Kolejny numer jedynego branżowego czasopisma jest już dostępny. W kwietniowym, nr 66, wydaniu znajdziecie wiele istotnych treści – m.in. zapowiedź Outdoor by ISPO, rozmowy z menadżerami Skalnika, Columbii, Larixa, sylwetki 5 kobiet polskiego outdooru, testy oraz last but not least rozważania nad cyfrowymi śmieciami.
Spis treści 4outdoor nr 66 (kwiecień 2024):
- Fjällräven najbardziej zrównoważoną marką piąty rok z rzędu
- Marka The North Face rozwija sieć sprzedaży – nowe sklepy w Warszawie i Wrocławiu
- European Outdoor Summit 2024 – Cambridge. Ruszyła sprzedaż biletów
- Barometr rynku: marzec potwierdza kryzysowy trend
- OutDoor by ISPO 2024 wraca na duże tereny targowe w Monachium
- Larix z nową strategią – rozmawiamy z menadżerami Larix
- Każdy ma swój szczyt i ambicje, które niekoniecznie muszą realizować się w Alpach czy Himalajach – rozmawiamy z Marcinem Felińczakiem (Skalnik)
- Outdoor dla każdego – rozmawiamy z Rafałem Tyszkiewiczem (Columbia Sportswear Polska)
- 5 wybranych kampanii globalnych marek
- Decathlon wchodzi na orbitę
- Ostatnie buty trekkingowe, jakie kupisz. Poznaj Keen TARGHEE IV
- Test: Hoka Clifton 9 GTX
- Test: kurtka Helly Hansen Rigging Insulated Raincoat
- Cykl #KobietyOutdooru. Poznaj pięć marek outdoorowych prowadzonych przez kobiety
- Chmura odpadów, czyli ekologia cyfrowa
Od redakcji:
Wyniki barometru 4outdoor nie pozostawiają złudzeń. Pierwszy kwartał 2024 jest skrajnie niekorzystny dla branży outdoor. Zdajemy sobie sprawę, że zbierane przez nas dane nie odzwierciedlają w pełni obrazu rynku. Zakładamy jednak, że sklepy biorące udział w barometrze poprzez swoją różnorodność i lokalizację dają asumpt do ekstrapolacji. A że nie jest ona optymistyczna? – cóż…
Kryzysowa sytuacja to oczywiście nic nowego. Można powiedzieć, że ostatnie kilkanaście lat obfituje w różne tąpnięcia. Skala problemów i wyzwań była i jest różnorodna – kryzysy makroekonomiczne, pandemia, wojna w Ukrainie – większość firm i sklepów jakoś sobie z nimi radziła. Niektórzy rozwinęli skrzydła w sposób bezprecedensowy, nieliczni (na szczęście) musieli zakończyć swoją działalność. Co przyniesie „kryzys 2024”? Miejmy nadzieję, że paradoksalnie pozytywy – menadżerowie zoptymalizują procesy, ograniczone zostaną niepotrzebne koszty etc. O jedno możemy być spokojni – pasjonatów sportów outdoorowych nie zabraknie, a to od nich zależy dalszy rozwój branży.
Ograniczanie kosztów, kurcząca się sprzedaż nie służą myśleniu o targach międzynarodowych. A już niedługo Monachium ponownie zaprosi nas na letnie Outdoor by ISPO. Poprzednia edycja była nad wyraz udana, przywróciła wiarę w sens organizowania letniej imprezy. Tym razem targi wracają do nowoczesnego kompleksu Neue Messe München, którego hale znowu wypełnią stoiska z nowościami, a co najważniejsze – gwar spotkań i networkingowych rozmów. W Monachium pojawi się wielu zagranicznych graczy, nie zabraknie również polskich wystawców.
Najnowszy numer 4outdoor przynosi kolejne rozmowy z menadżerami firm – tym razem Larix, Columbii i Skalnika. Dystrybutorzy, producenci oraz jeden z największych sklepów opowiadają o wyzwaniach i planach, nawiązując (zwłaszcza w przypadku Skalnika do historii firmy).
O tym, że założona na początku lat 90. przez Janusza i Krzysztofa Piełów firma Larix nie zwalnia tempa, możecie się przekonać, czytając wywiad z zespołem menadżerów tej prężnej organizacji. To oni stoją za urozmaiceniem portfolio dystrybuowanych marek, nadzorując rozwój platform B2B, logistyki, magazynów. Rozbudowa nowoczesnej siedziby firmy, zlokalizowanej w Buczkowicach, w sąsiedztwie Szczyrku, dopełnia przemyślaną i ciekawie realizowaną strategię biznesową tego beskidzkiego lidera.
