Bergson – kryzys wymusza ostrożność

O obecnej pozycji marki Bergson na rynku outdoorowym, wpływie kryzysu na plany rozwojowe firmy, sieci sklepów i ofercie sprzedaży rozmawiamy z właścicielem Bergsona, Grzegorzem Trybą.

Grzegorz Tryba, właściciel BergsonaGrzegorz Tryba, właściciel Bergsona (www.4outdoor.pl)

Piotr Turkot (4outdoor.pl): Za nami pierwszy kwartał nowego sezonu sprzedażowego – jak Bergson ocenia swoje wyniki?

Grzegorz Tryba: W pierwszym kwartale 2009 odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o 25% w stosunku do analogicznego okresu z roku 2008. Czekamy, co przyniesie kolejny kwartał. Jesteśmy jednak przygotowani na pewne spowolnienie.

A jak oceniasz sytuację w porównaniu z wynikami finansowymi całego sezonu 2008 (ostatnio opublikowany raport finansowy za 2006 rok informował o 1,6 mln zysku netto). Czy w latach 2007 i 2008 Bergson zanotował również przychody ze sprzedaży i zysk, potwierdzające swoją wysoką pozycję zajmowaną wśród polskich firm outdoorowych?

W roku 2007 i 2008, głównie z powodu inwestycji w sieć sklepów, nie odnotowaliśmy podobnych zysków.

Pod koniec 2008 dysponowaliście około 20 sklepami firmowymi zlokalizowanymi również w galeriach handlowych – czy duża liczba sklepów to w dobie kryzysu i wahań walutowych duże obciążenie, czy ważny stabilizujący firmę kapitał? Jak kryzys wpływa na wasze plany związane z rozwojem firmy?

Każdy kryzys wymusza ostrożność i rozważne decyzje. Sklepy firmowe to w naszym wypadku spore inwestycje, ale też szansa na rozwój. W tym roku planujemy otworzyć kolejne 4-5 sklepów.

Bergson, sklepSklep Bergsona

Czy wyższy kurs walut pomaga wam w działaniach eksportowych?

Niestety wyższy kurs walut nie pomaga, a to stąd, że dużo więcej importujemy niż eksportujemy.

Niektóre specjalistyczne sklepy outdoorowe sygnalizowały spadek zainteresowania, i co za tym idzie sprzedaży odzieży w poziomie cenowym, w jakim pozycjonuje się Bergson, czy jest to zauważalny dla was trend?

Okres zimowy nie wykazał takiej tendencji, choć nie da się wykluczyć takiego trendu w najbliższym czasie. Odzież sportowa w końcu nie jest artykułem pierwszej potrzeby. Jak naprawdę zareaguje rynek i konsument na aktualną sytuację ekonomiczną, okaże się w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Po tym okresie będziemy mogli powiedzieć, w jakim stopniu załamanie na rynku dotyczy również branży odzieży sportowej.

Niemniej, jak już wspomniałem, nie zauważyliśmy, aby Bergson sprzedawał się gorzej niż droższe marki. Nie przeprowadzaliśmy jednak żadnych badań w tym zakresie. Jeśli nasi dystrybutorzy coś takiego zauważyli, na pewno weźmiemy to pod uwagę.

Zmianie uległa wasza strona internetowa, działalność rozpoczął również nowy sklep internetowy. Jak ważną rolę odgrywa w waszej strategii sprzedażowej kanał internetowy?

Sklep internetowy funkcjonował wcześniej, choć miał dłuższą przerwę. Traktujemy go jako ważne, aczkolwiek tylko uzupełnienie sprzedaży. Sprzedaż w sklepach własnych i obcych jest dla nas najważniejsza.

Jaki procent sprzedaży Bergsona odbywa się w sklepach firmowych (własnych), a jaki w "obcych"?

60% w sklepach własnych, 40% w sklepach „obcych".

Na jaki asortyment będziecie stawiać w najbliższym wiosenno-letnim okresie? Jakie wybrane produkty poleciłbyś z waszej szerokiej oferty outdoor?

Stawiamy na lekką odzież typu „softshell" oraz szeroki wybór spodni. Co polecamy? No cóż, muszę zaprosić do naszych sklepów, bo wybór jest naprawdę szeroki. W tym sezonie w naszej kolekcji mamy wiele nowych materiałów i ciekawych rozwiązań – jak zawsze zresztą.

Jakieś przykłady materiałów i rozwiązań?

Nanotechnogia „NANOSHIELD" – materiał stosowany przez nas na kurtki o charakterze hikingowym i miejskim oraz „4 WAY STRETCH" – materiał, który stosujemy na spodnie i kurtki o charakterze trekkingowym i miejskim.

Dziękuję za rozmowę.

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0