HomeRynek outdoor

FAM – biznesowa konsekwencja

O rozwoju i coraz mocniejszej pozycji na rynku outdoorowym firmy FAM, wyróżnionej tytułem „Gazela Biznesu” i nagrodą Diament Forbesa firmy FAM, rozmawiamy z współwłaścicielem firmy Marcinem Gabryołkiem. FAM jest producentem produktów Fjord Nansen i dystrybutorem renomowanej, niemieckiej marki Jack Wolfskin.

Fjord Nansen, logo

Piotr Turkot (4outdoor.pl): Zacznę od gratulacji. Firma FAM otrzymała nagrodę Diament Forbesa i po raz czwarty została wyróżniona prestiżowym tytułem "Gazela Biznesu" w rankingu „Pulsu Biznesu". To duże osiągnięcia, zwłaszcza w mocno niszowym rynku outdoorowym. Jak sami je oceniacie i co na to wasza konkurencja :-)?

Marcin Gabryołek, współwłaściciel firmy FAMMarcin Gabryołek, współwłaściciel firmy FAMMarcin Gabryołek (firma FAM): Dziękuję za gratulacje. Diament Forbesa otrzymaliśmy za wzrost wartości firmy w latach 2005 – 2007, natomiast tytuł „Gazela Biznesu" za dynamiczne zwiększenie przychodów firmy. Cieszy nas fakt, że ktoś zauważa naszą pracę i jest ona doceniana, szczególnie w naszej branży. Nagrody te potwierdzają, że warto ciężko pracować i myślę tu o wszystkich pracownikach naszej firmy „FAM" – w chwili obecnej zatrudniamy blisko 100 osób. Nasza konkurencja oczywiście nie śpi i mobilizuje nas do dalszej wytężonej pracy. Konsekwentnie robimy swoje. I to, co robimy staramy się robić dobrze.

Od początku swego istnienia FAM związany jest z rynkiem outdoorowym. W latach 2005-2007 zanotowaliście wzrost wartości 44,85%. Na ile wasze sukcesy związane są z rozwojem branży, a na ile wynikają z odpowiednich decyzji biznesowych dotyczących założenia sieci własnych sklepów, sklepu internetowego oraz wprowadzenia na rynek produktów Fjord Nansen i dystrybucji prestiżowej niemieckiej marki Jack Wolfskin.

Gdy zaczynaliśmy działalność w 1995 roku, nasza branża i rynek sprzętu turystycznego był bardzo mały. Nasz „sukces" to połączenie rozwoju gospodarczego Polski, naszych decyzji dotyczących działalności bieżącej i mądrego, konsekwentnego myślenia o przyszłości. Kierunek naszego rozwoju trochę podpowiadał rynek. Zaczynaliśmy od dystrybucji sprzętu turystycznego. Widząc słabość sklepów, z którymi współpracowaliśmy, zdecydowaliśmy się na otwieranie własnych sklepów. Podobnie z produkcją Fjord Nansen – widzieliśmy brak dobrej marki, dobrego produktu w dobrej cenie. A Jack Wolfskin to jedna z największych firm outdoorowych na świecie, jak mogłoby tej marki zabraknąć na Polskim rynku?

Już 13 lat produkujecie sprzęt i odzież Fjord Nansen, jak oceniacie pozycję marki i jej odbiór przez klientów na rynku. Jaką rolę w tworzeniu kolekcji FN odgrywają modne ostatnio trendy związane z innowacjami, obniżaniem wagi, termiką czy też ekologią?

Fjord Nansen to marka mająca ugruntowaną pozycje na rynku. Od lat bardzo dbamy o dobór oferowanych produktów i jej jakość. Nie chcemy za wszelką cenę posiadać bardzo szerokiej kolekcji. Do wejścia w kolejne grupy towarowe bardzo długo się przygotowujemy. Oferowany produkt znamy od podszewki, bo przed wprowadzeniem go na rynek sami go testujemy – my tzn. właściciele i pracownicy firmy. Testujemy nasz sprzęt w terenie i poznajemy jego słabe strony. Wiemy, co jest dobre, a co jeszcze trzeba poprawić. Oczywiście śledzimy wszelkie nowości dostępne na naszym rynku, wiele z nich również wprowadzamy w naszych produktach. Staramy się stworzyć dobry produkt w dobrej cenie.

