HomeImprezy outdoor

7 godzin i 26 minut: Mayan Smith-Gobat i Chantel Astorga biją kobiecy rekord szybkości na The Nose

W niedzielę 23.09.2012, Mayan Smith-Gobat (z teamu adidas) wraz z Chantelle Astorga w 7 godzin i 26 minut pokonały legendarną linię The Nose na El Capitanie (Park Narodowy Yosemite), ustanawiając tym samym nowy kobiecy rekord szybkości.

Na tym jednak nie kończąc, zespół ruszył pod Half Dome i po zakończonej sukcesem wspinaczce, Mayan i Chantelle stały się pierwszym kobiecym zespołem, któremu udało się pokonać obie ściany w mniej niż 24 godziny.

Mayan Smith-Gobat i Chantel Astorga biją kobiecy rekord szybkości na The Nose (fot. John Dickey)Mayan Smith-Gobat i Chantel Astorga biją kobiecy rekord szybkości na The Nose (fot. John Dickey)

Podczas niedzielnej wspinaczki na The Nose, dziewczyny po raz drugi z rzędu ustanowiły nowy kobiecy rekord szybkości. Warto zaznaczyć, że poprzednia, zakończona sukcesem próba miała miejsce zaledwie cztery dni wcześniej. Wtedy Mayan i Chantelle zdołały urwać 9 minut z czasu 10 godzin i 26 minut wykręconego przez dotychczasowe rekordzistki Jos Meiris i Brett Quinn.

Do Doliny przyjechałyśmy wieczorem 17. 09. Dwa dni później pokonałyśmy The Nose w ramach treningu – relacjonuje Smith-Gobat. – Zrobiłyśmy wtedy masę błędów, a dodatkowo musiałyśmy minąć aż pięć innych zespołów w niższej partii ściany. Obie czułyśmy, że mamy zdecydowanie za wolne tempo, tym większe było nasze zaskoczenie, kiedy na szczycie okazało się, że zmieściłyśmy się w czasie 10 godzin i 10 minut, ustanawiając nowy rekord już podczas samego treningu!

23.09, po trzech dniach przygotowań i odpoczynku, Smith-Gobat i Astorga wyruszyły na podbój El Capitana, rozpoczynając wspinaczkę już o 03:10 rano w celu uniknięcia najmocniejszego słońca. Po osiągnięciu szczytu chwilę przed południem, zespół udał się pod Half Dome i o 16:25 wbił się w drogę Regular Northwest Face.

Po długim podejściu pod Half Dome zmęczenie zdecydowanie dawało się we znaki – mówi Mayan. – Poruszałyśmy się o wiele wolniej niż zakładałyśmy, jednak mimo to udało nam się stanąć na szczycie o 23:11 – 20 godzin i 9 minut po tym, jak rozpoczęłyśmy wspinaczkę na The Nose!.

Dla Mayan, nowe rekordy to zwieńczenie przełomowego roku, w którym zapisała na swoje konto klasyczne przejście Salathé Wall (5.13b/8a), również na El Capitanie oraz pokonanie drogi China Doll (5.13d/8b) do pierwszego łańcucha na własnej asekuracji. Ostatnie osiągnięcia są dla niej również swego rodzaju rekonesansem w świecie wielkościanowej wspinaczki na czas, z której słynie Yosemite.

Mayan Smith-Gobat i Chantel Astorga biją kobiecy rekord szybkości na The Nose (fot. John Dickey)Mayan Smith-Gobat i Chantel Astorga na The Nose (fot. John Dickey)

Wspinaczka na czas nie jest tym, na czym chciałam się kiedykolwiek koncentrować – przyznaje Mayan. – Jednak męski rekord wynoszący obecnie około 2 i pół godziny jest naprawdę imponujący, a szybkość poruszania się sprawia mi dużo radości. Do ustanowienia nowego kobiecego rekordu we wspinaczce na The Nose zainspirował mnie zeszłoroczny jesienny pobyt w Dolinie, kiedy odkryłam, że ówczesny najlepszy wynik osiągnięty przez zespół kobiecy (12 godzin i 15 minut) nie miał właściwie nic wspólnego ze wspinaczką na czas.