HomeEkologia / Zrównoważony rozwój

Fjällräven już po raz czwarty uznany za najbardziej zrównoważoną markę

Już czwarty rok z rzędu w badaniu i rankingu Sustainable Brand Index konsumenci w Szwecji wybrali Fjällräven jako najbardziej zrównoważoną markę w kategorii „Marki odzieżowe i moda”.

Dzięki opinii 80 000 konsumentów z ośmiu krajów, Sustainable Brand Index ocenia i analizuje prawie 1600 marek z 36 branż pod kątem zrównoważonego rozwoju. Przeprowadzane corocznie od 2011 roku, niezależne badanie sprawdza, jak zrównoważone marki są postrzegane przez konsumentów.

Martin Nordin, Executive Chairman w Fenix Outdoor tak komentuję ten werdykt:

Silne marki outdoorowe nie mogą dziś przetrwać bez dobrych praktyk z zakresu zrównoważonego rozwoju. To niezwykle budujące, że praca, którą wykonuje Fjällräven jest dostrzegana i doceniana przez konsumentów.

Jestem dumny, że Fjällräven nie jest jedyną marką w grupie Fenix Outdoor, która zajęła czołowe miejsce w swojej kategorii. Naturkompaniet również znalazł się na pierwszym miejscu.

Odpowiedzialne działanie wobec natury przyświeca grupie Fenix Outdoor od samego początku, dlatego takie wyróżnienie dla dwóch marek z naszej grupy jest znaczące.

Założona w 1960 roku firma Fjällräven zbudowała swoją globalną reputację na produkcji odzieży i sprzętu outdoorowego, skupiając się na trwałości, funkcjonalności i zrównoważonym rozwoju.

Martin Axelhed, CEO we Fjällräven dodaje:

Naszą wizją jest zostanie najbardziej zrównoważoną marką outdoorową na świecie, dlatego cieszymy się, że konsumenci ufają marce Fjällräven i naszym wysiłkom związanym z wprowadzaniem innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju i wyznaczaniem nowych standardów w tym obszarze.

Szwedzcy konsumenci są znani z tego, że przywiązują szczególnie dużą wagę do zrównoważonego rozwoju, więc uznanie nas za wiodącą markę w tym kraju dowodzi, że idziemy w dobrym kierunku.

I potwierdza to Aiko Bode, Chief Sustainability Officer w Fenix Outdoor:

Głównym celem naszych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju jest wniesienie pozytywnego wkładu lub, jak to nazywamy, opuszczenie biwaku w lepszym stanie niż go zastaliśmy. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że ciężka praca, jaką wykonuje Fjällräven w zakresie odpowiedzialnego pozyskiwania materiałów, przejrzystego raportowania CSR i eliminacji substancji chemicznych, przynosi efekty i jest doceniana przez konsumentów.

W jaki sposób Fjällräven działa na rzecz zrównoważonego rozwoju?

Jak wynika z badań, bycie postrzeganym jako najbardziej zrównoważona marka outdoorowa w Szwecji to jedno, ale bycie liderem w tej dziedzinie wymaga podejmowania znaczących działań – a Fjällräven przez lata był liderem w minimalizowaniu swojego wpływu na środowisko.

Jednym z najbardziej niedocenianych, ale jednocześnie najważniejszych aspektów zrównoważonego rozwoju jest długowieczność. Fjällräven jest znany z projektowania ponadczasowych ubrań i sprzętu na całe życie, przy użyciu materiałów, które są wytrzymałe, trwałe i łatwe do naprawy.

Fjällräven edukuje również swoją globalną społeczność entuzjastów outdooru, jak dbać o swój ekwipunek poprzez wydarzenia typu “care and repair”, które stają się coraz bardziej popularne.

PFC

W 2011 roku Fjällräven opracował pierwszy wodoodporny materiał hardshell Eco-Shell, z impregnacją DWR pozbawioną szkodliwych perfluorowęglowodorów (PFC) – marka rozpoczęła również edukację swoich klientów w zakresie impregnacji odzieży wierzchniej przy użyciu rozwiązań wolnych od tych substancji.

