HomeRynek outdoor

Dwanaście miesięcy polskiego outdooru – podsumowanie 2012 roku

Rok 2012 w branży outdoorowej pełen był mniej lub bardziej przełomowych wydarzeń. Powstało wiele sklepów, pojawiły się nowe marki na naszym rynku, jednak najważniejsze wydarzenia roku nie należą do pozytywnych. Mowa o ogłoszenie upadłości firm Euromark i Cerro Torre.

Styczeń 

  • Polska branża outdoorowa w nowy rok weszła z nadzieją, że 2012 rok będzie lepszy niż 2011 z rekordowo słabymi wynikami sprzedaży. Styczeń nie napawał jeszcze optymizmem – 17 sklepów biorących udział w naszym barometrze zakończyły pierwszy miesiąc nowego roku z 2,1 proc. minusem w porównaniu z analogicznym okresem w 2011 roku.
  • W dniach od 29 stycznia do 1 lutego odbyły się targi ISPO Munich. W 17 halach wystawiło się 2344 wystawców z 51 krajów, a imprezę odwiedziło blisko 80 tys. gości z całego świata. Na targach wystawiło się 47 firm z Polski. Po raz pierwszy od 10 lat Polska miała też swojego finalistę konkursu ISPO BrandNew – była nim firma Polferro ze ścianką wspinaczkową Wall Be Safe.

Luty

  • Nastroje poprawiły się w lutym wraz ze wzrostem sprzedaży w sklepach outdoorowych. Nasz barometr odnotował w lutym największy wzrost w 2012 roku, sięgający 15,8 proc.
Targi Kielce Sport-Zima 2012, outdoorowa hala F (fot. 4outdoor.pl)Targi Kielce Sport-Zima 2012, outdoorowa hala F (fot. 4outdoor.pl)
  • Firma Bakosport przejęła dystrybucję na polskim rynku marek Ortovox (marka wcześniej należała do Tatra Trade) i La Sportiva (wcześniej dystrybuowana przez Summit S.A.). Marki te poszerzyły portfolio firmy, w którym znajdują się także: Deuter, Tubbs oraz Darn Tough.

Marzec

  • Po bardzo dobrych wynikach w lutym, marzec znów przyniósł mniej optymistyczne wyniki. Sklepy outdoorowe biorące udział w naszym barometrze odnotowały spadek sprzedaży o 1,4 proc. względem analogicznego okresu w 2011 roku.
  • W Warszawie, w centrum handlowym Złote Tarasy (ul. Złota 59) został otwarty pierwszy w stolicy firmowy sklep marki Jack Wolfskin. Sklep zajmuje około 75 m2 powierzchni sprzedażowej i oferuje pełną kolekcję marki.
Jack Wolfskin Store w Warszawie - Złote TarasyJack Wolfskin Store w Warszawie – Złote Tarasy
  • Przy współpracy z krakowskim sklepem Polar Sport został otwarty pierwszy na świecie sklep internetowy marki Salewasklep.salewa.pl. W sklepie znajduje się pełna kolekcja marki, od odzieży po sprzęt do turystyki, wspinaczki, skitouringu oraz biegów górskich.
  • Została uruchomiona polska strona znanej amerykańskiej marki Therm-a-rest (www.thermarest.pl), lidera w produkcji materacy samopompujących, dmuchanych oraz tradycyjnych mat.
  • Został złożony wniosek o upadłość firmy Cerro Torre Sport Sp. z o.o. Jego bezpośrednią przyczyną była utrata płynności finansowej na skutek fatalnej końcówki roku 2011. Sieć Cerro Torre składała się z 13 sklepów zlokalizowanych w 10 polskich miastach. Pierwsze sklepy sieci pojawiły się w 1997 roku.