Od 2007 zaczęliście wzmacniać w Polsce obecność marki Jack Wolfskin. Wolfskin to potentat na rynku niemieckim, u nas na razie działają dwa sklepy firmowe (Gdańsk, Kraków). Czy macie w planach dalszy rozwój sieci sklepów typu monobrand? Gdzie jeszcze można spotkać produkty JW?

Jack Wolfskin w najbliższej przyszłości jeszcze mocniej zaistnieje na Polskim rynku. W chwili obecnej dystrybucja niemieckiej marki rozwija się przez sklepy firmowe Jack Wolfskin – monobrand, sklepy sportowe Intersport oraz sklepy turystyczne Horyzont. Wszystkie te trzy gałęzie dystrybucji będą rozwijane. Będziemy prowadzili dalsze działania reklamowe dla zwiększenia rozpoznawalności marki na polskim rynku.


Jack Wolfskin Store w Galerii KrakowskiejJack Wolfskin Store w Galerii Krakowskiej

Jak ważnym ogniwem FAM jest sklep internetowy e-horyzont.pl? Czy jego obroty można już porównać do sprzedaży w waszej tradycyjnej sieci sklepów? Czy wg was sprzedaż internetowa jest "zagrożeniem" dla klasycznych sklepów?

Sklep internetowy jest jedną z naszych „gałązek" sprzedaży. Udział sklepu internetowego w przychodach firmy nie jest znaczący. Nigdy sklep internetowy nie zastąpi normalnego, tradycyjnego sklepu, gdzie można porozmawiać ze sprzedawcą, dowiedzieć się więcej o danym produkcie oraz go zobaczyć i przymierzyć. Sprzedaż internetowa nie jest „ zagrożeniem" dla klasycznych sklepów, ponieważ sklep internetowy zawsze będzie tylko częścią sprzedaży.

Dla dużej części branży największym zagrożeniem związanym z kryzysem jest słaby kurs złotówki. Jak FAM radzi sobie z tym problemem? Jaki wpływ na naszą outdoorową branżę może mieć obecny kryzys? Czy wasz mocno zdywersyfikowany model firmy może być skutecznym panaceum na przetrwanie trudnego okresu?

Słaby kurs złotówki stanowi problem dla naszej branży, gdzie większość produktów jest importowana, a produkcja polska opiera się na materiałach importowanych. Nasze transakcje walutowe są zabezpieczone odpowiednimi instrumentami bankowymi, które dają nam pewną stabilność kursów walut. Oczywiście w dłuższym okresie czasu droższe waluty zmuszą nas do podniesienia ceny. Na szczęście większość produktów nie zdrożeje lub zdrożeje ok. 10%.

Nie ma panaceum na przetrwanie trudnego okresu, tu trzeba ciężko pracować, poprawiać wydajność oraz szybko reagować na zmienną sytuację na rynku. Okres kryzysu to też dobry czas na rozwój, ponieważ można łatwiej uzyskać dobre ceny i myślę tu o pozyskaniu nowych lokali – sklepów, lepszych warunków handlowych, czy nawet przejęciu.

Poproszę o wskazania po jednym flagowym produkcie z kolekcji FN oraz JW.

Flagowym nowym produktem Fjord Nansen jest kurtka Telemark tj. 3-warstwowy X-hydro, o dobrych parametrach technicznych, ciekawym kroju i optymalnych rozwiązaniach na trudne warunki pogodowe.

Fjord Nansen, kurtka TelemarkFjord Nansen, kurtka Telemark

Jack Wolfskin – tu zwróciłbym uwagę na wiele innowacyjnych produktów na rynku.
Flagowym pomysłem Jack Wolfskin są namioty Real Tunel. To seria opatentowanych konstrukcji namiotów, zwiększająca stabilność namiotu na wietrze oraz poprawiająca/zwiększająca przestrzeń wewnątrz namiotu. Proste rozwiązanie, a dające bardzo dużo.

Jack Wolfskin, namiot Real TunelJack Wolfskin, namiot Real Tunel

Jeszcze raz gratuluję nagród i życzę powodzenia w biznesie 🙂

Dziękuję i życzę dalszego rozwoju portalu oraz magazynu 4outdoor.pl.

Zobacz też: Jack Wolfskin – 5 lat wzrostu

KOMENTARZE

WORDPRESS: 0