Trendy kolorystyczne – czy są potrzebne i jak z nich korzystać?

Podczas każdego sezonu branża produktów sportowych mierzy się z kolejnymi wyzwaniami kolorystycznymi. Producenci i projektanci starają się stworzyć takie produkty, które będą odpowiadać na oczekiwania rynku, w tym – wpiszą się w preferencje kolorystyczne. Dystrybutorzy starają się przewidzieć, na ile dany produkt trafi w gusta odbiorców. Sklepy w kontakcie z klientami muszą być przygotowane na pytania o przeróżne barwy – oprócz tych podstawowych – o kolory takie jak buraczkowy, gołębi czy limonkę.

Warsztat pracy – trendbooki, karty kolorów i trendów (fot. Natalia Niedziela)

Przy sprzedaży przydatna jest też wiedza na temat tego, dlaczego poszczególne barwy są w danym sezonie w ofercie i na ile będą modne w nadchodzącym roku. Mimo że palety kolorów ulegają zmianie co pół roku, produkty są używane dłużej. Sprzyja temu także rosnąca świadomość dotycząca rozsądnego kupowania. Dla osób, które lubią czuć się modnie, „na czasie”, a kupują mądrze, ważne będzie, czy nabywany produkt za rok czy dwa nadal będzie prezentował się atrakcyjnie. Co więcej, istotne jest także czy odbiorca – każdy z nas – znajdzie w danym sezonie taką kolorystykę, w której będzie się czuł dobrze.

Trendbook kolorystyczny

Trendbooki kolorystyczne, czyli sezonowe przewodniki po kolorach, jeśli zostaną dobrze zastosowane – pomogą w kwestiach kolorystycznych, zarówno na etapie opracowania produktu, jak i jego sprzedaży. Mogą wpłynąć na zadowolenie odbiorców z dokonanego przy zakupach wyboru.

Jako studio projektowe współtworzymy trendbook dla branży sportowej wraz partnerami – ekspertami m.in. z Włoch, Niemiec i Francji. Zazwyczaj opracowujemy go z 2- lub 3 letnim wyprzedzeniem. Rozpoczynamy od dostarczenia koncepcji, opartej o obserwację i analizę mega-trendów, m.in. społecznych, technologicznych, politycznych. Następnie na ich podstawie tworzymy hasła przewodnie, a wreszcie zestawy kolorów, które są wizualnym odzwierciedleniem koncepcji i haseł. Do każdej palety dobieramy także tzw. mood board, czyli zestaw zdjęć lub ilustracji, które prezentują nastrój, kierunek wizualny odnoszący się do proponowanych barw.

Niektóre z trendbooków – w tym ISPO Textrends – to naprawdę opasłe księgi, które oprócz kolorów zawierają również informacje o cechach strukturalnych i użytkowych tekstyliów, o ich składzie, a także przykłady materiałów i marek. Księga trendów jest dostępna do zakupu na stronie i targach ISPO, gdzie można również zaopatrzyć się w foldery o tej tematyce. Trendbooki dostępne są z wyprzedzeniem kilku sezonów, np. pod koniec sezonu jesień/zima 2018/19 dostępne są już trendbooki na sezon jesień/zima 2020/21 oraz wstępne prognozy na jesień/zima 2021/22.

W minionym roku w naszym studio przygotowaliśmy także palety kolorystyczne pod konkretne branże, które stanowią składowe trendbooka na sezon wiosna/lato 2020. Dostępne w tej chwili są palety m.in. dla branż: outdoor, sporty wodne, fitness czy sporty zespołowe. Obecnie opracowujemy palety na sezon wiosna/lato 2021, które mają być gotowe na czas tegorocznych targów Outdoor by ISPO.

Korzystanie z trendbooka kolorystycznego

Głównym elementem trendbooka kolorystycznego są palety. Każda z nich składa się z kilku kolorów. Nie oznacza to, że należy korzystać ze wszystkich palet i kolorów na raz. Przy tworzeniu założeń do produktów i ich projektowaniu można wybrać jedną paletę i na niej oprzeć produkt czy kolekcję. Można także łączyć palety między sobą – szczególnie, jeśli w trendbooku występuje tzw. paleta podstawowa. W oparciu o jeden trendbook może powstać zarówno bardzo stonowana rzecz, bazująca na 1-2 kolorach, jak i mocno wzorzysta, gdzie znajdziemy ich dużo więcej.