Z kolei w wywiadzie z Marcinem Felińczakiem ze wrocławskiego Skalnika pojawią się wątki historyczne. W zeszłym roku sklep obchodził trzydziestolecie istnienia. Jubileusz to zawsze dobry moment do refleksji, która może posłużyć do poprawienia strategii oraz nowego otwarcia. I, obok ciekawej historii, właśnie o planach na dalszy rozwój sklepów stacjonarnych oraz kanału online przeczytacie w tej rozmowie.
Sposoby radzenia sobie z bieżącymi wyzwaniami stanowią temat przewodni rozmowy z Rafałem Tyszkiewiczem z Columbia Sportswear Polska. Spadająca konsumpcja i rosnące koszty to czynniki, które będą utrudniać działalność w 2024 roku. Jaka jest recepta Columbii? Należą do niej spokojne i długofalowe działania – rozważne otwieranie monobrandowych sklepów, współpraca z różnymi eventami oraz to, co stanowi o sile tej amerykańskiej marki, czyli zróżnicowana oferta, tak aby w jak najlepszy sposób odzwierciedlała gusty, potrzeby i wymagania konsumentów dokonujących zakupów w poszczególnych kanałach sprzedaży.
W 4outdoor nie ograniczamy się tylko do rodzimej branży. Staramy się również monitorować to, co dzieje się na świecie. Przykładem jest przegląd aktualnych kampanii wizerunkowych i marketingowych. Tym razem przedstawiamy działania takich marek jak Decathlon, Patagonia, Salomon, Fjällräven i Arc’teryx.
W numerze znajdziecie również relację z eventu Decathlon, jaki odbył się pod koniec marca. Francuski potentat zaprosił do Chamonix blisko stu dziennikarzy i influencerów. Zwiedzanie Mountain Store (Passy) oraz siedziby i fabryki Simonda było pretekstem do prezentacji nowej strategii firmy, a także stanowiło ciekawy pretekst do potwierdzenia outdoorowej (z naciskiem na górską) kompetencji tego globalnego gracza. Zadanie, zwłaszcza w przypadku Simonda, można zaliczyć do udanych.
Skoro wcześniej można było przeczytać trzy rozmowy z panami, pora, by głos zabrały kobiety! W naszym nowym cyklu chcemy przedstawić właścicielki, menadżerki – jednym słowem aktywnie działające w naszej branży panie. To dzięki ich entuzjazmowi możemy cieszyć się nowymi markami, produktami i usługami. Cykl rozpoczynamy od sylwetek Laury Godek (Lyofood), Karoliny Kempy (Puchy Outdoor), Marty Małysz (Girls on Tour), Małgorzaty Szalińskiej-Palowskiej (Lesovik) oraz Kasi Syskiej (Shore Surf). To one wyznaczają kierunki i kształtują trendy. To biegaczki, wspinaczki, joginki, podróżniczki, które łączy pasja do odkrywania i życia w bliskości natury.
4outdoor to również testy. Tym razem sprawdzamy biegowe buty Hoka Clifton 9 GTX oraz kurtkę Helly Hansen Rigging Insulated Raincoat. To ciekawe produkty, które ponadto udanie wpisują się w tendencję, jaką jest rozszerzanie oferty core’owego outdooru.
Numer zamyka ekspercki tekst Anny Krasnej, który przybliża nam kolejne ważne zagadnienia związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem. Tym razem chodzi o odpady i obciążenia generowane przez świat cyfrowy. Należą do nich nadmierne zużycie energii, wytwarzanie odpadów elektronicznych oraz szaleństwo ery „smart” i stojących za nią urządzeń monitorujących wiele aspektów codzienności. Autorka wskazuje, że również dla nas – przedsiębiorców branży outdoor – wykorzystanie ekologicznych wskazówek przy budowaniu infrastruktury cyfrowej swojej firmy może stać się kluczowe w tworzeniu świadomości i wizerunku firmy odpowiedzialnej środowiskowo.
Zapraszamy do lektury różnorodnego 4outdoor!
Redakcja
KOMENTARZE