Kwiecień 

  • Spółka Intersport uzyskała tytuł Geparda Biznesu 2011 i wyróżnienie w konkursie organizowanym przez redakcję Magazynu Przedsiębiorców „Europejska Firma”.
  • Badane w barometrze rynku outdoorowego sklepy odnotowały w kwietniu wzrost przychodów o 5,7 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
  • W Poznaniu przy ulicy Kwiatowej 2 został uruchomiony pierwszy w Polsce sklep HUDY Sport. HUDY Sport jest największym dystrybutorem odzieży i sprzętu dla wspinaczy i turystów w naszym regionie. Firma działa na rynkach naszych południowych sąsiadów od 1990 roku i prowadzi kilkadziesiąt specjalistycznych sklepów outdoorowych w Czechach i na Słowacji.
  • Firma Robinson Europe S.A. wprowadziła na polski rynek uznaną i wielokrotnie nagradzaną skandynawską markę Klättermusen.
  • Została uruchomiona polskojęzyczna strona marki MSR (www.msr.thermarest.pl), producenta szerokiej gamy produktów przeznaczonych do zastosowań biwakowych.

Maj

  • Maj kolejnym miesiącem 2012 roku, w którym sklepy outdoorowe biorące udział w naszym barometrze rynku odnotowały wzrost sprzedaży, osiągając poziom 3,2 proc.
  • W Krakowie przy ulicy Zyblikiewicza 2 został otwarty sklep Moko, prowadzony przez firmę Raven Outdoor, dystrybutora marek takich jak Marmot, Black Diamond, Aku, SmartWool, Ortlieb, czy Trek’n Eat. Na 300 metrowej powierzchni sklepu znalazły się także produkty m.in. marek The North Face, Jack Wolfskin, Osprey, Deuter i Patagonia.
Moko (fot. 4outdoor.pl)Moko (fot. 4outdoor.pl)
  • SNAP Outdoor poszerzył swoje portfolio o kolejną markę – Kovea, producenta palników, lamp i akcesoriów do kuchni turystycznych i wyprawowych. Kovea dołączyła tym samym do dotychczas dystrybuowanych przez SNAP marek, wśród których znajdują się: Zamberlan, Bridgedale, Esbit, Climbing Technology, Ocun, Rock Pillars, Metolius oraz Rock Helmets.
  • W Warszawie, na ulicy Nowy Świat 2 otwarto pierwszy Salon Firmowy Salewa w stolicy. Jest to trzeci, po Zakopanem i Nowym Sączu, firmowy sklep marki w Polsce.
Czerwiec
  • Czerwiec branża outdoorowa zakończyła na plusie, zbliżającym się do 3-procentowego wzrostu sprzedaży względem analogicznego okresu z ubiegłego roku.
  • We Wrocławiu, w Factory Outlet na ulicy Granicznej 2, powstał nowy firmowy sklep marki Feel Free.
  • W Katowicach został otwarty sklep czeskiej sieci HUDY Sport. Jest to po Poznaniu druga placówka tej marki w Polsce. Sklep w Katowicach mieści się przy ulicy 3 Maja 14 i ma 200 m2 powierzchni sprzedażowej.
Sklep HUDYsport w Katowicach (fot. HUDYsport)Sklep HUDYsport w Katowicach (fot. HUDYsport)
  • Na polskim rynku outdoorowym pojawiły się dwie nowe marki: Snow Peak oraz Wildo. Obie znalazły się w dystrybucji firmy Waterfall.

Lipiec 

  • Licząc rok do roku, branża outdoorowa zakończyła lipiec na 2 proc. spadku sprzedaży.
  • W dniach od 12 do 15 lipca odbyły się największe, letnie europejskie targi branży outdoorowej – OutDoor we Friedrichshafen. Na stoiskach 907 wystawców gościło 21 730 odwiedzających i 1019 dziennikarzy. Na targach wystawiło się sześć polskich firm: Fjord Nansen, MacTronic, Pajak-Sport, Milo, markArtur oraz Nordhorn.
  • Targi KIELCE SPORT-LATO 2012, które miały się odbyć w dniach 26-28 lipca zostały odwołane. Branża outdoorowa została przez organizatorów zaproszona do SALONU KIELCE SPORT-LATO przy III Międzynarodowych Targach Rowerowych KIELCE BIKE EXPO, które odbyły się w dniach od 2 do 4 października.

