenci ostrożnie podchodzą do wydatków innych niż dobra pierwszej potrzeby, ale w IV kwartale 2022 roku dynamika konsumpcji utrzymała się dodatnia.

źródło: Bank ING

Dobre wyniki sprzedażowe w całym IV kwartale zanotowała również nasza branża. Choć wzrost dynamiki w grudniu (8,42 proc.) jest niższy niż w poprzednich miesiącach, nadal można go interpretować jako pozytywny sygnał, świadczący o nastrojach konsumentów. Niestety obraz ten wygląda nieco mniej optymistycznie, gdy weźmiemy pod uwagę dwa czynniki.

Po pierwsze nasz wskaźnik to średnia wyników sprzedażowych sklepów biorących udział w badaniu, a co za tym idzie, część sklepów odnotowała duże wzrosty, a część spadki. Wyniki w grudniu są mocno rozrzucone, od kilku procent na minusie do kilkunastu na plusie.

Po drugie, jak podaje GUS, inflacja w Polsce w grudniu 2022 r. wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rok do roku. Najbardziej rosły ceny w kategoriach (w grudniu, rok do roku):

  • użytkowanie mieszkania i nośniki energii – 22,6 proc.,
  • żywność – o 21,5 proc.,
  • restauracje i hotele – 18,7 proc.

Co za tym idzie koszty prowadzenia sklepów w naszej branży również rosną, a sprzedaż – nawet dla sklepów, które osiągnęły wzrost dynamiki – niekoniecznie oznacza wypracowanie większego dochodu.

Należy również pamiętać, że grudzień był dobrym miesiącem pod względem pogody. Pierwszy atak zimy, również w miastach, pierwsze ujemne temperatury, opady – wszystko to mobilizowało do zakupów w sklepach górskich i outdoorowych. Część wydatków w grudniu była również związana z zakupami prezentów. 

W tej sytuacji trudno cokolwiek prognozować, możemy tylko liczyć na powrót zimy (prognozy pogody pozwalają mieć nadzieję) i obserwować zmiany na rynku w kolejnych miesiącach.

Red.

***

Sklepy biorące udział w badaniu:

  • AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
  • E-Pamir.pl (Kraków)
  • Mammut (Kraków)
  • Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów)
  • Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
  • sieć The North Face (10 sklepów)
  • TrekkerSport (Poznań)
  • Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
  • WGL (Poznań)
  • Crag Store (Kraków)

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0