W ostatnich latach w ofertach marek outdoorowych coraz więcej miejsca zajmują linie zaprojektowane specjalnie dla kobiet (nawet do 40% całości kolekcji), wypierające powoli produkty unisex.
Idąc za potrzebami rynku, obok odzieży – ze wskazaniem na tą zaawansowaną technicznie, producenci poszerzają asortyment kobiecy o szereg innych produktów, w tym: plecaki, torby, śpiwory, a nawet maty samopompujące.
Tworząc odrębne kolekcje projektanci opierają się przede wszystkim na różnicach anatomicznych i specyficznej budowie kobiet. W przypadku ubrań to inny krój, w przypadku plecaków inny system nośny itd. Do tego dochodzą różnice w stylistyce i kolorystyce. O rolę i pozycję segmentu damskiego w najnowszych kolekcjach zapytaliśmy wybrane firmy outdoorowe.
4outdoor.pl: Kiedy wprowadziliście kolekcje damskie do waszej oferty?
Magdalena Jagielska (Euromark S.A.): W asortymencie marki Alpinus produkty damskie znajdowały się od samego początku, a ich udział asortymencie systematycznie się zwiększa.
Jaki jest procent damskiego segmentu w całości produkcji Alpinusa?
Obecnie kolekcja, która jest skierowana ściśle do kobiet stanowi ok. 30% asortymentu. Praktycznie w każdej kategorii znajdują się produkty stricte damskie, które odróżniają się krojem, kolorystyką, detalami.
Jak procentowo wygląda wzrost sprzedaży damskiej linii produktów?
Dane o sprzedaży stanowią naszą tajemnicę handlową i nie możemy ich ujawnić, niemniej zdecydowanie jest to segment o rosnącej dynamice sprzedaży.
—————————————-
4outdoor.pl: Kiedy wprowadziliście kolekcje damskie do waszej oferty?
Patrycja Grądziel (Kanion): Kolekcja damska w odzieży istnieje od połowy lat 90. Natomiast w plecakach nastąpiło to o wiele wcześniej.
Jaki jest procent damskiego segmentu w całości produkcji Lafumy?
Myślę, że oferta skierowana do kobiet to ponad 40% kolekcji. Oczywiście istnieją produkty w linii unisex, zwłaszcza w segmencie sprzętu turystycznego, jak namioty czy akcesoria. Lafuma jest jedną z pierwszych firm, która wprowadziła na rynek linię damską w odzieży, plecakach i śpiworach.
Jak procentowo wygląda wzrost sprzedaży damskiej linii produktów?
Ciężko ocenić procentowy wzrost sprzedaży linii damskiej. Nie prowadzimy takich statystyk. Jednak można zauważyć z roku na rok wzrost liczy produktów dla kobiet w zamówieniach, a tym samym w sklepach. Kobiety wybierając produkty turystyczne nie chcą już nijakich, burych rzeczy. Decydują się na produkty o dobrej jakości, ale kolorowe i o typowo kobiecej stylistyce.
—————————————–
4outdoor.pl: Kiedy wprowadziliście kolekcje damskie do waszej oferty?
Jakub Rymowicz (HBMM): Pierwszy raz większą kolekcję damską w Tatonce mogliśmy zobaczyć już w 2001 roku. Sygnały płynące z rynku spowodowały, że z roku na rok kolekcja powiększała się. Projektanci w swojej pracy uwzględnili różnice anatomiczne i specyficzną budowę pań. Efektem tych zmian są produkty doskonale dopasowane do kobiecych potrzeb. Najpopularniejsze modele plecaków mają teraz damskie odpowiedniki. Nasze klientki doceniły te zmiany. Nie muszą już używać sprzętu przeznaczonego w przeszłości głównie dla mężczyzn.
Jaki jest procent damskiego segmentu w całości produkcji Tatonki?
W kolekcji 2009 Tatonka posiada w swoim asortymencie ponad 20% produktów zaprojektowanych specjalnie dla kobiet. Są to głównie plecaki trekkingowe, odzież, torby na ramię, kosmetyczki itp.
Jak procentowo wygląda wzrost sprzedaży damskiej linii produktów?
Przez ostatnie 8 lat sprzedaży damskiej linii produktów Tatonki możemy zauważyć stały średni wzrost na poziomie 10% rocznie. Ostatnie dwa lata przyniosły największe wzrosty, około 20%. Uważamy, że ta tendencja będzie się umacniać, dlatego nasze klientki w nowym katalogu znajdą jeszcze więcej produktów dla siebie.
——————————–
4outdoor.pl: Kiedy wprowadziliście kolekcje damskie do waszej oferty?
Rafał Ziobro (RavenOutdoor): Początki Marmota (1974 r.) to produkcja kurtek puchowych. Już w pierwszych latach działalności firma poszerzyła gamę swojej oferty o wersje damskie.
Jaki jest procent damskiego segmentu w całości produkcji Marmota?
Ponad 50%. Ta przewaga przejawia się nie tylko w ilości produktów w poszczególnych segmentach, ale także w znacznie szerszej gamie kolorów wybranych modeli. Nasze damskie kurtki przeciwdeszczowe Precip są dostępne w 18 kolorach na sezon. Oczywiście struktura zamówień polskich sklepów trochę odbiega od globalnej statystyki, ale myślę, że produkty o damskim profilu stanowią ponad 40% kolekcji, która trafia na półki.
Jak procentowo wygląda wzrost sprzedaży damskiej linii?
Do wspomnianych 40% dochodziliśmy przez ostatnie 3 lata dość radykalnymi skokami. Jeszcze dwa lata temu klienci nawet nie zwracali uwagi na naszą ofertę damskich kurtek technicznych, tymczasem na przyszłą zimę już dość sporo takich produktów trafi do polskich sklepów. Tego typu zmiany są nieuniknione. Kolekcja damska to nie tylko kolory, to przede wszystkim kroje. Oferowanie klientowi technicznej odzieży typu unisex to kompletne nieporozumienie.
KOMENTARZE