HomeRynek outdoorImprezy outdoor

ISPO Munich 2019 – podsumowanie

W dniach 3-6 lutego w Monachium odbyły się największe i najważniejsze targi sportowo-outdoorowe również z punktu widzenia polskich sprzedawców, dystrybutorów i producentów. Przedstawiamy krótkie podsumowanie tego wydarzenia.

ISPO Munich 2019 (fot. Messe Muenchen)

Targi w liczbach

Jak podaje ISPO targi w tym roku odwiedziło blisko 80 tys. osób ze 120 krajów świata. Frekwencja jest więc nieco mniejsza niż w zeszłym roku – 83 606. Przy tego rzędu liczbach trudno było odczuć tę różnicę na samych targach. Dało się natomiast odczuć wyraźną różnicę pomiędzy poszczególnymi dniami. Najbardziej tłoczno i „żywo” było w poniedziałek i wtorek.

Stoisko Majesty (fot. 4outdoor.pl)

Z racji chociażby lokalizacji najliczniejszą grupę odwiedzających targi stanowią Niemcy. Spośród obcokrajowców najwięcej osób przyjechało z następujących krajów (kolejność wg ilości odwiedzających):

  • Włochy
  • Austria
  • Francja
  • Szwajcaria
  • Wielka Brytania
  • Rosja

Z drugiej strony ilość wystawców wzrosła o 5% w stosunku do ubiegłego roku. Swoje produkty i technologie prezentowało w Monachium 2943 firm. Tu również przeważały firmy niemieckie, choć należy zauważyć, że udział podmiotów zagranicznych wśród wystawców był rekordowy – 89% (w 2018 r. było 88%). Najliczniejsze grupy wystawców wg kraju pochodzenia:

  • Niemcy
  • Chiny
  • Francja
  • Wielka Brytania
  • Włochy
  • Tajwan
  • USA

Główne tematy targowe

Zrównoważony rozwój i ekologia

Odpowiedzialność za dobro naszej planety biorą na siebie kolejne marki – tutaj przykład butów Gridway marki Merrell (fot. 4outdoor.pl)

To już kolejne targi, na których obserwujemy wzrost znaczenia tematów związanych ze zrównoważonym rozwojem, ekologią i wspieraniem działalności prospołecznych przez producentów i marki z całego świata. Wydaje się, że życie projektantów już nigdy nie będzie łatwe. Nowe technologie materiały czy w końcu produkty, muszą dzisiaj spełniać szereg wymagań, wśród których coraz bardziej istotnym elementem staje się wartość dodana jaką tworzą wymienione wcześniej aspekty. Marki starają się sprzedać swoje historie, a nie tylko produkty czy technologie. Te drugie oczywiście nie mogą być mniej zaawansowane niż w przeszłości, ale muszę spełniać wymogi klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na to kto, gdzie i w jaki sposób stworzył kupowane przez nich dobra.

Fleece marki Vaude wytwarzany z podlegających biodegradacji włókien drewna (fot. 4outdoor.pl)

Jest to trend, który bez wątpienia postępuje. Z polskiej perspektywy może nie mieć jeszcze dużego znaczenia – twierdzi tak wielu specjalistów, uczestników naszego rynku. Nie można odmówić im częściowej racji – masowy klient w Polsce nie przywiązuje takiej wagi do „eko” jak do ceny. Warto jednak być na czasie, być przygotowanym, a temu m.in. służą targi międzynarodowe. Spoglądając na daleki zachód, czy na bliższą północ wyraźnie widzimy w jakim kierunku zmierzają tamtejsze marki. Niezależnie od własnych przekonań, argumentów ideologicznych czy stricte biznesowych, niemądrze byłoby odwracać wzrok.

Temat ten będziemy poruszać z pewnością jeszcze nieraz.