Korzystając z trendbooków, należy zwrócić uwagę na to, aby interpretacja i dobór kolorów właściwie uwzględniały kolorystykę i charakter marki, a także przewidzieć potrzeby i otwartość odbiorców w kwestii barw, zestawień i wzorów. W opracowaniu produktów ważne jest również zgranie z trendami w zakresie kształtów, wykończeń, struktury powierzchni – jest to ważny aspekt, który odegra rolę zarówno przy opracowaniu odzieży, jak i sprzętów sportowych. Dużym wyzwaniem jest zawsze uzyskanie właściwych odcieni w procesie produkcji. Trudność ta jest szczególnie odczuwalna podczas opracowywania produktów złożonych z wielu materiałów, których proces produkcji jest różnorodny, a struktura powierzchni, czy gra światła na niej – odmienna.

Próbki różnych wzorów wg jednego zestawienia kolorów z palet (fot. Natalia Niedziela)

Warto pamiętać o głównej zasadzie: stosowanie trendbooka to nie proces „kopiuj/wklej”. Uproszczona interpretacja kolorów w projektowaniu produktu może nieść za sobą poważne konsekwencje sprzedażowe. Zrozumienie palet kolorystycznych i stosowanie ich podczas planowania produktu są bardzo pomocne, jednak wymagają też zarówno doświadczenia, jak i intuicji.

Trendbook w opracowaniu materiałów marketingowych

Wiedza na temat trendów kolorystycznych dla branży sportowej może wspomagać także opracowywanie materiałów marketingowych. Palety z trendbooka, zawarte w nim myśli przewodnie, mogą stanowić inspirację do stworzenia spójnego komunikatu wizualnego na dany sezon. Odpowiednio dobrany charakter i kolorystykę, zgraną z barwami opracowywanej kolekcji, można zastosować w sesji fotograficznej, materiałach drukowanych, online, stoisku targowym czy witrynie sklepu etc.

Wiedza o kolorach a kontakt z klientem

Dla sklepów wiedza o trendach stanowić będzie wsparcie w kontakcie z klientem. Dzięki zapoznaniu się z trendbookami, nazwami kolorów, rozmowa na temat preferencji odbiorcy jest bogatsza i bardziej efektywna. Znając trendy kolorystyczne na kolejne sezony, sklepy mogą lepiej przewidzieć, które z produktów sprawdzą się lepiej nie tylko w najbliższym roku, ale także w następnych latach.

Strategia, planowanie i kolory

Trendbooki sprzyjają planowaniu, co jest przydatne również dla producentów. Opracowywanie kolejnych kolekcji warto robić z kilkuletnim wyprzedzeniem, biorąc pod uwagę następujące zmiany. Kolorystyka jest jednym ze znaczących aspektów w sprzedaży produktu. Właściwe jej uwzględnienie i zaplanowanie, z ujęciem charakteru marki i zmienności (bądź jej braku) w kolejnych sezonach, sprzyja budowaniu spójnej oferty i wizerunku firmy. Fakt, że trendy kolorystyczne opracowywane są na półroczne sezony, nie oznacza, że każda marka musi wdrażać zmiany w tym samym rytmie. W doborze kolorów równie istotne są umiar i wyczucie, zgranie ze strategią firmy i marki, rytm wdrożeń, eventów promocyjnych i sprzedaży. Należy pamiętać, że produkt jest rezultatem wielu działań, w tym opracowania kolorystycznego. Ich zgranie w odpowiednim procesie jest konieczne do udanego wdrożenia na rynek.

Dorota Kabała
W razie pytań służę pomocą pod adresem e-mail:
ideas@wedesignforphysicalculture.com

***

Dorota Kabała – We design for physical culture (fot. ISPO)

Dorota Kabała – Projektantka w branży sportowej, wykładowczyni, prowadzi studio We design for physical culture. Produkty wyróżnione m.in. finałem konkursu Dobry Wzór 2016. Surferka, wcześniej członkini kadry Polski w pływaniu synchronicznym. Więcej informacji: we-design.studio.

 

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0