Stare wieszaki, nowe designerskie przedmioty. Nowy projekt CSR marki Salewa.

Stare zmienia się w nowe: SALEWA, wydział sztuki Uniwersytetu w Bolzano i zakład pracy chronionej Trayah we włoskim Bruneck łączą siły w ramach projektu „Turn basic into unique pieces”. Południowotyrolski ekspert w dziedzinie sportów górskich przekazał na rzecz projektu 3000 wieszaków ze starym logo SALEWA, które zostały przeznaczone do utylizacji w wyniku rebrandingu marki w 2015 roku.

Designerski karmnik dla ptaków wykonany w wieszaków udostępnionych przez markę Salewa (fot. Uni Bz)

Po ocenieniu innych możliwych zastosowań wieszaków, studenci kierunku Art & Design przystąpili do przemieniania ich w nowe, niezwykle oryginalne przedmioty codziennego użytku. Kreatywność nie zna granic – stare wieszaki zaczęły przybierać nowe funkcjonalne formy. Trzy najlepsze projekty zostały wyprodukowane przez zakład pracy chronionej Trayah jako limitowana edycja. Unikalne, ręcznie wykonane produkty dostępne są w sklepie Sportler Alpin we włoskim Bruneck od czerwca 2018.

Upcyklingowa rama na obraz (fot. Uni Bz)

Dla zlokalizowanej w Bolzano Grupy Oberalp troska o środowisko oraz społeczna odpowiedzialność biznesu to jedne z priorytetów. SALEWA zapoczątkowała nowy projekt mający na celu recykling starych, zużytych wieszaków oraz wspieranie społecznych inicjatyw tworzonych z myślą o osobach niepełnosprawnych. We współpracy z profesorem Uniwersytetu w Bolzano Kuno Preyem studenci wzornictwa projektują przydatne i efektowne przedmioty codziennego użytku. Trzy z nich zostały wybrane do produkcji przez zakład pracy chronionej Trayah i dostępne są w sprzedaży jako limitowana edycja: rama na obraz „Memento” autorstwa Francesco Feltriniego, domek dla ptaków „Fly-In” zaprojektowany przez Hannah Kerber oraz stworzona przez Ylenię Steiner plansza do gry Mensch ärgere Dich nicht, czyli „naszego” Chińczyka. Wszyscy studenci bezpłatnie zrzekli się praw do swoich projektów na rzecz Trayah. Unikalne produkty zostały wyeksponowane i wystawione na sprzedaż w czerwcu tego roku w sklepie Sportler Alpin we włoskim Bruneck.

Jak mówi Michael Mair z zakładu stolarskiego Trayah:

Jesteśmy przeszczęśliwi, że możemy realizować ten projekt wspólnie z Salewa i studentami wzornictwa. Możemy przetworzyć wieszaki w kreatywny sposób nadając in nowe oryginalne formy oraz umożliwić naszym pracownikom wykonanie użytecznych przedmiotów. W naszym warsztacie powstają unikatowe, ręcznie wytwarzane produkty, a jednocześnie wspieramy osoby z niepełnosprawnościami zapewniając im pracę, która pozwala im rozwijać swoją niezależność i pewność siebie. Taka sytuacja to wygrana dla każdej ze stron.

Tak powstaje z wieszaka karmnik projektu Ernsta Bohrunga (fot. Werkstatt Trayah)

Stefan Reiner, Dyrektor Generalny marki SALEWA, dodaje:

Zrównoważony rozwój, odpowiedzialność społeczna oraz wspieranie lokalnych i regionalnych wartości to ważna część naszego DNA. Projekt realizowany we współpracy z profesorem Preyem z Uniwersytetu w Bolzano (unibz) oraz zakładem pracy chronionej Trayah to znakomity przykład na to jak biznes, uczelnie i przedsiębiorstwa społeczne mogą pracować razem. Ponadto z przyjemnością patrzymy, jak nasze stare wieszaki poddawane są recyklingowi i otrzymują nowe życie jako niezwykle efektowne designerskie przedmioty.

Gra planszowa Chińczyk (fot. Uni Bz)

Tymczasem profesor Kuno Prey komentuje projekt:

Design to coś więcej niż estetyczne, piękne przedmioty. Powinny kryć się za nim również wartości takie jak społeczna odpowiedzialność i ochrona środowiska. Bardzo cenimy możliwość bezpośredniej współpracy z nowoczesnymi, otwartymi na nowe pomysły firmami. Jest to zawsze również interesujące wyzwanie dla naszych studentów.

Informacja prasowa marki Salewa

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0