Dygitalizacja

Temat również istotny i widoczny na targach. Przestrzeń, spotkania i warsztaty poświęcone tej tematyce ukazały wyraźnie potrzebę pogłębiania wiedzy w tej dziedzinie. Dygitalizacja w handlu, w naszej branży ma wiele aspektów. Nie sposób już uczestniczyć w rynkowej rywalizacji nie korzystając z nowoczesnych rozwiązań sprzedażowych i narzędzi jakie oferuje. Trend przejawia się również w nowych obszarach.

Rzeczywistość wirtualna na ISPO Digitize (fot. 4outdoor.pl)

W ramach platformy ISPO Digitize odbyła się prezentacja prawdziwej legendy skateboardingu, Toniego Hawka. Sportowiec nie tylko przeniósł swoją dyscyplinę na zupełnie nowy poziom, ale stał się też bohaterem jednej z najbardziej kultowych gier komputerowych i na konsolę w historii. Tony od zawsze był ambitny, ciekawy i otwarty na nowe pomysły związane z postępem technologicznym i cyfryzacją. Stał się pionierem połączenia świata sportu i świata cyfrowego – połączenia, które dzisiaj nabiera coraz większego znaczenia.

Tony Hawk, jeden z prelegentów ISPO Digitiize (fot. ispo.com)

Tematykę nowych obszarów cyfrowych uzupełnia rosnąca ilość produktów elektronicznych oraz aplikacji wykorzystywanych do uprawiania sportów outdoorowych, a także budzący pewne kontrowersje – dołączony po raz pierwszy w tym roku do targów ISPO Munich – eSport.

Święty Graal materiałów dla branży outdoor

Mniej ewidentnym, aczkolwiek również zauważalnym na targach trendem jest dążenie różnych producentów to stworzenia materiałów doskonale oddychających, a w efekcie kurtek, których nie trzeba ściągać niezależnie od zmian temperatury i intensywności wysiłku. Poszukiwania te obserwujemy już od dłuższego czasu. Prezentowane materiały, czy to Gore, innych dostawców materiałów, czy producentów odzieży coraz częściej charakteryzują się wysokimi parametrami paroprzepuszczalności. Po okresie potyczek na wodoodporność i wagę przyszła pora zmierzyć się i w tej konkurencji.

Scott Mellin, The North Face General Manager Mountain Sports, prowadzi prezentację nowego laminatu FUTURElight (fot. 4outdoor.pl)

Pierwsze chwile w Monachium spędziliśmy na przygotowanej z rozmachem prezentacji marki The North Face. Dotyczyła ona stworzonego przez TNF laminatu z membraną, którego największym atutem jest właśnie oddychalność. Jeśli zachwalane przez przedstawicieli i ambasadorów marki parametry okażą się prawdziwe, nowe rozwiązanie może się okazać faktycznie ciekawą alternatywą dla materiałów Gore. Specjaliści z naszej branży są powściągliwi w swoich opiniach, a do tematu podchodzą z rezerwą. Wątpliwości budzą deklarowane przez The North Face wartości, powstaje również pytanie: czy tak doskonale oddychające „materiały przyszłości” mogą nadal pozostać wodoodporne?

Polacy na targach ISPO Munich 2019

Wystawcy

Cieszyć powinien nas fakt, że Polska staje się coraz bardziej istotnym rynkiem w perspektywie globalnej. Zainteresowanie naszym krajem jako rynkiem zbytu przejawia duża ilość firm, które wypytują o sytuację gospodarczą i polityczną w naszym kraju, a także o wzrost aktywności wśród naszych rodaków. W rozmowach kuluarowych Polska nadal jawi się jako kraj z potencjałem.

Krzysztof Wielicki udziela wywiadu na stoisku marki 4Fun (fot. 4outdoor.pl)

Prawdziwym powodem do dumy jest jednak zainteresowanie zagranicznych kupców polskimi markami. Choć część z nich operuje w niewielkiej skali, jakość materiałów i technologia, a także forma prezentacji produktów – również na targach – w wielu przypadkach przyciąga uwagę i budzi zainteresowanie. Wielu polskich producentów albo już eksportuje większą część swojej produkcji, albo pokłada w eksporcie spore nadzieje. W obu przypadkach, targi stanowią doskonałą okazję do podtrzymania i rozwijania istniejących kontaktów międzynarodowych oraz nawiązywania nowych.

