HomeRynek outdoor

Cykl „Outdoor trzyma się mocno…” – rozmowa z Ewą Gacek z Uni-Sport

Przed nami rok kolejnych wyzwań, zarówno tych branżowych, jaki i makroekonomicznych. Zapytaliśmy menadżerów o zimowe preordery, wiosenne dostawy i odsprzedaż oraz sposoby na radzenie sobie z trudnościami. w większości odpowiedzi pojawia się umiarkowany optymizm, ale między wierszami można wyczytać, że trwający rok jest niezwykle trudnym czasem, zarówno dla sklepów, jaki i dystrybutorów i producentów… Kontynuujemy cykl rozmów pod wspólnym tytułem „Outdoor trzyma się mocno…” – tym razem z Ewą Gacek, wiceprezes Uni-Sport Sp. z o.o.

Ewa Gacek, wiceprezes Uni-Sport Sp. z o.o. (fot. arch. E. Gacek)

Jak podsumujesz trwającą wiosnę, czy sprzedaż spełnia wasze oczekiwania?
To jeszcze nie czas na podsumowanie wiosny, ale możemy już powiedzieć, że Mammut zaliczył bardzo udany debiut kolekcji wiosna-lato 2023. Z ciekawością przyglądamy się, jak zostanie przyjęta nowa kolekcja do trail runningu, to nowość w ofercie marki, będzie dostępna tylko w dwóch, wyselekcjonowanych sklepach firmowych – w Warszawie i w Krakowie.

Jakie kategorie sprzedają się najlepiej – czy coś Was zaskakuje w zachowaniach klientów?
W branży króluje sezonowość, najbardziej popularne kategorie produktów to zwykle odzież i obuwie. W ostatnim czasie w związku z rozpoczęciem sezonu odnotowujemy wzrost sprzedaży sprzętu turystycznego, m.in. plecaków. Nie ma zbyt wielu zaskoczeń w zachowaniach klientów, ponieważ są one zwykle związane z ich sezonowymi potrzebami. Na pewno trendem jest stały wzrost sprzedaży online w stosunku do offline. Ale to ugruntowane zjawisko, które obserwujemy od lat.

Otoczenie biznesowe – już tradycyjnie – jest pełne wyzwań. Jakie czynniki ekonomiczne wpływające na działalność firmy i zachowania konsumentów uważasz za najważniejsze?
Mieliśmy sporo obaw związanych z sytuacją ekonomiczną. Wpływ tych czynników przekłada się bezpośrednio na siłę nabywczą naszych klientów, co z kolei może zaburzyć sprzedaż marek outdoorowych, w tym również marek premium, do których zalicza się Mammut. Póki co jednak nie odnotowaliśmy gwałtownych zmian w zachowaniach naszych klientów, ale bacznie je obserwujemy i mamy przygotowany szereg narzędzi, które w przypadku zmiany tej tendencji pomogą nam utrzymać sprzedaż na zadowalającym poziomie.

Jak oceniłabyś nastroje biznesowe w waszej firmie oraz wśród Waszych klientów?
To pierwszy od dawna sezon, w którym na rynku nie pojawiły się żadne niepokojące informacje, mogące wywrócić nasze plany sprzedażowe do góry nogami. W firmie panuje ostrożny optymizm. Podobnie wśród klientów, czego dowodem są zarówno spływające zamówienia, jak i nowi kontrahenci, z którymi rozpoczęliśmy współpracę w tym sezonie.

Czy planujecie jakieś inwestycje w rozwój sklepów stacjonarnych, e-commerce, logistykę? Co jest dla was priorytetem w drugiej połowie 2023?
Rok 2023 to czas wielkich zmian i wyzwań dla naszej firmy. Miniony rok zakończyliśmy ważnym wydarzeniem, jakim było otwarcie powiększonego sklepu w Krakowie, pierwszego w Polsce przygotowanego zgodnie z nowym konceptem szwajcarskiej marki. W pierwszym kwartale 2023 roku postawiliśmy na zmiany w logistyce firmy, otwarliśmy nowy magazyn, co znacznie podniosło jakość obsługi klientów hurtowych, ale przede wszystkim pozwoliło na dalszy rozwój i sprawniejszą obsługę naszych kanałów e-commerce. Druga połowa roku to dalszy rozwój sklepów stacjonarnych – otwarcie pierwszego sklepu marki w Poznaniu, a także odświeżenie konceptów sklepów we Wrocławiu i Sosnowcu. Jeśli chodzi o Poznań, to zlokalizowany na poznańskiej starówce sklep, będzie miał 155 m2 powierzchni, jego otwarcie planujemy na początek wakacji. Podobnie jak sklep w Krakowie, będzie zgodny z nowym konceptem marki. Jego najważniejsze cechy to czytelny podział stref oraz aktywności, ekspozycja towaru w standardzie premium i przede wszystkim więcej przestrzeni dla klientów.

Jak prezentują się highlighty w ofercie Waszych marek na sezon wiosna-lato 2023?
Nie sposób nie wspomnieć o pierwszej w historii marki Mammut kolekcji do trail runningu – produkty są lekkie, przewiewne i wytrzymałe, na pewno sprostają wysokim wymaganiom amatorów tego sportu. Wszystkie są też w 100% przyjazne środowisku. Emisje powstające podczas produkcji są kompensowane. W tym sezonie pojawi się też całkowicie odświeżona linia wspinaczkowa.

Przed nami preordery wiosna-lato 2024? Czy już znacie dominujący trend, jakieś nowości materiałowo-technologiczne?
W kolekcji wiosna-lato 2024 czeka nas znaczna rozbudowa wprowadzonej w tym sezonie kolekcji biegowej, nowe, jeszcze lżejsze zestawy do wspinaczki i przede wszystkim dalszy zrównoważony rozwój w tekstyliów. Mammut tradycyjnie stawia na tkaniny przyjazne dla środowiska. W przyszłym sezonie w kolekcji pojawi się technologia tree wool, połączenie włókna Tencel z wełną z merynosów. Takie połączenie zapewnia idealną równowagę funkcjonalności i trwałości, a także spełnia wymagania klientów, którzy troszczą się o środowisko.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0