Do 2015 roku firma wycofała wszystkie impregnaty z PFC w całej ofercie Fjällräven, od odzieży po plecaki i namioty.

Tworzenie rozwiązań pozbawionych PFC i zwiększanie świadomości konsumentów na temat niszczącego wpływu PFC na środowisko było ważną kwestią dla Fjällräven. Dziś z zadowoleniem marka przyjmuje nowe regulacje prawne i cieszy się, że coraz więcej marek przyłącza się do działań mających na celu uwolnienie przemysłu outdoorowego od PFC.

Puch

Jeśli chodzi o materiały pochodzenia zwierzęcego, kluczowym elementem zrównoważonego podejścia Fjällräven jest identyfikowalność. Inicjatywa Down Promise gwarantuje 100% identyfikowalność i etyczną produkcję puchu, dzięki ścisłej kontroli dostawców i podwykonawców. Priorytetem jest dobro ptaków, a następnie wysoka jakość puchu.

Przed wprowadzeniem tego rozwiązania, długie łańcuchy produkcyjne sprawiały, że Fjällräven nie wiedział skąd dokładnie pochodzi puch. Aby zapewnić najwyższy standard dobrostanu zwierząt, Fjällräven postanowił przyjrzeć się bliżej swojemu łańcuchowi dostaw puchu i opracować własne, surowe standardy, zamiast polegać na certyfikatach i innych podmiotach.

Po wieloletnich pracach powstała inicjatywa Fjällräven Down Promise, która obowiązuje od 2014 roku i jest uważana za najlepszą i najbardziej przejrzystą w branży outdoorowej.

Wełna

Wełna jest kolejnym preferowanym materiałem pochodzenia zwierzęcego używanym przez Fjällräven, który jest bardzo praktyczny w outdoorze. W przeszłości globalny łańcuch dostaw wełny był mało przejrzysty. Jednak dla Fjällräven zdefiniowanie własnych ścisłych regulacji z dostawcami w sposób przejrzysty było kluczową częścią podejścia do zrównoważonego rozwoju.

Pilotażowy projekt zrealizowany w 2014 roku z lokalnym gospodarstwem w północnej Szwecji pozwolił na ustalenie ulepszonych procesów produkcyjnych i wyznaczenie własnych standardów dotyczących dobrostanu zwierząt i wpływu na środowisko.

Obecnie Fjällräven współpracuje z nowozelandzką firmą ZQ Wool, która akredytuje i współdziała z gospodarstwami w całej Nowej Zelandii i Australii oraz zapewnia dostawy wełny, jej jakość i wiarygodność.

Przede wszystkim gwarantuje ona dobrostan zwierząt, jak również równowagę ekologiczną i ekonomiczną, które są zgodne z wysokimi standardami, jakie wyznaczył Fjällräven.

Dla ZQ Wool, Fjällräven jest obecnie największym odbiorcą wełny ZQRX, wiodącego standardu wełny pozyskiwanej etycznie. W porównaniu do wełny z certyfikatem ZQ, ZQRX ustanawia również standard dla holistycznie zarządzanych praktyk rolniczych, co pomaga w poprawie jakości gleby i wychwytywaniu dwutlenku węgla.

Pozostałości produkcyjne

Z kolei problem powstawania resztek materiałowych jest rozwiązywany poprzez limitowaną kolekcję ubrań i sprzętu, które zostały stworzone z pozostałości tkanin zebranych w fabrykach i zakładach Fjällräven.

Kolekcja o nazwie Samlaren, co po szwedzku oznacza „kolekcjoner”, pokazuje, że zasoby mogą być ponownie wykorzystane w sposób świadomy i zrównoważony do tego stopnia, że to, co początkowo było uważane za odpady, może być przekształcone w wartościowe, kolekcjonerskie przedmioty. Najbliższa kolekcja Samlaren będzie dostępna od 18 kwietnia 2023 roku.

Informacja prasowa

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0