Niewielkie lecz bardzo przyjemne stoisko marki Aura (fot. 4outdoor.pl)

Podczas tegorocznych targów udało się nam odwiedzić stoiska większości rodzimych producentów. Uogólnianie tego typu kwestii bywa niebezpieczne, można chyba jednak przyjąć, że wrażenia wśród wystawców były pozytywne. W wielu przypadkach zauważyliśmy również, że polskie firmy poczyniły krok naprzód pod względem prezentacji oferty – nawet w stosunku do ostatnich targów we Friedrichshafen w 2018 r. Nikogo nie zdziwi z pewnością fakt, że największe stoisko posiadała marka 4F, a duże wrażenie robiło również stoisko Vikinga. Niemniej wśród mniejszych wystawców bardzo pozytywne estetycznie wrażenia sprawiały stoiska marki Majesty, Pajak, Brubeck czy minimalistyczne stoisko Aury.

Spotkanie z Adamem Bieleckim na stoisku Black Yak (fot. 4outdoor.pl)

Wartym podkreślenia wydarzeniem była wizyta Adama Bieleckiego na stoisku Black Yak. Od kilku lat współpraca pomiędzy koreańską marką a Adamem układa się dobrze, bazując również na wspólnym projektowaniu zaawansowanych modeli odzieży. Dobrym przykładem jest tutaj kombinezon puchowy Watusi, przygotowany przy dużym udziale jednego z najlepszych naszych himalaistów.

Odwiedzający

Po stronie zakupowej opinie są dużo bardziej zróżnicowane. Część polskich odwiedzających uznaje potrzebę spotkania się podczas tego typu wydarzeń, podtrzymania kontaktów i wymiany informacji. Część uważa, że targi odbywają się w momencie, który nie przedstawia wymiernych korzyści dla działalności biznesowej – głównie chodzi tu o kwestię zamówień sezonowych, które często są już w tym momencie złożone.

Negocjacje na stoisku Milo (fot. 4outdoor.pl)

ISPO Munich Sports Week oraz Night Run

Niestety z uwagi na ilość ważnych wydarzeń odbywających się w obrębie samych hal targowych w Monachium, nie byliśmy w stanie uczestniczyć w atrakcjach dodatkowych przygotowanych przez organizatorów dla szerszej rzeszy uczestników na terenie całego miasta.

Z informacji przekazanych przez organizatorów wynika jednak, że wszystkie wydarzenia w ramach ISPO Munich Sports Week odbyły się zgodnie z planem. Łącznie zorganizowano 170 eventów skierowanych zarówno do uczestników targów, jak i wszystkich klientów branży sportowej. ISPO Sports Week trwał do 9 lutego.

Tegoroczny ISPO Nightrun (fot. Messe Muenchen)

2 lutego odbył się również zapowiadany przez nas Night Run, bieg w którym udział wzięło 650 zawodników. Rywalizację wygrał profesjonalny biegacz, Florian Neuschwander.

Nadchodzące wydarzenia ISPO

Kolejne targi zimowe ISPO Munich 2020 odbędą się w dniach 26 – 29 stycznia 2020 r.

Do innych wartych odnotowania dat należą:

  • Outdoor by ISPO – 30 czerwca do 3 lipca 2019 r.
  • konferencja ISPO Digitize – 3-4 lipca 2019 r.
  • ISPO Shanghai – 5-7 lipca 2019 r.

***

Ekspozycja kolekcji narciarskiej na stoisku 4F (fot. 4outdoor.pl)

Obszerną relację z targów, zapowiedzi nowości na sezon jesień-zima 2019/2020, opisy technologii oraz wiele artykuły na inne ciekawe tematy znajdziecie w kolejnym wydaniu 4outdoor Biznes, które ukaże się niedługo!

Michał Gurgul

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0