Sierpień

  • W sierpniu sprzedaż w sklepach outdoorowych ruszyła, co przełożyło się na pozytywny wynik na poziomie 6,4 proc. licząc rok do roku. 
  • W dniach od 1 do 4 sierpnia odbył się 18. Przystanek Woodstock, na którym kolejny raz działała Wioska Himalajska przygotowana przez stowarzyszenie Polish Outdoor Group. Według szacunków organizatorów tegoroczny „Himalayan Camp” odwiedziło około 30 tys. osób.

Wrzesień

  • Wrzesień branża outdoorowa zakończyła z pozytywnym wynikiem na poziomie 1,1 proc.
  • Jack Wolfskin otworzył sklep internetowy w Polsce – sklep.jack-wolfskin.pl. W ofercie sklepu znalazła się cała aktualna kolekcja produktów Jack Wolfskin.

Październik

  • Plusowy trend sprzedażowy w branży outdoor utrzymał się w kolejnym, jesiennym miesiącu. W październiku sklepu biorące udział w naszym barometrze rynku odnotowały ponad 4-procentowy wzrost sprzedaży liczonej rok do roku.
  • We Wrocławiu został otwarty nowy sklep outdoorowy – Sherpa. Jest to druga placówka sklepów Sherpa, po lokalu w Warszawie. Sherpa należy do firmy Bakosport S.C., dystrybutora marek: Deuter, Ortovox, La Sportiva oraz Darn Tough. Wrocławski sklep Sherpa został otwarty na ul. Szczytnickiej 50/52.

Listopad

  • Po trzech poprzednich miesiącach z wynikami na plusie, listopadowa sprzedaż w sklepach biorących udział w naszym barometrze była niższa o 1,8 proc. względem analogicznego okresu w 2011 roku. 
  • Agencja Projekt77 dołączyła do grona członków stowarzyszenia Polish Outdoor Group.
  • Zarząd Euromark Polska S.A. poinformował, iż podjął decyzję o złożeniu wniosku o upadłość Spółki. Decyzja Zarządu jest pochodną sytuacji, w jakiej znalazła się Spółka w związku z utratą finansowania ze strony banków kredytujących jej działalność, o czym Spółka informowała w poprzednich raportach bieżących oraz jednostkowym i skonsolidowanym raporcie rocznym, oraz coraz mniejszą – w ocenie Zarządu – szansą na wypracowanie porozumienia między Spółką a ww. bankami.
  • Campus oraz Planet Outdoor (a także Khyam i Wynnster) – marki należące do Euromark Polska S.A. – zostały sprzedane brytyjskiej firmie Khyam Limited za kwotę 450 tys. euro (równowartość około 2.290.770 PLN plus VAT).

Grudzień

  • W dniach od 7 do 9 grudnia odbył się 10. Krakowski Festiwal Górski, a na nim Kiermasz Odzieży I Sprzętu Outdoorowego. W ramach imprezy swoje stoiska wystawiło blisko 40 firm, co przełożyło się na prezentację kilkadziesięciu marek i setki produktów.
Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Yeti (fot. Rafał Baran)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG – stoisko marki Yeti (fot. Rafał Baran)
Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG (fot. Adam Kokot/KFG)Kiermasz odzieży i sprzętu outdoorowego na 10. KFG (fot. Adam Kokot/KFG)
  • Podczas 10. edycji Krakowskiego Festiwalu Górskiego została zorganizowana impreza szkoleniowa dla przedstawicieli handlu branżowego w Polsce pod hasłem ISPO Academy. W szkoleniu wzięło udział ponad 70 osób z branży outdoor. Organizatorem krakowskiego ISPO Academy były targi ISPO Munich, partnerem głównym i merytorycznym stowarzyszenie Polish Outdoor Group, partnerem strategicznym Krakowski Festiwal Górski, partnerem medialnym portal oraz magazyn 4outdoor.pl.

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 2
  • comment-avatar
    Anonim 12 lat ago

    Rok 2012. Fajne podsumowanie, niestety Polskie marki outdoorowe prawie nie zaistniały w tym podsumowaniu.

    • comment-avatar
      Anonim 12 lat ago

      POLSKIE MARKI. Bo prawie nie istnieją w ofercie skepów