Po zaskakującym, dobrym wyniku w poprzednim miesiącu marcowy barometr pokazuje na zdecydowaną korektę. Sklepy outdoorowe wykazały bowiem sumaryczną dynamikę sprzedaży na poziomie +11,6%. Mimo, że w skali roku możemy mówić o plusie, to miesiąc do miesiąca mamy spadek ok. 19% (po lutowym +29,3%).
Nie znamy jeszcze wyników dynamiki sprzedaży detalicznej ogłaszanej przez GUS – w lutym wskazała ona na 5% spadek r/r. Stosunkowo dobry wynik zanotowała wtedy zbliżona do outdooru kategoria „tekstylia, odzież, obuwie” (wzrost 9,9%).
W oczekiwaniu na wyniki GUS za marzec, trzeba zauważyć, że „outdoorowa” dynamika na poziomie +11,6%, jest pozornie korzystna. Trzeba pamiętać o całym spektrum kosztowych wyzwań z jakimi zmaga się większość podmiotów. Na czele negatywnych czynników jest oczywiście inflacja 16,1% (marzec), również ta liczona „bazowo”: 12,3% r/r (osiągnęła swój rekord). Do tego należy dodać cały „pakiet” innych wyzwań, takich jak koszty energii, wzrost płac, spadającą konsumpcję, inflację w strefie Euro (przy wciąż słabym złotym).
Marzec to już tradycyjnie miesiąc wyprzedaży kolekcji zimowych. Z pewnością pobudziły one klientów do zakupów, choć stan permanentnych promocji, również na odzież i sprzęt zimowy, trwał przez całą zimę, co wywarło presję na „wyprzedaże”, znacząco (negatywnie) wpływając na osiągane marże.
Koniec lutego i marzec to również pojawienie się w sklepach oferty wiosna-lato. To tradycyjny moment, który w poprzednich latach był zaburzany przez kłopoty z łańcuchami dostaw. Jednak z sygnałów płynących z rynku wynika, że opóźnienia nie są już dużym problemem, większym wyzwaniem dla klientów jest wzrost cen produktów.
Na szczęście utrzymuje się niesłabnące zainteresowanie ofertą wśród entuzjastów outdooru. Podkreślają to w swoich komentarzach menadżerowie firm i sklepów outdoorowych [opinie przeczytacie w najnowszym 4outdoor nr 63, który ukaże się 21 kwietnia].
Miejmy jednak nadzieję, że wiosna przyniesie nie tylko polepszenie nastrojów ale również zwiększone zainteresowanie produktami outdoorowymi zarówno wśród core’owych, jak i mniej specjalistycznych konsumentów.
Red.
***
Sklepy biorące udział w badaniu:
- AlpinSport (5 sklepów, Zakopane)
- E-Pamir.pl (Kraków)
- Mammut (Kraków)
- Salewa (Warszawa, Outlet, Rzeszów)
- Skalnik (3 sklepy, Wrocław)
- sieć The North Face (10 sklepów)
- TrekkerSport (Poznań)
- Weld – Sklep Górski (Dąbrowa Górnicza)
- WGL (Poznań)
- Crag Store (Kraków)
KOMENTARZE